תחילת השבוע הזה בירושלים עמדה כולה בסימן ההודעה הבאה של חברת כפיר: "נוסעות ונוסעים יקרים! לאור שדרוג המערכות והפעלת הקרונות החדשים יש לעיתים תקלות נקודתיות, שיוצרות מעת לעת עיכובים ותדירות נמוכה מהרגיל. בימים אלו אנו מבצעים כיול של המערכת על מנת להתאימה לצרכי הקו, מה שלעיתים עלול להאריך את זמן ההמתנה בין הרכבות. בשבועות הקרובים התדירות תתייצב בהתאם. אנו מודים לכם על הסבלנות!".
אבל לא לכל הירושלמים היתה סבלנות, למה שהם תיארו כיום של "בלגן" בתנועת הרכבת הקלה בירושלים. בין היתר נשמעו תלונות על זמני המתנה ארוכים מהרגיל, לוחות דיגיטליים המראים זמנים לא מעודכנים וצפיפות יתר. החלטנו ב'מיינט ירושלים' לצאת לנסיעת מבחן.
הדקה הפכה לעשר
המתנתי בסבלנות בתחנת הרכבת הקלה שבבן יהודה. מחכה. מחכה. ומחכה. "הרכבת תקועה בשוק", מפטירים עוברי אורח שצעדו ברגל מכיוון השוק. הרכבת שממול מחכה. אין תנועה בכביש, למעט ניידות משטרה. אני מחכה עוד ומתייאשת. עושה סיבוב במדרחוב וחוזרת.
הרכבת מגיעה סוף סוף, עמוסה מדי. אני לא מצליחה להיכנס. אני עושה סיבוב נוסף וכשאני חוזרת אני מגלה שעל הלוח הדיגיטלי כתוב שעוד דקה תבוא הרכבת. אני נושמת עמוקות ומחכה. הדקה הופכת ל-10 דקות. או יותר. אני מנצלת את הזמן ומוצאת תושבת ירושלמית מפסגת זאב שמוכנה לשתף אותנו בחוויות שלה כנוסעת הרכבת הקלה.
"בסך הכל זה חיובי שהרכבת תגיע לכל קצוות העיר", היא אומרת, "אבל עכשיו זו קצת טרחה לתושבים. כל הלוגיסטיקה, זה ששבוע שעבר לא היתה רכבת, וכל הבלגן שיש עכשיו. אבל אני מקווה שבעתיד זה ישתלם לנו. הרכבת החדשה יותר נוחה לאמהות עם עגלות וקשישים, אבל יש שם פחות מקומות ישיבה. יותר מקום לעמוד".
פחות מקום וכיסאות קשים
אני ממשיכה להמתין ובהחלטה של רגע חוצה את הכביש לכיוון השני. שם עברו כמה רכבות במחצית השעה האחרונה, אולי פשוט אסע לכיוון ההפוך. בסוף אני מתחרטת וחוזרת חזרה. למזלי הרכבת מגיעה בשאננות דקה אחרי שחציתי את הכביש ואני מצליחה לעלות עליה. רכבת חדשה. ריח חדש. והכי משמח - היא כמעט ריקה.
"הרכבת החדשה יותר נקיה ויש ריח של חדש", מחייכת נוסעת מקריית משה. "אבל אני לא מרגישה הבדל גדול. אך המעברים יותר צרים וצפופים".
"הרכבת החדשה קצת לא נוחה", טוען אמיר נוטריקה, מנווה יעקב. "הישנה היתה יותר נוחה. פה יש פחות מקומות ישיבה. והיום היו הרבה אנשים, מלא".
"הכסאות קשים", מסבירה ענת מזרחי, גם היא מנווה יעקב. "יש לי בעיות בגב ובגלל זה אני מרגישה את הברזל וקשה לשבת. הצפיפות ברכבת היום זה היה נורא, וכשלא היתה רכבת היה חרבו דרבו".
קראו גם:
מעדיפים את הישנה
אני יורדת כמה תחנות אחר כך, אפילו לא שמתי לב היכן, ומחכה לרכבת שתוביל אותי בחזרה למרכז העיר. ושוב אני מחכה הרבה זמן ומצטערת שלא תזמנתי את זמן ההמתנה. כשהיא הגיעה סוף סוף היא היתה עמוסה במיוחד.
"למה כל כך עמוס?", רטנו בחורים צעירים שסיימו את יום לימודם.
אני מייחלת שאצליח להיכנס, אני כבר עייפה מההרפתקה הקטנה, הצלחתי להידחק. יש.
כשאני יורדת סוף סוף אני מבחינה באם צעירה עם שני ילדים ועגלה שבדיוק פספסה את הרכבת ממנה ירדתי כיוון שהעומס עצום. והיא עוד עם עגלה.
"הגדולה רצתה שנעלה לרכבת במקום ללכת ברגל, אבל אני לא יודעת אם אצליח בכלל לעלות", היא משתפת אותי ומגלה שהיא מנחלאות השכנה. "נראה שמפוצץ פה במיוחד".
איך היה בשבוע שעבר, ללא רכבת?
"זה היה מגביל כי רציתי לנסוע ולא יכולתי בלי רכבת, אבל בינתיים השינויים שנעשו בעיר היו טובים. לנו בנחלאות היו רכבים שהיו נכנסים לתוך השכונה והיו צופרים, אז עשו מחסום וסגרו את אגריפס וזה עשה ממש שקט בשכונה כי רק מי שתושב יכול להיכנס אליה. אני מאמינה שגם הרכבות יעשו טוב. אבל אנחנו מעדיפים את הרכבת הישנה כי היא יותר מרווחת עם עגלה".
אני חוזרת הביתה באנחת רווחה ומקווה שלא אצטרך להידחק ברכבת שוב. עד הפעם הבאה, כמובן.
תגובה
מכפיר נמסר: "צי הרכבות כולל כעת 19 רכבות חדשות ו-5 רכבות ותיקות שהשלימו את תהליך ההסבה למערכות השליטה והבקרה החדשות. תהליך ההסבה ממשיך בימים אלו ורכבות נוספות צפויות להצטרף לשירות בימים הקרובים. יוער כי על מנת שלא לפגוע בשירות המסחרי טרם הפסקת הפעילות, התהליך החל בשבוע שעבר.
"בעקבות תקלות נקודתיות תדירות הנסיעה של הרכבת הקלה הייתה בבוקר יום ראשון נמוכה מהרגיל. בימים אלו אנו מבצעים כיול של המערכת על מנת להתאימה לצרכי הקו, מה שלעיתים עלול להאריך את זמן ההמתנה בין הרכבות בימים הקרובים. בתוך זמן קצר התדירות תתייצב בשעות השיא על 7 דקות לרכבת, ובעוד מספר שבועות אף צפויה לעלות לתדירות גבוהה יותר".