תושבים שרכשו בחודשים האחרונים מטבח מ'מטבחי טאיו' שבתלפיות, נדהמו לגלות כי החברה פשטה רגל וכספם, ככל הנראה, ירד לטמיון. חלק מהרוכשים כבר פירקו את המטבח שבביתם ונותרו ללא יכולת לבשל.
"פירקתי מטבח מתוך אמונה שהמטבח החדש יגיע תוך כמה ימים והוא לא הגיע", מספרת רחל צדוק (72) משכונת רמות, "שילמתי 47 אלף שקל וחיכיתי. הזמנתי את המטבח כבר בספטמבר והם כל הזמן תעתעו בנו, עוד שבוע, עוד שבועיים, 'עוד מעט יהיה לכם מטבח'. כשדרשתי יעד סופי אמרו לי שב-14 בינואר אקבל את המטבח. שאלתי את הנציגה: 'זאת אומרת שאני יכולה לפרק את המטבח הישן?' היא אמרה לי שכן. הבאתי בעל מקצוע, פירק את המטבח ומטבח אין", היא אומרת בכאב.
בשבוע שעבר היא הלכה לחנות עם בעלה וגילתה לתדהמתה שלט חדש של עסק למטבחים, "חוץ מזה הכל הרוס. אני כבר חודש בלי מטבח. אנחנו אנשים מבוגרים ואנחנו לא יודעים מה לעשות".
"נדלקה לי נורה אדומה"
צדוק גילתה כי היא לא היחידה שממתינה למטבח החדש ושנפגעים אחרים הקימו קבוצת וואטסאפ כדי לבדוק כיצד להתנהל יחד. "קנינו מטבח באוקטובר", סיפר יוסף יהודה (64), מהגבעה הצרפתית. "שילמנו 41 אלף שקל. בתחילת ינואר הם היו אמורים להתקין את המטבח וכשהגיע המועד פתאום היו עיכובים. אמרו שיהיה בפברואר וכל הזמן רדפתי אחריהם. שלחו אותי לאור, בעל הבית. בשלב מסוים אני שואל אותו: 'אני צריך לדאוג?' אז הוא אמר לי 'חס ושלום'.
"היתה לי תחושה לא נעימה. שאלתי אותו: 'אני יכול לפרק את המטבח?', הוא אמר לי: 'לא, חכה שיתקשרו אליך מהאספקה ויתנו לך תאריך'. ואז נדלקה לי נורה אדומה. למחרת הוא שלח הודעה שהוא בקשיים. ביום שהוא פרסם את זה עוד ישבו במשרד ועבדו כרגיל.
"בשבוע שעבר הוא כתב לנו שהוא נקלע לקשיים ואין לו אפשרות לספק את המטבח, בדגש על כרגע ושהם מנסים להגיע לפתרון".
גם יהודה נסע לחנות וגילה שהיא נפרצה והשלט הוחלף. "התקשרתי אליו והוא אמר 'אנחנו רק מרעננים את המקום, שיהיה הכל פרש והכל חדש'. שלחתי לו מכתב תביעה מעורך דין כדי שעוד אנשים לא יפגעו".
תקועה בלי מטבח
ענת אטדגי מהר חומה רכשה גם היא מטבח חדש לפני 3 חודשים ושילמה עבורו 36 אלף שקלים. "בדיעבד אני מרגישה שהיו הרבה סימני אזהרה בדרך", היא אומרת. "היה לי צ'ק שחזר בגלל טעות אנוש והם באו אלי עד הבית בשביל זה. בינתיים עשיתי שיפוץ כללי ואין לי מטבח.
"ביום שני לפני שבועיים בעלי היה במשרד ולדבריו היתה שם עובדת שישבה שם והראתה מטבחים ללקוחות. הם הבטיחו לבעלי שבאים אלינו ביום חמישי. הם לא באו כמובן וביום רביעי כבר היה סגור. בשבת אלמונים פרצו לחנות. אני נגד זה, אני לא חושבת שזו הדרך".
ענת מתגוררת כרגע בדירה שכורה, אליה עברה בגלל השיפוץ בדירתה. בינתיים היא אינה יכולה לשוב לביתה בגלל שאין לה מטבח. "הוא איבד מה שהיה לו וגם אני איבדתי מה שהיה לי".
"בגלל המלחמה"
"לצערי המאוד גדול נקלענו לקשיים רציניים תזרימית בעקבות המלחמה", טוען הבעלים של מטבחי טאיו, אור בן שמחון, בשיחה עם 'מיינט ירושלים' השבוע, "זה היה המפעל של החיים שלי. מכרתי את כל מה שיש לי, כדי שהעסק הזה יצליח, ונשארתי עירום עם חובות של יותר מ-10 מיליון שקל שעד גיל 200 אני לא אצליח לשלם. למרות שזו חברה ויכולתי להרים ידיים מזמן ולהתייאש ולהאשים את המלחמה ולברוח, לא עשיתי את זה. לקחתי הלוואות מאנשים פרטיים ומכל מיני חברות. לצערי הגיעו מים עד נפש וכבר לא יכולנו להמשיך. אנשים באו, שברו את החנות, בזזו מכל הבא ליד. פה זה נגמר".
לקוחות טענו שמכרתם מטבחים כשכבר ידעתם שלא תוכלו לספק.
"זה לא נכון. עד לפני שבועיים, ואפשר להוכיח את זה, עוד סיפקנו מטבחים. זה לא שהכל היה בסדר, כבר שנה אנחנו בקשיים, זה לא סוד. אבל ניסינו להתגבר על זה, לקחנו עוד ועוד הלוואות. אישרו לי בערבות המדינה הלוואה של מיליון שקל שהיתה אמורה לסדר לנו קצת את התזרים. עברנו את האישור של ההלוואה בערבות המדינה וזה נעצר באותו הרגע שאנשים בזזו את החנות. אמרתי לאנשים מראש, 'אנחנו בתהליך של ערבות המדינה חכו עוד שבוע', אבל ברגע שהשמועה נפוצה והתחיל בלאגן אז זה פשוט נעצר, סירבו לתת לנו את ההלוואה".
אנשים שאמרו שהם חיכו שבועות למטבח שלא הגיע.
"נכון, לא הכל היה ורוד. אבל כן יכולנו לספק את המטבחים לכולם וזה נעצר ברגע. אני אדבר עם לקוחות, אני לא מתחמק מאף אחד. אני יודע שזה ישב לי על המצפון עד שאחזיר להם את הכספים, למרות שזו חברה בע"מ וגדולים וחזקים ממני נפלו והמשיכו הלאה, אני לא בן אדם כזה. אני רגיל להיות בצד הנותן ולא המקבל, אבל לצערי אלו החיים".
מה עושים עכשיו?
"הולכים על הקפאת הליכים ובית משפט יחליט האם הוא מפרק את החברה או שהוא ממנה נאמן ומנסה להחיות את החברה מחדש ולהחזיר כספים לאנשים. אני כן רוצה שבית משפט יגיד להמשיך. מדובר בבני אדם שחסכו כסף וזה התפוצץ להם בפנים. אני מוכן לעבוד קשה ולהחזיר להם אבל לא הכל תלוי בי".
קראו גם:
עסקה יקרה? כך תתנהלו*
לפני הרכישה שימו לב לתמרורי האזהרה:
- מועדי אספקה ארוכים במיוחד
- דחייה חוזרת ונשנחת של מועדי האספקה
- התחמקות מהלקוח בערוצי התקשורת השונים
- ביקורות רבות בעמוד הפייסבוק של החברה
- הצעה מפתה בעת ההזמנה להנחה משמעותית בתשלום כל הסכום מראש
מה לעשות?
- הימנעו מתשלום מלוא התמורה לפני קבלת המוצר
- אם מועד האספקה חלף ואין מענה מהחברה פנו לחברת האשראי ועצרו את התשלומים (כשל תמורה)
- אם העסק עדיין פעיל אפשר לתבוע אותו בבית המשפט
ברוב המקרים, הצרכנים הם האחרונים ברשימת הנושים, ובדרך כלל כשמגיע תורם לא נותר כסף בקופת הפירוק. אם העסק נסגר ללא הליכי כינוס או "פשיטת רגל", אין למי לפנות ואין את מי לתבוע. לכן, חשוב מאוד להימנע מתשלום מראש.
* המידע באדיבות העמותה החדשה לצרכנות