איש חיי הלילה הירושלמי דן בירון הלך היום לעולמו בגיל 84. בירון ז״ל, היה נשוי לשרי רז, העיתונאית המיתולוגית מהערוץ הראשון. לפני שנכנס לעסקי חיי הלילה הירושלמים, בירון היה במאי, עיתונאי איש המוזיקה. הוא הותיר אחריו שני ילדים — אורי ועופרה.
4 צפייה בגלריה
דן בירון
דן בירון
דן בירון
(צילום: יאיר שגיא)

בשנת 2021, סגר בירון את ה״בירמן״, הבר המוזיקלי אותו הקים 15 שנה לפני, מקום שהפך סמל למוזיקה חיה ירושלמית. ניגנו בו בכל ערב מיטב אומני ירושלים. הפאב המוזיקלי שהפך לאחד האייקונים התרבותיים הבולטים בעיר. בשנת 2008, הוא התמודד לראשות עיריית ירושלים מטעם מפלגת "עלה ירוק - ירושלים של כולנו.
4 צפייה בגלריה
בירן ורז. "גם הבת שלנו הכירה ב'בירמן' והתחתנה"
בירן ורז. "גם הבת שלנו הכירה ב'בירמן' והתחתנה"
בירן ורז
(צילום: יואב דודקביץ')

בראיון ל-mynet, סיפר בירון על ההחלטה לפתוח את הבר המפורסם. "אני אוהב מוזיקה. רציתי לעשות מקום שתהיה בו כל ערב הופעה חיה. המקום הזה היה לפני כן של הבן שלי, אורי. כשהוא עבר לתל אביב החלטתי להיכנס לנעליו, לשנות אותו ולעשות אותו כלבבי. במקום הזה בכל ערב במשך 15 שנה, למעט ימי שישי, היתה הופעה חיה של מוזיקה ממיטב האומנים מירושלים, אבל גם מתל אביב וחיפה ואפילו מחו"ל. הופיעו כאן אומנים ידועי שם, גדולים כל אחד בתחומו. כל סוגי המוזיקה: הרבה ג'אז, מוזיקה בלקנית, פולקלור, מוזיקה מקסיקנית ולטינית, טנגו, לפעמים מוזיקה ערבית. מעולם לא הבאתי לכאן מישהו שלא ראיתי ושמעתי קודם וידעתי שהוא בעל איכות גבוהה".
4 צפייה בגלריה
בירון והאקורדיון ב'בירמן'
בירון והאקורדיון ב'בירמן'
בירון והאקורדיון ב'בירמן'
(צילום ארכיון: חיים צח)

בירון סיפר גם על הרגעים הבלתי נשכחים, וגם על אלו הקשים ביותר. "מ'הבירמן' יצאו לפחות עשרה זוגות שהכירו כאן, עובדים שלי שהכירו ונישאו. המון אנשים התחילו כאן את הזוגיות שלהם. גם הבת שלנו הכירה כאן את נגן הקלרינט שאיתו היא התחתנה לבסוף״.
4 צפייה בגלריה
הביסטרו המוזיקלי "בירמן"
הביסטרו המוזיקלי "בירמן"
בירון ב"בירמן"
(צילום: בירמן)
הימים שבהם היה שלג או גשם שוטף ולמרות זאת לא הפסקתי את ההופעות, אפילו שלא בא אף אחד. היינו מקיימים את ההופעות בכל מזג אוויר. או כשהמשטרה היתה באה בשעה 12:00 בלילה בימי חמישי ועוצרת את כל השמחה באמצע. הם בלהט הנגינה וצריכים לעצור כי איזה שכן התלונן".


"אבל הרגעים הקשים ביותר היו בקורונה, שהרסה את העסקים. אני לא מוסד שיש לו גב פיננסי. את הכל מימנתי מכיסי מהפנסיה של רשות השידור. אבל אנחנו לא נפסיק לנגן. אי אפשר להפסיק אותי. יום שאני לא מנגן בו אני לא מרגיש טוב. אני מנגן לפעמים גם באמצע הלילה".
מהנהלת "הורה ירושלים" נמסר: "זכינו לעבוד עם דן בירון וליהנות מעיבודיו המוזיקליים. נרצה לזכור אותו כיוצר ריקוד התוף, שהפך לחלק בלתי נפרד מפס הקול הרשמי של הלהקות הייצוגיות של הורה ירושלים. הוא ייזכר בכבוד על תרומתו המרשימה לתרבות הריקוד בעירנו. יהי זכרו ברוך".