הקרב על המבנה הקהילתי עובר ל'אישית לוחצת'. חברת 'שיכון ובינוי', שמנהלת מאבק לפינוי מתחם בית טיילור שבבעלותה, הגישה תביעות כספיות אישיות נגד יושב ראש המינהל הקהילתי 'יובלים' הפועל במקום, דור לוי, המנכ"ל יאיר ריס ועוד שני חברי הנהלה בעבר.
1 צפייה בגלריה
מלחמות התשה. בית טיילור
מלחמות התשה. בית טיילור
מלחמות התשה. בית טיילור
(צילום: יואב דודקביץ')

5,000 דולר ליום

התביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים, היא על סך ארבעה מיליוני שקלים, לפי חישוב בין השאר של מספר הימים שבהם בית טיילור אינו מתפנה. בזמנו נקבע שגובה הקנס היומי על אי־פינוי הוא 5,000 דולר והתאריך הקובע הוא סוף מאי אשתקד.
קראו גם:
'שיכון ובינוי' טוענים בכתב התביעה כי לוי וריס נתבעים עקב היותם בעלי משרה בכירה במינהל הקהילתי, ושני חברי ההנהלה האחרים 'זכו' גם הם בתביעה האישית על שמם מכיוון שחתמו כערבים על הסכם המכירה מצד המינהל הקהילתי.
עקב כך ייאלצו הנתבעים לשכור עורך דין שייצג אותם, כשכל ההוצאות ימומנו כנראה מכיסם הפרטי. מיותר לציין כי אם בית המשפט יאמץ את טענותיה של חברת 'שיכון ובינוי' לוי וריס יידרשו לשלם מאות אלפי שקלים. יש לציין כי חברי ההנהלה וגם היושב ראש הם פעילי ציבור שנבחרו לייצג את התושבים והם עושים זאת בהתנדבות.
"זו תביעת השתקה שערורייתית", מצטרף סגן ראש העירייה יוסי חביליו, שמלווה את המאבק לצד התושבים. "היא נועדה להרתיע אותם מלבצע את תפקידם למען השכונה. זו הוכחה לכוחנות והברוטליות של 'שיכון ובינוי', שרק הרווח הכספי עומד לנגד עיניה ולא טובת השכונה והעיר".

מחיר מופקע?

בינתיים ממשיך המאבק הציבורי להציל את בית טיילור. רק בשבוע שעבר התקיימה הפגנה בכיכר ספרא נגד הפסקת פעילות המינהל הקהילתי בבית טיילור ונגד קידום מיזם המגורים על שטחו. בהפגנה לקחו חלק כ־150 מתושבי קרית יובל.
האירוע התקיים בזמן שבעירייה נדרשים להכריע באפשרות להפקיע את השטח מידי 'שיכון ובינוי' לטובת המשך הפעילות הקהילתית במקום. במצב כזה העירייה, שבסמכותה לעשות כן, תיאלץ לשלם פיצויים לחברה על פי השווי שנקבע על ידי השמאי שנשכר לצורך זה. שוויו של בית טיילור, לפי הדוח שהוגש מטעמו, מוערך בכ־60 מיליון שקל.
ממינהל יובלים נמסר: "מצער של'שיכון ובינוי' אצה הדרך לגרש את תושבי השכונה מהמרכז הקהילתי שלהם, בניגוד להחלטות בית המשפט. כעת היא מאיימת בתביעה אישית נגד נבחרי ציבור שעושים מלאכתם בהתנדבות מלאה, במחשבה שאלו יוותרו על האינטרס של הציבור לנוכח איום בתביעה. כל סעיפי התביעה החדשה שהוגשה בימים האחרונים כבר נדונו ונדחו, ביניהן הטענה המגוחכת לעשיית רווחים, שהרי המינהל הקהילתי הוא מלכ"ר (ללא מטרות רווח) וכל משאביו מופנים לתושבי השכונה".
תגובת 'שיכון ובינוי': "אין מדובר בתביעת השתקה אלא בקבוצת אנשים המפעילים עסק כלכלי רווחי. אנשים אלו גורפים משכורות מנופחות על חשבון הציבור, תוך שהם עושים שימוש בקרקע וברכוש של חברת 'שיכון ובינוי'. הנתבעים חברו למספר גורמים פוליטיים בעירייה, תוך שהם מנסים להציג את עצמם ככאלה הפועלים למען הציבור, בזמן שהם עושים לביתם ומנצלים את משאבי הציבור לטובתם האישית. 'שיכון ובינוי' תפעל למצות את הדין עם הנתבעים".