לא פחות מ-25 עובדים ערבים פיטרה עיריית ירושלים מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", זאת לאחר שפרסמו ברשתות החברתיות דברים שיכלו להתפרש כהבעת תמיכה בטבח המזוויע שבוצע בעוטף ב-7.10 או תמכו בחמאס ובמפלתה של ישראל.
3 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)
ברוח הציבורית הישראלית המזועזעת לאחר פרסום הפרטים המחרידים, רבים סברו שיש לפטר את מי שביטא אותם אולם כפי שמעיד המאבק הסוער בשבועיים האחרונים באוניברסיטה העברית סביב הדרישה להשעות את המרצה פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן בטענה להסתה נגד ישראל, נראה שאחרי חודשים ארוכים של שגרת לחימה, הדברים מתחילים להשתנות. השבוע הוגשה נגד העירייה תביעה ראשונה מצד עובדת שטוענת כי פיטוריה נעשו ללא הצדקה, ובעירייה נערכים לכך שזוהי לא התביעה הראשונה.

3 צפייה בגלריה
ההפגנה השבוע באוניברסיטה
ההפגנה השבוע באוניברסיטה
ההפגנה השבוע באוניברסיטה
(צילום: אם תרצו)

התובעת היא פדאא אבו כף, שהועסקה כסייעת פדגוגית בבית הספר לחינוך מיוחד "הדביר החדש", ועבודתה הופסקה לאחר שפרסמה שלושה פוסטים ברשתות החברתיות מיד לאחר הטבח הקשה: "או מי גאד בשמחה והודיה לך אלוהים". בפוסט נוסף היא כתבה: "שליח אללה עליו השלום אמר מאחוריך ימי הסבלנות, הסבלנות אצלם היא כמו מעצר מנהג העובד אצלם חמישים שכר אמרו: שליח אללה פרס חמישים מהם או חמישים מאיתנו". בפוסט שלישי כתבה אבו כף: "יורדים עליכם מים משמים לטהר אתכם בהם ותסיר אחיזת השטן מעליכם ולכבול לבבכם ולאמץ הרגליכם איתו".
לאחר היוודע פרסום הפוסטים ובכפוף להליך של שימוע פוטרה אבו כף ב-30 באוקטובר ומצאה עצמה ללא תעסוקה. בתביעה שהגישה השבוע לבית הדין לעבודה בעיר היא טוענת כי דבריה לא כוונו לתמוך בטבח ובחמאס אלא באו כביטוי לאמונתה האדוקה בדת האסלאם ובספר הקוראן וכי מאז ומעולם היא נהגה לשתף ולפרסם בדפים האישיים שלה ברשתות החברתיות בקביעות תפילות ופסוקים מספר הקוראן.
למרות זאת, כך נטען בתביעה, בתאריך 16 באוקטובר קיבלה אבו כף זימון לשיחת בירור ושימוע בטענה כי פרסמה פוסטים ברשת החברתית פייסבוק המנוגדים לכאורה לנהלי המשמעת וכללי האתיקה בהיותה עובדת של העירייה. בשימוע נאמר לה כי מדובר בפוסטים המכילים "הסתה אלימות גזענות או פגיעה ברגשות הציבור או העובדים או תדמית העירייה".
3 צפייה בגלריה
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן
(צילום: מתוך אתר האוניברסיטה העברית)

אבו כף טענה מנגד בשימוע שנערך לה כי הטענות הנטענות כלפיה הן סתמיות ואין קשר בינן לבין המציאות. "מדובר בתפילות מתוך ספר הקוראן הקדוש ואין בהן שום הסתה או תמיכה בטרור או פגיעה בציבור או כלל העובדים או תדמית העירייה", נכתב בתביעה.
למרות זאת בעירייה לא השתכנעו וב-22 באוקטובר הוחלט להמשיך בהליך סיום העסקתה תוך שצוין כי, "העובדת לא הצליחה להסביר כיצד ומדוע בחרה דווקא בביטויים אלה אשר עלולים להתפרש כדברי הסתה הפוגעים בחלק מעובדי העירייה, וכי היא לא הצליחה להסביר למי היא התכוונה במילה 'שטן'".כאמור ב-30 באוקטובר שיגרה העירייה לאבו כף מכתב על סיום עבודתה, לטענת התובעת "ללא כל התייחסות לטענותיה המפורטות".


אבו כף טענה בתביעה כי מדובר בפיטורים שרירותיים אשר נעשו בהינף יד ללא כל בדיקה או בירור אמיתי של דבריה. "העירייה השתמשה באירועים הקשים והמזעזעים שאירוע למדינת ישראל ביום 7 באוקטובר על מנת להצדיק פיטורין בלתי חוקיים על כך המשתמע מכך", נטען בתביעה, "אין מדובר בדברי הסתה אלא מדובר בפוסטים דתיים שפורסמו בדף האישי שלה, כפי שנהגה לעשות מאז ומעולם והם מכילים תפילות ופסוקים מספר הקוראן הקדוש ואין בינם לבין הסתה או פגיעה בעובדים או הציבור כל קשר או אף רמז".
לדברי אבו כף הפיטורים פגעו בזכותה לחופש הביטוי וחופש הפולחן.
עוד נטען כי בעקבות פיטוריה היא היתה חשופה לאיומים קשים, בין היתר מצד עובדים בעירייה וכי האיומים כללו קללות ואיומים על חייה, "יודגש כי הפוסטים פורסמו לאחר האירועים הקשים של ה-7 באוקטובר דבר המרוקן מתוכן את הטיעון הנבזי שעלה בישיבות השימוע, כי קיים קשר כלשהו בין הפרסום הדתי לבין האירועים הקשים שעברה מדינת ישראל".

"השקעה טובה"

יו"ר סיעת המאוחדים וסגן ראש העירייה, אריה קינג, שהיה בין מי שהובילו מאבק נגד עובדים שפרסמו דברים העלולים להתפרש כתמיכה בחמאס ובמעשיו: "כל עובדת ועובד בעיריית ירושלים לא מייצג את עצמו אלא את עיריית ירושלים. היא מתרצת את הפוסטים שפרסמה בכך שהיא מוסלמית אדוקה ורק מאשרת את הטענה שהאסלאם הקיצוני שם לו למטרה לפגוע ביהודים ובנוצרים רק בשל דתם. טוב שחשפה את עמדותיה ופוטרה. אם בית הדין יחליט שנצטרך לפצותה, אני חושב שזו תהיה השקעה טובה מצד העירייה כדי לוודא שאין במערכת החינוך שונאי ישראל".
יו"ר ועד העובדים, איל לוי, שבתחילת גל הפיטורים הבהיר כי כל מקרה נבחן לגופו וכי למרות הדעה הציבורית יש חשיבות לכך שהפיטורים יבוצעו לפי חוק אמר השבוע כי "יש מחלקה משפטית בעירייה היא תתמודד מול התביעה ומה שבית המשפט יחליט העירייה תכבד".
מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים מתייחסת בחומרה רבה לכל גילוי של הסתה, תמיכה בטרור, אלימות, גזענות ופגיעה ברגשות הציבור, הן בשגרה, קל וחומר בעת מלחמה. הנהלת העירייה מייחסת חשיבות רבה לנושא והיא נוקטת ותמשיך לנקוט צעדים נחושים, לרבות הליכי סיום שירות בכפוף לחוק. במהלך התקופה האחרונה בוצע הליך סיום שירות ליותר מ-25 עובדים או נותני שירות. לגבי תביעת העובדת העירייה תגיב במסגרת ההליך המשפטי".