"אני בבלגן גדול, אני כבר יומיים מתרוצץ לסדר לי את המזגן. תוותר לי, תרחם עלי. הוא נסע ממש לאט, לכן עקפתי". את התירוץ המקורי הזה השמיע נהג תושב ירושלים כאשר נעצר בחשד שדהר במהירות של 161 קמ"ש, בכביש שבו המהירות המקסימלית המותרת היא 60 קמ"ש.
3 צפייה בגלריה
אכיפה משטרתית
אכיפה משטרתית
אכיפה משטרתית
(צילום: משטרת ישראל)
אגף התנועה של משטרת ירושלים מבצע בחודשי הקיץ מגוון פעילויות סמויות וגלויות בכבישי הבירה, במטרה לאתר נהגים שמבצעים עבירות תנועה מסכנות חיים. לבקשת mynet ו"ידיעות ירושלים" השוטרים איתרו את התירוצים הכי מקוריים שאותם הם שמעו, מנהגים ונהגות, יהודים וערבים, חילונים ודתיים, שניסו להתחמק מקנס ולעיתים גם ממשפט.
במהלך פעילות סמויה בכביש 38, במקום שבו מהירות הנסיעה המותרת היא 90 קמ"ש, אותר צעיר שנע במהירות של 157 קמ״ש. כאשר התבקש להסביר את המעשה הוא אמר לשוטרים: "אני מטומטם, אני בן ז...".
באותו מקטע דרך אותר נהג שנסע במהירות של 154 קמ״ש. מאחורי ההגה ישב חרדי שהודה כי הוא מודע לכך שנסע מהר, אבל אמר להגנתו: "אני יודע. נסעתי מהר בגלל השבת, אני ממהר". תושב האזור שנתפס בכביש 1 במהירות של כ־150 קמ"ש הסביר לשוטרים: "כואבת לי הבטן".
אצל חלק מהנהגים מדובר בעבירה ראשונה לאחר שנים של תנועה בדרכים, אבל יש גם כאלה שממשיכים לדהור אחרי שהם נתפסו שוב ושוב. במהלך פעילות סמויה בכביש 60 אותר נהג שנע במהירות של 165 קמ״ש באזור שבו מהירות הנסיעה המותרת היא 80 קמ״ש בלבד. לשוטרים שעצרו אותו הוא אמר בנימוס: "אני מצטער. לא שמתי לב". אולם בירור קצר העלה כי לאזרח האדיב יש לא פחות מ־13 הרשעות קודמות.
3 צפייה בגלריה
אכיפה משטרתית
אכיפה משטרתית
אכיפה משטרתית
(צילום: משטרת ישראל)

ה'ינשוף' לא משקר

המשטרה נאבקת גם בתושבים שמתיישבים מאחורי ההגה לאחר ששתו אלכוהול בכמות גדולה מהמותר. בסוף השבוע שעבר למשל עוכבו נהגים שעל פי החשד נהגו תחת השפעת אלכוהול.
ברחוב ינאי נעצר לאחרונה אדם שנסע באופן מעורר חשד. הוא התבקש להיבדק במתקן ה'ינשוף', שבודק את רמת האלכוהול. במקום כמות מקסימלית של 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר שננשף, התוצאה של הנהג עמדה על 417. "שתיתי רק שני בקבוקי בירה. שוטרים חברים שלי. בבקשה, אני מכבד אותך", טען הנהג.
במקרה אחר הבדיקה חשפה כי הנהג שתה בכמות גדולה פי תשעה מהמותר. "שתיתי בשלוש בצהריים", טען התושב, אף שהשעה שבה נעצר הנהג לבדיקה היתה שלוש לפנות בוקר.
בפעילות נוספת של שוטרי אגף התנועה אותר צעיר שהאוויר בריאותיו הכיל אלכוהול בכמות גדולה פי שמונה מהמותר. "רק רציתי להזיז את האוטו לחניה מסודרת ולנסוע במונית", הוא טען להגנתו.
"אני מצטערת, זה חג שלנו. הכביש היה ריק. אני לא אעשה את זה עוד פעם". את ההסבר הזה השמיעה נהגת שתועדה נוסעת במהירות בנתיב השמאלי של הכביש המהיר, כאשר בנתיב האמצעי והימני לא היה אף נהג.

יותר דוחות ופסילות

במהלך סוף השבוע שעבר רשמו שוטרי אגף התנועה במחוז ירושלים 129 דוחות תנועה ופסלו רישיונות של 11 נהגים בגין עבירות חמורות.
בנוסף נפתחו 18 תיקי שכרות, 12 כלי רכב הושבתו ושלושה חשודים נעצרו בגין נהיגה בפסילה, נהיגה ללא רישיון ובשכרות. כמו כן אותר נהג שמעולם לא עבר טסט.
41 דוחות נרשמו בגין שימוש בטלפון סלולרי בעת נהיגה, 14 דוחות בשל אי מתן זכות קדימה להולכי רגל ו־8 קנסות ניתנו בגלל אי ציות לרמזור.
מהמשטרה נמסר: "פעילות אכיפה מעין זו תימשך גם בשבועות הקרובים במטרה לשמור על חיי ציבור משתמשי הדרך".

גידול במספר הנהגים השיכורים

"אנחנו מזהים עלייה גדולה מאוד במספר האזרחים שנוהגים בשכרות ובמהירות מופרזת", אומר ראש אגף התנועה במחוז ירושלים סנ"צ ארז תבור. "להערכתי זה נובע מצמצום מגבלות הקורונה, וצמצום פעילות האכיפה היזומה של המשטרה במהלך ימי הקורונה. אז ביצענו בדיקות כאשר נתקלנו באירועים מסוימים ופחות יזמנו פעולות אכיפה. נוכחנו לראות שאנשים חזרו ביתר שאת לבצע עבירות תנועה כנגד הולכי רגל ועבירות של הסחת דעת. יש עלייה משמעותיות בכל מגוון העבירות".
3 צפייה בגלריה
תבור
תבור
תבור
(צילום: אגף התנועה)
לדברי תבור, למרות שמדי שנה ההערכות של אגף התנועה מגיעה לשיאה בחודשי הקיץ, השנה הוחלט להקדים את מבצעי האכיפה, גם בשל הגידול במספר הנוסעים בכבישים.
"לצורך הגברת פעולות האכיפה בכבישי ירושלים, גם יחידות שזהו לא ייעודן המקורי, הצטרפו לפעילות, כמו למשל צוותי יס"מ ולוחמים ממשמר הגבול. המסר שלי לנהגים הוא לנהוג אך ורק כחוק ולפי תנאי הדרך".

במקום לתרץ, עדיף לשתוק

אז מה עושים, ובעיקר מה לא עושים אחרי ששוטר עוצר אתכם וטוען שביצעתם עבירת תעבורה. עו"ד עילאי מצלאוי, ממשרד הפרקליטים הירושלמי הראל מצלאוי: "כל מה שתגידו יירשם על ידי השוטר, ולכן חשוב לזכור שיש לדבר לשוטר בצורה מכובדת.
"תגובות כמו 'עשיתי את זה בטעות' או 'תוותר לי' בסופו של דבר לא יעזרו ויכולות להחמיר את המצב. אם יש ספק - עדיף לא לתת תגובה.
"גם אם השוטר חושב שביצעתם את העבירה, זה לא אומר שהדוח נרשם בצורה טובה, ולכן ייתכן שבהמשך יהיה ניתן לבטל אותו או לקבל עונש מופחת. השוטרים רושמים גם את מה שאמרתם תוך כדי העיכוב, ולכן עדיף לא לדבר כדי שלא תפלילו את עצמכם. זכרו שכל מה שתאמרו מול השוטר ישמש ראיה נגדכם ולכן שתיקה עדיפה מהפללה.
"גם בדוח פשוט יש לכם זכות להישפט. אם בחרתם להישפט אין לשלם את הקנס, אלא להגיש בקשה לעמוד לדין, בתוך 90 יום מרגע קבלת הדוח. לשם כך יש למלא את הספח המצורף לדוח, או בדרך מקוונת, ולשמור העתק של הבקשה".