בירושלים אין קניון שפתוח בשבת, 90% מהמסעדות ובתי הקפה בה כשרים, ואף שיש תחבורה ציבורית בסופי שבוע, רק במזרח העיר נהנים מכך. נתונים אלה ורבים נוספים נחשפו בשבוע האחרון במסגרת דוח מיוחד בנושא דת ומדינה של חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה. המגמה הזאת מדאיגה אנשי תרבות ופעילי ציבור, שקראו השבוע להתחשב בחילונים כדי שגם הם יוכלו להמשיך להתגורר בעיר.
4 צפייה בגלריה
מרכז ירושלים
מרכז ירושלים
מרכז ירושלים. רוב המוסדות סגורים בשבת
(צילום: רועי אלמן)

הקניונים סגורים: בגלל הקונים


הדוח החדש, שחיברו אריאל פינקלשטיין, אילה גולדברג ושלומית רביצקי טור־פז, מגלה כי בעוד בישראל 26% מהקניונים פתוחים בסופי שבוע, בירושלים כל 18 הקניונים ומרכזי הקניות סגורים בשבת. לפי הדוח, גם בתל אביב, שנחשבת לעיר ללא הפסקה גם בסופי השבוע, רק 23% ממרכזי הקניות פתוחים, לעומת 43% בחיפה.

4 צפייה בגלריה
קניון מלחה
קניון מלחה
קניון מלחה
(צילום: יואב דודקביץ')

"סגירת מרכזי הקניות היא פונקציה של כוח קנייה", מסביר ד"ר מריק שטרן, מנהל תחום מרחבים משותפים במחוז ירושלים במכון ירושלים למחקרי מדיניות. "יש מובלעות של צריכה בשבתות, אבל זה יותר בתחום של בתי קפה ומסעדות, כמו במרכז העיר, ברחוב עזה, או באזור הקסטל, אבו־גוש ומזרח ירושלים - מי שמתאים לו יכול ללכת לשם בסופי השבוע. זה נכון שקניון 'פרופר' לא פתוח, אך בעיניי זה לא בעייתי כי צריך להפריד בין מסחר לבילוי.
"קיימת האמנה של הרב יעקב מדן ופרופ' רות גביזון, שמדברים על לפתוח מקומות בילוי ולא מסחר. אני באופן אישי חושב שהאמנה מתאימה לירושלים ולאורח החיים של הקהילות השונות. עסק שפותח בשבת בירושלים, הרבה פעמים נאלץ לוותר על הקהל הדתי שלו ומאבד את תעודת הכשרות שלו, ואני חושב שזה לא הוגן. אם למסעדה יש קהל חילוני שמגיע לסופי שבוע וגם באמצע השבוע הם יפתחו, ואכן יש עסקים חזקים שעובדים בסופי שבוע. כדי למצוא מקום במסעדה שפתוחה בשבת בירושלים צריך להירשם שבועות מראש, אבל זה יותר שאלה של היצע וביקוש".

קראו גם:

אוטובוס בשבת? סעו למזרח העיר


מתוך 2,913 קווי האוטובוס בארץ רק כ־10% פועלים בשבתות וחגים. מתוך 284 הקווים שכן פועלים בסופי שבוע וחגים, 67% מהנסיעות הן בירושלים, 13% בחיפה, 12% בנוף הגליל. אלא שבפועל, כמו שיודע כל ירושלמי, האוטובוסים שנוסעים בשבת פועלים במזרח העיר, הרכבת הקלה איננה פועלת, וגם היצע המוניות אפסי.

4 צפייה בגלריה
אוטובוס במזרח ירושלים
אוטובוס במזרח ירושלים
אוטובוס במזרח ירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')

פעיל הציבור ערן בן יהודה אמר השבוע: "הנתונים האלה מדהימים, אך בטח שלא מפתיעים. תחבורה ציבורית היא צורך בסיסי בכל ימות השבוע. זו הדרך היחידה של רבים ורבות להתנייד, וגם בשבת צריך למצוא דרך לאפשר לזה לקרות.
"לאנשים יש זכות לבקר משפחה, לנסוע לטייל ולהסתובב בחופשיות. אני בהחלט ער למורכבות הדתית, אך חייב להימצא פתרון ששומר על רגשות הציבור החרדי מצד אחד, אבל מצד שני גם מאפשר תחבורה ציבורית למי שבוחר בכך".

הגבלת הכשרות: "חיה ותן לחיות"


ירושלים היא בירת המזון הכשר של ישראל. מתברר כי כ־90% מעסקי ההסעדה בעיר הם כשרים. לשם השוואה, בתל אביב רק 49% מעסקי המזון כשרים, ובחיפה 54%. מחברי הדוח כותבים: "נתונים אלו תואמים את הפרופיל הדתי המסורתי יותר של מחוז ירושלים, לעומת הפרופיל החילוני יותר של מחוז תל אביב. גם במחוזות צפון ודרום, ששיעור האוכלוסייה המסורתית והדתית בהם גבוה, אפשר לראות שיעור גבוה למדי של עסקי הסעדה כשרים. לעומת זאת במחוז חיפה, שמאופיין בפרופיל חילוני יותר של תושבים ובשיעור גבוה של אוכלוסייה ערבית, שיעור עסקי ההסעדה הכשרים נמוך יחסית".
הבעלים של מסעדת 'סאטיה', אילן גרוסי, הוא בין המסעדנים הבודדים שהעזו לאורך השנים להפעיל מקומות שפעלו בשבת וגם היו לא כשרים. לטענתו, למרות ההרכב הייחודי של העיר, יש עדיין מספיק חילונים ותיירים שרוצים לבלות בסופי שבוע, אבל אין מקום להשוות בין המצב בירושלים לזה שבתל אביב. "ירושלים היא עיר מסורתית, אפשר לקרוא לזה דתית־חרדית. יש קהל בירושלים, ויש תיירות מקומית-חילונית שמחפשת גם מקומות שפתוחים בסופשבוע, ובשל כך אנחנו קיימים. יש עוד הרבה מסעדות שפועלות גם בשישי-שבת ונותנות אלטרנטיבה למקומות הכשרים. אני חושב שזה קודם כל זה חשוב בגלל האמונה שלי - זה סוג של פלורליזם בעיר, שיהיו גם כאלה וגם כאלה.
"גם ברמה של 'חיה ותן לחיות' - אני מכבד כל אדם בבחירתו, ואנחנו מברכים על כל מקום חדש שנפתח. לרגע אסור לוותר, וזה שעושים השוואות בין תל אביב לירושלים, אני אף פעם לא נכנס לנתונים הללו, כי תל אביב יותר חילונית, האוכלוסייה שם צעירה יותר ופחות מסורתית. אשר למצב הסוציו־אקונומי - העיר ירושלים ענייה יותר, ויש משהו בנופך הירושלמי שהוא שקט יותר".

קולנוע ותיאטרון: לשמור, לכבד, לסגור


98% מבתי הקולנוע בישראל פתוחים בשבת, וגם בירושלים אפשרות לראות סרטים בסופי שבוע. אשר להצגות - רק 17% מהיכלי התרבות והתיאטראות בבירה פתוחים בשבתות וחגים, לעומת ממוצע ארצי של 52%. בדוח נכתב: "יש הבדלים ניכרים בין המחוזות בכל הנוגע לפעילות היכלי התרבות והתיאטראות: פעילות בולטת של מוסדות תרבות נמצאה במחוז תל אביב - 22 מוסדות, שהם 76% מהיכלי התרבות והתיאטראות במחוז הזה".

4 צפייה בגלריה
תיאטרון ירושלים
תיאטרון ירושלים
תיאטרון ירושלים. סגור בשבת
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מנכ"לית תיאטרון ירושלים, שרון אברמוביץ ירדני: "הרכב האוכלוסייה של ירושלים לא דומה לאוכלוסייה בתל אביב, ולצערי עצם העובדה שיש אוכלוסייה דתית, מסורתית, חרדית בירושלים הובילה לכך שבמהלך השנים התיאטראות בחרו לכבד את האוכלוסייה החרדית ולא לפתוח בשבת. להיות חלק מהמארג של ירושלים זה לשמור ולכבד, ולכן התיאטרון סגור בסופי שבוע".
אברמוביץ ירדני מדגישה כי אף שלא מדובר ביוזמה שלה, אלא בשימור המצב הקיים כבר שנים, היא תומכת בהחלטה שלא לפעול בסופי שבוע. "אין ספק שזה מה שחשבו קודמיי - שצריך לשמור על הסטטוס קוו, ובצדק. התיאטרון נותן שירות מדהים לכל גוני האוכלוסיה - חילונית, דתית ומסורתית. אני הייתי שמחה אם יותר חרדים היו מגיעים לתיאטרון, ואשמור על זה שהתיאטרון שומר שבת ושכל הפעילויות בימי שישי יהיו מספיק זמן לפני כניסת השבת ובמוצאי שבת מספיק זמן לאחר צאתה - מקפידים לטובת כולם. נחמד שיש יום שבתון שבו עובדים ונחים ואוגרים כוח. צוות התיאטרון נותן את כל כולו, תמיד. חלקם עובדים בשעות לא רגילות - מהצהריים ועד השעות המאוחרות של הלילה. יש משהו טוב בזה שיום אחד נהיה שקט וכולם יודעים שיש שקט - זה עובד טוב לכל הצדדים".

מוזיאונים: הרוב דווקא פתוחים


אף שרבים מהירושלמים נוהגים לומר ש"אצלנו הכל סגור בשבת", מתברר ש־56% מהמוזיאונים בעיר דווקא פתוחים בסופי שבוע. שלא במפתיע, בחיפה פתוחים 86% מהמוזיאונים בשבת, ובתל אביב אין אף מוזיאון שסגור בסופי שבוע או בחגים.
עו"ד שלומית רביצקי טור־פז היא לא רק אחת ממחברות הדוח החדש, אלא גם מנהלת המרכז לחברה משותפת במכון הישראלי לדמוקרטיה: "תרבות בעיר משקפת את האופי, העניין ותרבות הפנאי של תושביה", היא מסבירה.
"בירושלים קרוב ל־40% תושבים ערבים וקצת יותר מ־40% נוספים דתיים וחרדים. על מנת שמוזיאונים יזכו בקהל בשבת עליהם להתאים עצמם לאוכלוסייה הדתית והערבית. בניגוד למסחר, אשר סותר לחלוטין תרבות דתית בשבת, מוזיאונים יכולים לספק תרבות פנאי שומרת שבת, אולם לשם כך עליהם להשקיע משאבים בהתאמה של התכנים ושל המנגנון לאוכלוסייה הזאת".