"סכנה לבריאות הציבור": דו"ח של משרד הבריאות מעלה ממצאים חמורים בנוגע למצב התברואתי ב"סושי רחביה" ברחוב עזה בירושלים – מהסושיות המוכרות בארץ. בעקבות הממצאים עיריית ירושלים דורשת להפסיק לאלתר את הפעילות במסעדה. אחד מבעלי החברה ביקש למנוע את הפרסום והגיש בקשה לצו איסור פרסום – שנדחתה הבוקר (ב') על ידי בית המשפט המחוזי.
3 צפייה בגלריה
סושי רחביה ברחוב עזה
סושי רחביה ברחוב עזה
סושי רחביה ברחוב עזה
(צילום: עמית שאבי)

"מדובר במסעדה הממוקמת במרכז העיר ירושלים, אשר מעצם טיבה ומהותה מהווה עסק עתיר סיכון וקהל כאשר מדי יום פוקדים את המקום סועדים רבים ועל כך המשך הפעלתה במתכונת זו, ובניגוד לעמדת גורמי המקצוע מסכנת את שלום הציבור", נכתב בבקשה למתן צו סגירה אותו מבקשת העירייה.
בביקורת שנערכה במקום לפני מספר שבועות עלו ממצאים חמורים. הבדיקה נערכת לאחר שלמשרד הבריאות הגיעה תלונה אודות תחלואה בעקבות צריכת מנות בבית העסק. "בבדיקת תברואתית טכנולוגית נעשה דיגום של 3 מוצרים מתוצרת העסק ותוצרת הדיגום מבציעה על זיהום גדול בחיידקי סטרפטקוקוס צואתי מחולל מחלות. בעת הביקורת נמצא כי המצב התברואתי בעסק ירוד ביותר – בין היתר שימוש בשטח המכירה כמדור לטיפול בירקות ודגים ללא תנאים ותשתיות, זיהום צולב, הכנת דפי אורז בחצר העסק סמוך לפיר ביוב".
3 צפייה בגלריה
פירוט דו"ח משרד הבריאות על "סושי רחביה"
פירוט דו"ח משרד הבריאות על "סושי רחביה"
פירוט דו"ח משרד הבריאות על "סושי רחביה"
(צילום: מתוך אתר משרד הבריאות)
בהמשך מתואר כי בחצר האחורית של בית העסק "נצפתה פעילות של טיפול במזון – בחצר אין תנאים ותשתיות לטיפול במזון, משמשת לחניית אופנוע ציוד לעובדים ואחסון. בעסק נעשו שינויים פנימיים מהתכנית המאושרת, שטח הישיבה הוסב לשטח לטיפול ביקרות גולמיים ללא תנאים ותשתיות כגון קירות ורצפה שלמים וחלקים הניתנים לניקוי וכיור לשטיפת הירקות – תוך זיהום צולב של מעבר ירקות גולמיים לאזור מזון מוכן לאכילה".
אלא שכאן לא הסתיימה הביקורת, לטענת משרד הבריאות בעסק לא מתבצע חיטוי ירקות "נמדדו טמפרטורות מסוכנות למוצרי מזון מוכנים לאכילה. התברואן העירוני קבע כי "במקום מצב תברואתי ירוד ביותר, העסק מהווה סכנה מידית לבריאות הציבור ואין תנאים לקיום מסעדה".

סושי רחביה: ״המקום פתוח, שומרים על בריאות הלקוחות״

בהנהלת סושי רחביה אמרו ל-mynet בתגובה כי: ״במהלך חודש אוקטובר נערכה במסעדה הותיקה והמוכרת ברחוב עזה - "סושי רחביה" ביקורת מטעם משרד הבריאות. בביקורת ניתנו הערות מינוריות והוטל קנס סימלי של 1000 שקלים. כל ההערות טופלו מיד עם קבלת הדו"ח במטרה לתת שירות טוב ויעיל ולהפיק את המסקנות הנדרשות תוך כדי שמירה על בריאות קהל לקוחותינו. שביעות רצון משרד הבריאות השתקפה בביקורת החוזרת מטעמם בסניף. מעולם לא הוצא צו סגירה למקום סניף עזה של "סושי רחביה" פתוח כרגיל וממשיך לשרת את קהל לקוחותיו. "סושי רחביה" מקבלת בברכה כל ביקורת, לומדת אותה, מתקנת ומתייעלת בהתאם. הרשת שכרה את שירותי "מאה" - המכון הישראלי לאיכות ובטיחות מזון בניהולו של ד'ר גידי צפורי, במסגרת זאת בוצעו ויבוצעו ביקורות שוטפות במסעדה, הדרכות לצוות העובדים ונטילת בדיקות מעבדה לצורך בקרה מתמדת על איכות ובטיחות המזון המוגש ללקוחות המסעדה אנו שמחים לבשר כי סניף עזה מתוכנן לעבור שיפוץ לשדרוג, רענון והתאמת המסעדה לרוח שנת 2022 בעלות של כמיליון ש"ח
3 צפייה בגלריה
פירוט דו"ח משרד הבריאות על "סושי רחביה"
פירוט דו"ח משרד הבריאות על "סושי רחביה"
פירוט דו"ח משרד הבריאות על "סושי רחביה"
(צילום: מתוך אתר משרד הבריאות)
מערכת האתר ביקשה את תגובתו של אחד מבעלי החברה שהגיש בקשה לבית המשפט לאסור את פרסום הממצאים. הבוקר בית המשפט המחוזי דחה את בקשתו.
במסגרת הודעת הערעור על ההחלטה להתיר את דבר הממצאים, ציין עו"ד ארז בר צבי המייצג את בעלי המסעדה: "המערערים מכחישים את האמור בדו"ח, ומכל מקום יטענו כי היום העסק פועל בצורה מקצועית לעילא ולעילא, וכי בידה אף חו"ד מומחה התומכת בכך. משכך, הרי שגם אם קיים אינטרס ציבורי בפרסום, הרי שזה נסוג מפני הנזק החמור והבלתי מידתי העלול להיגרם למערערת כתוצאה מהפרסום".
כמו כן, נטען על ידי ב״כ המסעדה כי דו"ח משרד הבריאות לא הומצא להם כדין, עובדה שעלולה להביא לפסילה של הדו״ח על כלל הממצאים שבו בהליך המשפטי הנוגע לבקשת העירייה למתן צו סגירה.
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אלכנסדר רון ציין בהחלטתו: "כשלעמי אינני מתקשה להבין את טענות המערערים. ולכל היותר, ייתכן שיש מעט הגזמה בהצגת הנזק ככל שהבעיה הובילה לכתב האישום ולהגשת הבקשה לצו סגירה ימצאו את פתרונם המהיר בדרך סבירה. ואולם, אין בפניי, אלא ערעור על החלטה מנומקת המתיישבת היטב עם הזרם המרכזי בפסיקת בתי המשפט, ולמעשה אין לי אלא לאמץ את ההחלטה מטעמיה. מתקשה אני לראות כיצד אוכל לנמק החלטה לפיה נפלה בהחלטת בית משפט קמא, כזאת טעות, המצדיקה התערבות, ולמעשה, לא נפלה בה טעות כלשהי".
את מערכת "ידיעות ירושלים" ואתר מיינט ירושלים ייצגו עו"ד ירון חנין ממשרד ליבליך -מוזר-גליק.