תביעות בהיקף עצום, טענות של נשים כי רומו ופנייה לבתי משפט ולבית הדין הרבני - המשותף לכל אלה היא כוכבת הלייזר הירושלמית, מירי מלכה, מנהלת מכון 'סיטי לייזר'. מלכה מכהנת כרגע במרכז הפרשה, שהביאה לקרוב למאה תביעות נגדה.
4 צפייה בגלריה
מלכה
מלכה
מלכה
(צילום: מאתר 'סיטי לייזר', לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים)

"כמו הבנות שלי"

מלכה נחשבת לאחת הקוסמטיקאיות הידועות. היא מציגה את עצמה באתר החברה כ"קוסמטיקאית רפואית בכירה, מומחית לשיקום העור".
היא התחילה את דרכה בתחום לפני כ־30 שנה והצליחה לייסד מכון גדול לטיפולי יופי ואסתטיקה בירושלים. "מבחינתי המטופלים והמטופלות במקום הם כמו הבנות והבנים שלי. אני מקפידה לעשות כל מאמץ שייצאו מכאן מרוצים מהשירות ומהתוצאות", היא מצוטטת באתר 'סיטי לייזר'. אלא שהמציאות, כך נראה, טפחה על פניהן וגופן של כמאה מטופחות של מלכה. לפי התביעות שהוגשו, היחס של המכון אליהן היה רחוק מההבטחות של מלכה להתייחס אליהן כאל בנותיה.

הבטחות על הנייר

אחת הדרכים שבהן ניסתה מלכה למשוך לקוחות היתה הסלוגן: "טיפולים לכל החיים ללא הגבלה". אלא שההבטחה המפתה לגוף חלק הפכה למשהו שלא שווה את הנייר עליו הוא נכתב. הטענות חוזרות בחלק לא קטן מהתביעות, ועיקרן הוא שלאחר תשלום של אלפי שקלים עבור ההבטחה לטיפול "לכל החיים" מצטמק מספר הטיפולים לכמה בודדים שניתן לספור בשתי ידיים.
באתר המכון של מירי מלכה לא חסרים סלוגנים. למשל, אחת הסיסמאות השיווקיות של 'סיטי לייזר' היא: "אנחנו מפסידים ואתם מרוויחים". מלכה הכינה חוזים ראשונים, כך מצוין בחלק מהתביעות, שבהם היא חותמת בעצמה על הבטחה לטיפול לכל אורך חייה של הלקוחה. בפועל, וכך עולה מהחומרים שהוגשו לבית המשפט, לאחר התשלום עבור 'חבילת הטיפולים' מלכה מבצעת רק מספר טיפולים. התוצאה: בתקופה של כשנתיים הצטברו מעל מאה תביעות משפטיות נגד מכון היופי.
4 צפייה בגלריה
דף הבית של המכון
דף הבית של המכון
דף הבית של המכון
(צילום: מאתר 'סיטי לייזר', לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים)

ניקובים ועצבים

בכתב תביעה שהגישה נ', אחת הלקוחות, נכתב: "חתמתי על התקשרות עם חברת 'סיטי לייזר' לסדרת טיפולים. בחוזה שנחתם בינינו בעת ההתקשרות הובטחה סדרת טיפולים ללא הגבלת זמן ועם אחריות לכל החיים כשבכל עת שיידרש יהיה ניתן לבוא ולקבל טיפולים נוספים במסגרת האחריות". לטענת נ', "בפנייתי למכון נאמר לי כי כל הטיפולים מוצו, ולאחר דין ודברים נאמר לי שנותרו לי עוד שני טיפולים. מענה זה נוגד את החוזה שנחתם בינינו".
לקוחה נוספת טוענת בתביעה: "לאחר ארבעה טיפולים שביצעתי הגעתי לטיפול נוסף, ואז מירי מלכה ובתה רחלי נתנו לי כרטיסייה עם עשרה ניקובים ואמרו לי שיש לי רק עוד שישה טיפולים. אמרתי שהחבילה שקניתי היא ללא הגבלה ולא ייתכן ששילמתי 8,000 שקל לעשרה טיפולים. עזבתי את המקום ובפועל נשארתי עם ארבעה טיפולים בגוף - ששילמתי עבורם אלפי שקלים, ועם פנים שזקוקות לטיפול מיידי".
הלקוחה ב' כתבה בתביעתה: "שילמתי סך של 6,000 אלף שקל עבור טיפולי לייזר, ללא הגבלה. לאחר שמונה טיפולים קבעתי תור נוסף, אך לפני התור התקשרו והודיעו שמכסת הטיפולים הסתיימה ואצטרך לשלם על הטיפולים הנוספים 500 שקל. טענתי שלא כך כתוב בחוזה ואף שלחתי את החוזה לרחלי מלכה, בתה של מירי, שניהלה את המכון. היא אישרה לי לקבוע תור ללא תשלום ואכן קבעו לי תור. כשהגיע התור הלכתי למכון ששם מתבצע הטיפול, ולתדהמתי אני רואה שהמקום סגור ללא כל הודעה מוקדמת על סגירתו".
לקוחה נוספת התלוננה לאו דווקא על הפסקת הטיפולים אלא על האופן שבו בוצעו. בתביעה של הלקוחה ש' נכתב: "לתובעת נגרמו כוויות ביד בעת הטיפולים, ובסופו של דבר היא הבינה שמי שעשתה לה את הטיפולים היא לא אחרת מאשר נערה בת 17 ללא ניסיון רפואי".
עוד נכתב: "מבירור ברשתות החברתיות נודע לתובעת כי הנתבעת עסקה ורימתה לקוחות נוספים תוך דפוס התנהלות והתנהגות זהה - לקיחת כספים, הבטחות לטיפולים לכל החיים, ולאחר מספר טיפולים בודד היתה הנתבעת נעלמת תוך שהיא משאירה אצלה את הכספים שגבתה. בסיום ההליך בין מלכה לש' הוסכם כי יוחזר ללקוחה סך של 3,000 שקל, זאת במסגרת הסכם פשרה.
4 צפייה בגלריה
מכון לייזר
מכון לייזר
מכון לייזר
(צילום המחשה: shutterstock)

הפתעה לעורך הדין

מטופלת נוספת ציינה: "עשיתי כשמונה טיפולים. כשהייתי בהיריון לא באתי לטפל, ואחרי שילדתי את בתי התקשרתי לקבוע תור. אמרו לי שעברתי את המכסה של הטיפולים. אמרתי לה שדיברנו על 'ללא הגבלה'. רחלי התחילה לצעוק עלי ולהגיד לי: 'מה את רוצה להיות אותנו עד שתמותי?' והכחישה את ההבטחה ואמרה שהתחייבה רק על עשרה טיפולים". אותה תובעת גם מציינת את האווירה העכורה שהיתה במקום: "תמיד כשהגעתי למכון מירי היתה צועקת על הלקוחות והעובדות. הן היו כל הזמן ממורמרות על העבודה והתפטרו אחת אחרי השנייה".
בעקבות גל התביעות החריג פנתה מלכה לקבל ייעוץ משפטי מעורך הדין מיכאל קידר, אלא שלטענתו הוא לא קיבל תשלום עבור שירותיו. "הנתבעות הופנו למשרדו של התובע נוכח היות העסק במשבר קשה ומתוך ידיעה של המפנה כי לטיפול יעיל בו נדרשת מיומנות בטיפול במצבים מעין אלה", נאמר בתביעה המשפטית של עורך הדין נגדה. "בעת כניסת התיק העריכו הצדדים כי יהיה צורך בהכנת כתבי הגנה לכ־60 עד 80 תביעות. בהסכם נקבע כי שכר התובע יעמוד על 240 אלף שקל בגין עבודה שתארך בעיקר בחצי השנה הראשונה". אלא שלפי התביעה, במהלך אותם חודשים ביטלה מלכה שיקים שניתנו לעורך הדין. "ביטול השיקים הללו, לאחר שהשירות ניתן ללקוח, ולאחר שהוחזרו לו התיקים ונערכה חפיפה, מהווה חוסר תום לב בקיום חוזה", טוען עכשיו עו"ד קידר.
4 צפייה בגלריה
טענות התובעות
טענות התובעות
טענות התובעות

חלק מהתביעות, ביניהן גם כאלו שצויינו בכתבה, נסגרו באמצעות הסדרי פשרה, בהן מלכה נאלצה להחזיר חלק מהכספים.

"מה אמר הרבי?"

באחד הדיונים המשפטיים ציינה נציגת מכון הקוסמטיקה: "כן, החברה שלנו בנפילה. ראינו שמשהו עומד לקרות ועצרנו. עברנו למקום קטן, עזבנו את מרכז העיר. ישבנו עם כל לקוח והסברנו להם את המצב במקום לסגור את החברה ולהיעלם".
אותה נציגה הסבירה כיצד עלה רעיון הכרטיסיות: "הלכתי לרב השכונה וסיפרתי לו שהמצב שלנו מידרדר ואני רוצה לתת ללקוחות שירות ולא רוצה לסגור את הדלת. הרב אמר לי 'תמירי את זה לכרטיסיות ותדברי עם הלקוחות לליבם ואז תוכלי להמשיך כשהכרטיסיות מוגבלות בזמן'".
בא כוחה של מלכה, עו"ד יאיר רביבו: "בניגוד לניסיונם של גורמים אינטרסנטיים להציג את גברת מלכה כמי שפעלה בחוסר תום לב וכמי שרימתה את לקוחותיה, הגברת מלכה התמוטטה כלכלית לאחר שכשלה בהתנהלותה העסקית ותו לא. לאור הסירוב להעביר לידי מרשתי את העתיד להתפרסם לא ניתן להתייחס באופן פרטני לנאמר בכתבה".