מתנגדים לשקיפות. בריכוזים החרדיים בעיר הופץ השבוע פשקוויל ובו רבנים קוראים לנשות המגזר להשתמש אך ורק בגרביים שחורות ואטומות, מטעמי צניעות.
2 צפייה בגלריה
אסור להשתמש כי הגרביונים לא אטומים
אסור להשתמש כי הגרביונים לא אטומים
אסור להשתמש כי הגרביונים לא אטומים
(צילום: שאטרסטוק)
בין הרבנים החתומים על המסמך יש מספר דמויות בכירות ומוכרות בירושלים, ובהן הרב הספרדי של הגבעה הצרפתית ברוך שרגא, הרב עזריאל אוירבך מבית וגן והרב נפתלי נוסבוים מנווה צבי. מדובר ברבנים החברים בבית הדין 'משמר התורה', שעוסק בנושאי צניעות, תחום אשר חלק מהרבנים במגזר משתדלים שלא לעסוק בו בפומבי.
בקול קורא שהם פרסמו נכתב: "כידוע בשנים האחרונות ישנה התדרדרות בנושא גרבי הנשים, כאשר הגרביים המצויות כיום על פי רוב הינן שקופות חלקית, בניגוד להלכות הצניעות", שנקבעו על ידי גדולי ישראל.
עוד נכתב בפשקוויל שהופץ ברחבי העיר: "כפי שנכתב בהוראות בית הדין 'משמר תורה' בזו הלשון - עובי הגרביים באופן שלא תיראה הרגל הוא 40 דנייר, אולם היות ויש יצרנים שטווים הגרביים מחוטים דקים אין הגדרה של 40 דנייר מספיקה" (ההדגשה במקור, ר"פ).
הרבנים גם מזהירים: "יש לבדוק שלא תיראה הרגל, וכתבו גדולי ישראל שהגורעת מהוראות אלו עוברת על דת יהודית, וכמו כן נפרץ העניין של גרביים שצבען דומה לצבעי העור, בניגוד להלכה ובניגוד למה שהיה מקובל בעבר שהגרביים היו כהות הרבה יותר".
הקריאה הפומבית כוללת גם פרגון: "באנו לחזק את אותן נשים ונערות אשר עקב הבעיות הללו החלו ללבוש גרביים שחורות ואטומות שבהן אין קושי לעמוד בניסיונות הנ"ל, וחלילה להרפות את ידי המתחזקות בזה. ואדרבה, הלוואי ירבו כמותן בישראל".
2 צפייה בגלריה
הפשקוויל
הפשקוויל
הפשקוויל
(צילום: תוכן גולשים. שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
אנשי הציבור החרדים גם דורשים מילדות להקפיד יותר על צניעות, וציינו בין היתר: "לאחרונה גם נפרץ שילדות לובשות 'גרבי רגל' ויש בכך מכשולות הרבים, ועל ההורים והעומדים על משמרת החינוך מוטלת החובה לעצור פירצה זו".
הפשקוויל החדש עורר דיונים סוערים ברשתות החברתיות ובקבוצות פייסבוק חרדיות בירושלים ובישראל בכלל. רוב המגיבים יצאו בחריפות נגד העיסוק המוגזם בנושאי צניעות.