בדצמבר זה הפך לעובדה: 'קללת' המחוז, שלפיה הממ"ז בירושלים לא זוכה במפכ"לות - הגיעה גם אל ניצב דורון ידיד. לא חלפו שבועיים מההודעה על מינויו של קובי שבתאי למפכ"ל הבא, וניצב ידיד החליט סופית לעזוב את התפקיד. כך מסתיימת קדנציה מהסוערות והקשות שידע ממ"ז בירושלים. בעוד מספר שבועות ילבש ניצב ידיד את מדיו בפעם האחרונה לאחר 36 שנות שירות במשטרה, ולמעשה סגירת מעגל, שכן הקצין הבכיר החל כשוטר בירושלים.
3 צפייה בגלריה
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד
ידיד. "אין לו מה לחפש יותר במשטרה"
(צילום: רפי קוץ)
ומה אומרים מקורביו של ניצב ידיד? הם מניחים כי ידיד ירצה לקום למה שהם מכנים "בקרים ללא אחריות" ולחשוב גם על טיול גדול, כמו זה שעושים לאחר השירות הצבאי. עכשיו גם מתברר כי פרישתו של ניצב ידיד עלולה לגרום לבכירים נוספים במחוז לעבור לתפקידים אחרים במשטרה. למעשה, כפי שנודע למיינט ו"ידיעות ירושלים", חלקם כבר החליטו על העזיבה.

"התחבט הרבה"

ביום חמישי בשבוע שעבר שוגרה לכלי התקשורת הודעה קצרה של מספר שורות מדוברות המשטרה, ולפיה מפקד מחוז ירושלים הודיע למ"מ מפכ"ל המשטרה על כוונתו לפרוש מהמשטרה, הודעה שמסכמת 36 שנות שירות שאת רובו העביר ידיד במחוז ירושלים. קצין משטרה ציין השבוע בשיחה עם "ידיעות ירושלים": "ידיד התלבט והתחבט הרבה בשבועיים האחרונים לאחר שדווח כי ניצב שבתאי ימונה למפכ"ל, ולבסוף קיבל את ההחלטה לסיים את שירותו. המילה 'הפתעה' אינה מתארת במדויק את ההחלטה שקיבל, עם זאת בפיקוד הבכיר וכמובן אצל מקורביו עצובים שזו ההחלטה שקיבל".

"טיול אחר צבא"

מקורביו של ניצב ידיד אמרו בשיחה עם מיינט ו"ידיעות ירושלים: "ההפגנות בבלפור תפסו כותרות ברוח התקופה אבל לא היוו עיסוק מרכזי בפעילותו. לאורך הקדנציה של ידיד המחוז הוביל את אבטחת מבצע 'פני עתיד', נלחם בפשיעה החמורה, הוריד באופן משמעותי את אירועי הטרור בירושלים". המקורבים הוסיפו כי בקדנציה של ידיד שעות הביקור של יהודים בהר הבית התארכו בכחצי שעה
לעניין הטענות להתערבות פוליטית במחאות בלפור אמרו מקורביו: "לא הייתה שום התערבות פוליטית ואף גורם פוליטי לא ניסה להשפיע על תפקודו של ניצב ידיד. על ההתקפות נגד ניצב ידיד מצד המפגינים אמרו המקורבים: "זה לא השפיע עליו אבל זה בהחלט מאכזב שמפגינים מכפישים משיקולים פוליטיים אנשי משטרה, זה מלמד שמשהו עובר על החברה הישראלית. קצינים במחוז השתתפו בעשרות רבות של הפגנות ומחאות לאורך השנים, אבל שנאה כפי שבא לידי ביטוי מצד המפגינים בבלפור היא חסרת תקדים".
אותו מקרוביו מסכם: "לאחר 36 שנות שירות מפואר בתפקידים הרגישים ביותר במשטרה אני מניח שדורון ירצה לקום לבקרים ללא אחריות ולטוס ל'טיול של אחרי צבא'".

קראדי: "זו חבית נפץ"

המפכ"ל לשעבר, רב ניצב (בדימוס) משה קראדי, יודע היטב מה זה אומר לפקד על אזור ירושלים: "מפקד המחוז נמצא בחיכוך הגבוה ביותר מבין ניצבי המשטרה עם כלל האוכלוסיות בעיר. מטבע הדברים פוליטיקאים נחשפים לעבודת הממ"ז בירושלים בצורה רציפה יותר. מפקד המחוז יושב למעשה על חבית של חומר נפץ שעלולה להתנפץ בכל רגע. לדוגמה, טעות בהר הבית עלולה להוביל להפרות סדר קשות ולהשלכות בינלאומיות עבור ישראל - מרווח הטעות כמעט שלא קיים".
מה דעתך על הדרך שבה פרש ניצב ידיד?
"בפרישה מהמשטרה יש הרבה עניין של אגו, אך אחרי פיקוד על מחוז ירושלים שאר התפקידים נראים פחות משמעותיים ולכן פרישה היא דבר בלתי נמנע. עם זאת, ידיד פרש מהמשטרה בצורה ראויה, הוא לא תקף אף אחד ואיחל בהצלחה למפכ"ל הנבחר".
איזה ניסיון צריך להיות לזה שיחליף את ניצב ידיד?
"בכהונתי כמפכ"ל המשטרה היינו ממנים לתפקיד מפקד המחוז קצין בתפקיד שני של פיקוד על מחוז. לדעתי המפקד החדש של אזור ירושלים צריך להיות עם המון ניסיון מבצעי, בשלות, הרבה שיקול דעת ויכולת לטפל בכל מוקדי החיכוך. לא נהוג למנות לתפקיד זה קצין בדרגת תת־ניצב, אבל לאור השינויים שהמשטרה עוברת בזמן האחרון אי אפשר לפסול מהלך שכזה".
האם שמעת על 'קללת המחוז'?
"ראשית חייבים להבין כי בשנים האחרונות הכימיה וההרמוניה בין השר הממונה למועמד נהפכה לפרמטר מכריע. נקודה שנוספה בשנים האחרונות היא היכולת של אותו מועמד לצלוח את ועדת גולדברג למינוי בכירים. לגבי 'קללת המחוז', אני דווקא מכיר אגדה אחרת שלפיה ממחוז ירושלים כן מתמנים למפכ"לות, אבל כפי שאנחנו רואים מספר פעמים - זה רק בגדר אגדה".
"להיות פוליטיקאי"
קצין בכיר לשעבר במחוז הוסיף: "מפקד המחוז בירושלים, מעבר להיותו איש משטרה ובעל יכולת ניהול, צריך לסגל לעצמו תכונות של פוליטיקאי, לדעת לתמרן בין כלל המגזרים. ניצב ידיד קיבל את כל ההחלטות בצורה א־פוליטית. הוא מכיר את המשטרה לאורכה ולרוחבה. ייתכן שבגלל שהיה א־פוליטי הדבר הוביל לדחייתו. הוא ראה מולו רק את החוק וביצוע אכיפה שוויונית, זה מה הקים עליו את כלל המגזרים בעיר שטענו שפעילות המשטרה נוקשה".
האם פרישתו היא צעד נכון בעיניך?
"למפקד מחוז כמו ירושלים שלא נבחר לתפקיד מפכ"ל אין מה לחפש יותר במשטרה. כל תפקיד אחר מתגמד. לכן מרגע שזה קורה לניצב שמפקד על מחוז כמו ירושלים הוא מחשב מסלול, מתייעץ עם התא המשפחתי הקרוב, ומקבל את ההחלטה לפרוש".

אירועים נפיצים

ניצב ידיד מסיים את הקריירה המשטרתית במחוז שבו החל אותה, כאשר התגייס לשורות הארגון בגיל 22 ושימש כבלש. עד מהרה יצא השוטר הצעיר לקורס קצינים ועלה בסולם הדרגות עד ששימש כסגן מפקד במחלק סמים ביחידה המרכזית. לאחר מכן מונה למפקד יס"מ ירושלים, ובשנת 2002 הוא זכה בעיטור המופת של המשטרה.
בהמשך הופקד על פיקוד מרחב דוד, שנחשב לנפיץ במיוחד מאחר שבתחומו נמצאים האתרים הקדושים לשלוש הדתות. תפקידו הבא כלל פיקוח על מרחב גדול יותר - מוריה. הוא הספיק לפקד כראש מחלק ההדרכה וקצין חינוך ראשי וכסגן מפקד מחוז צפון. לפני ארבע שנים עלה ידיד לדרגת ניצב ומונה לראש אגף התנועה. על כיסא השוטר הבכיר בירושלים הוא התיישב בפברואר 2019.
את הקדנציה כממ"ז החל עם משקולת כבדה במיוחד - רצח בני הזוג יהודה ותמי כדורי. אומנם האירוע התרחש כחודש לפני שמונה, אך היה ברור שהפענוח ייעשה תחת ידיו. עם זאת, כשנתיים חלפו והרצח הכפול עדיין לא פוענח. גם כרגע הפיצוח אינו נראה באופק.
ניצב ידיד לא הרבה להתראיין, אבל הפרשות והאירועים שהתרחשו במהלך הקדנציה שלו כיוונו אליו את אור הזרקורים. כשלושה חודשים לאחר מינויו, במאי 2019, התפוצצה הפרשה התקשורתית הראשונה שלו. היה זה כאשר איאד אלחאלק, צעיר ערבי ממזרח העיר, בעל צרכים מיוחדים, עשה את דרכו למעון לנכים ונורה בשוגג בידי לוחמי משמר הגבול. האירוע עורר סערה ציבורית רבה בארץ ובעולם והפך לפרשה התקשורתית הגדולה הראשונה שעימה נאלץ ידיד להתמודד.

נפל ברשת

שניים מהמבחנים הגדולים של ניצב ידיד, שעימם לא התמודדו הנציבים שלפניו, היו ההפגנות בבלפור והקורונה. מחאות בלפור, שהחלו לפני כחצי שנה כאירועים קטנים יחסית, נהפכו עד מהרה לאירוע ענק בהשתתפות אלפי מפגינים. האירועים זכו לסיקור תקשורתי עצום והציבו את ניצב ידיד שוב באור הזרקורים. הכווייה מאותם זרקורים לא איחרה לבוא. בחודש יולי, בסיומה של הפגנה סוערת שבה נרשמו עימותים קשים עם כוחות משטרה, העניק ידיד, שלא כהרגלו, ראיון קצר לכתבי המשטרה.
3 צפייה בגלריה
המחאה בבלפור
המחאה בבלפור
המחאה בבלפור
(צילום: יואב דודקביץ')
את דבריו פתח במילים הבאות: "זאת הפגנת שמאל". מפגינה שעברה בסמוך הטיחה בידיד כי "לא רק שמאל - איזה שטויות". אז החלה תרעומת גדולה אצל לא מעט מפגינים, שתויגו לטענתם שלא בצדק. האירוע הזה, בתוספת למעצרו המתוקשר של אחד ממנהיגי המחאה: תא"ל (במיל') אמיר השכל, גרמו לזעם גדול כנגד ניצב ידיד. אך זו היתה רק ההתחלה. לכך התווסף השימוש שעושה המשטרה בכלי להתזת מים - המכת"ז.
3 צפייה בגלריה
ברקת. סיכוי טוב להחליף את ידיד
ברקת. סיכוי טוב להחליף את ידיד
ברקת
(צילום: אוהד צויגנברג)
המורכבות בשמירה על הסדר הציבורי ובשמירה על שלומם של המפגינים, והטענות להפעלת כוח מופרז מצד השוטרים, כל אלה הפכו את מפקד המחוז ליעד המרכזי לזעמם של המפגינים. בתנועת 'הדגלים השחורים' לא הפסיקו לתקוף את ידיד באמצעי התקשורת וברשת. "את מה שדורון ידיד עשה במשטרת ירושלים חייבים לחקור: עשרות הפצועים, מאות מעצרי השווא, החקירות הפוליטיות ותיוג המפגינים באופן פוליטי", טענו בתנועת המחאה. אך דווקא המחוז, שנטען כי הוא מדכא חזק את המחאה, הגיש מענה לעתירה שהגישו שכנים למעון ראש הממשלה והגן על הזכות למחות. "דווקא בתקופה של התמודדות עם מצב חירום, יש מקום למתן חשיבות להגנה על זכויות האדם בדמוקרטיה", נמסר אז מטעם המחוז.
יחד עם הערכות מצב מודיעיניות ואישור תוכניות להפגנות שמתקיימות מדי מוצאי שבת, נפל על משטרת המחוז אחד האתגרים הקשים ביותר: אכיפת הנחיות הקורונה בעיר המורכבת בארץ. הבעיה העיקרית היתה שלמרות התפשטות הנגיף בעיר המחאות לא פסקו, ואף התגברו. התוצאה היא ששוטרים עבדו מסביב לשעון. במקביל עלו טענות על אלימות מצד לובשי המדים, וחלקן הגיעו לחקירת מח"ש.

אווירת סוף קורס

גורמים במשטרה מספרים כי מאז הודעת הפרישה של ניצב ידיד סוררת במחוז מה שהם מכנים "אווירת סוף קורס". "ההודעה מחלחלת עד אחרון השוטרים, יש אווירה של התרופפות, והדבר מקבל ביטוי באכיפת הסגר", הם טוענים. הרוב המוחלט של קציני המשטרה שמונו לתפקיד הממ"ז הגיעו לתפקיד כאשר הם כבר בדרגת ניצב ולאחר איוש של פיקוד על מחוז או אגף. ההערכות הן כי גם הפעם ימונה לתפקיד הבכיר ניצב מכהן. אחד הניצבים המועמדים לתפקיד הוא משה ברקת, שמכהן משנת 2016 כמפקד מחוז ש"י.
ברקת שימש בעברו בתפקידים משמעותיים במחוז ירושלים, ובהם מפקד היחידה למקומות קדושים ומפקד מרחב דוד. בשנת 2014 מונה ברקת לעמוד בראש צוות בדיקה מיוחד שתפקידו היה לבדוק את הכשל המשטרתי במוקד 100 לאחר רצח הנערים יעקב פרנקל, גיל־עד שער ואייל יפרח.
אגב, ברקת בעצמו היה מועמד לתפקיד המפכ"לות.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים