"המנהלת אמרה לי שהרמה הרוחנית שלי ירודה". הדוברת: ב', תלמידה ספרדייה שלמדה בסמינר בעיר במשך שנתיים ועכשיו נשארה בחוץ. למעשה ב' היא אחת מ־150 תלמידות ספרדיות שלא מצאו מסגרת לימוד לשנה שנפתחה.  
בין התלמידות הללו נמצאות גם כעשר צעירות תלמידות חינוך מיוחד. הן שובצו לבית הספר בידי העירייה, לאחר שלא הצליחו להתקבל עצמאית לסמינרים כתלמידות החינוך המיוחד.
2 צפייה בגלריה
ב'
ב'
ב'
(צילום: פרטי)
בסיום השנה שעברה גילתה ב' להפתעתה שהיא לא תמשיך לכיתה י"א בסמינר שבו היא לומדת. "הכל התחיל כשהבת שלי הלכה לסמינר לאסוף תעודת סיום שנה", מספרת אמה של התלמידה.
"מישהי עמדה בפתח הסמינר ואמרה לה לא להיכנס כי היא הגיעה עם נעליים עם מסגרת לבנה. ואכן היא לא קיבלה תעודת סוף שנה, אבל לא שמענו שום דבר אחר מהסמינר. בערב תשעה באב אני מקבלת פתאום מכתב שמבשר לי שהבת שלי לא יכולה להמשיך שם כי רמת הלימודים שלה לא מתאימה".

התלונה: "לא לבושה צנוע"

כשהאם התקשרה למורה ולמנהלת הסמינר כדי לברר את העניין, נאמר לה, לטענתה, כי הבעיה היא בכלל בהתנהלות הבת. "פתאום אמרו לי משהו אחר - שיש המון שמועות על הבת שלי, שהיא לא לבושה צנוע, מצטלמת בכל מיני מקומות", מספרת האם. "הבת שלי לא דיברה על זה עם אף אחד, היא התביישה, אבל לפתע הגיע מבול של טלפונים, אז התברר לנו שכל אלו שלמדו איתה, עוד תשע תלמידות מהחינוך המיוחד, לא ימשיכו בו".
"המנהלת אמרה לי שהרמה הרוחנית שלי ירודה", מספרת ב'. "זה ביני לבין בורא עולם, אין לה סיכוי לדעת על הרמה הרוחנית שלי. היא לא מכירה אותי בכלל". טענות דומות מצד הסמינר, על רמה רוחנית ירודה והתנהלות שאינה תואמת את אמות המידה המצופות מבת סמינר, שמעו גם תלמידות נוספות מהשיבוץ לחינוך המיוחד. "הדברים שאמרו עלינו לא נכונים. אמרתי את זה גם למנהלת - כלום ממה שהיא אמרה לא היה נכון. הסמינר לא התנהל כלפינו בצורה הוגנת", אומרת ב'.
לטענת האם, ההחלטה על הפסקת לימודיה של ב' התקבלה ללא כל שימוע מקדים, ובלי לתת אפשרות לה או להוריה לטעון נגד החלטה זו.
כך מצאה את עצמה ב' שבועיים לפני פתיחת הלימודים ללא שיבוץ לשנה הקרובה. "בעוד יומיים שנת הלימודים מתחילה ולבת שלי אין מקום", אמרה השבוע האם. "אני לא מצליחה להבין איך סמינר זורק ילדה מהחינוך המיוחד, איך מודיעים לי על זה שבועיים אחרי סיום שנת הלימודים, כשלבת שלי אין אפילו תעודה. אני פונה מאז לסמינרים אחרים. הם שומעים שהיא עולה לי"א, שומעים חינוך מיוחד, ולא רוצים".
"יחד עם זה שהיא ספרדייה - זה מכלול של דברים שמוביל לזה שהיא עדיין ללא שיבוץ לשנה הקרובה. בעולם החרדי זה אות קלון להיות ספרדי, בפרט אם אתה מעוניין שהילד שלך ילמד במוסד מעורב, ספרדים, אשכנזים", היא טוענת בזעם.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עו"ד יואב ללום, מייסד עמותת 'נוער כהלכה': "הסמינר המדובר, שאינו נחשב מהסמינרים המובילים בעיר, ידוע כסמינר בעייתי בתחום האפליה, שכן ככל הנראה זה המסלול העיקרי שלו לצבור שם ויוקרה. בידיי יש ראיות לכך שהם קיבלו תלמידה שנדרשה לשנות את שם משפחתה לשם אשכנזי. חבל מאוד שמשרד החינוך ועיריית ירושלים פעם אחר פעם כושלים במאבק באפליה ונמנעים מפעולות כלשהם לצורך מיגורה".

"מסכן מי שמתבייש שהוא ספרדי"

ב־2 ביוני נפגשו מנהלי סמינרים ספרדיים בירושלים עם יו"ר ש"ס אריה דרעי והתלוננו על השיבוצים שמבצעת עיריית ירושלים. לטענתם, התלמידות הספרדיות המצליחות משובצות בסמינרים אשכנזיים, ואילו את התלמידות החלשות משבצים בסמינרים 'הספרדיים'. בפגישה נכחו צביקה כהן, סגן ראש עיריית ירושלים וממלא מקומו, וכן סגן ראש העירייה אברהם בצלאל. השניים, אשר מכהנים במועצת העירייה מטעם סיעת ש"ס, טענו כי הבעיה נוצרה בשל התעקשות ההורים להכניס את הבנות דווקא לסמינרים אשכנזיים.
שבוע לאחר מכן, ב־9 ביוני, נערך כינוס חירום בנושא בביתו של הרב שלום כהן, נשיא מועצת החכמים של ש"ס. באירוע נכחו השר דרעי, הרב פנחס איפרגן, נציג ועדת הרבנים לענייני הסמינרים, מספר מנהלי סמינרים, וכן רבנים בולטים בתנועה. לדברי גורם פוליטי, הרב כהן אמר בדיון: "מסכן מי שמתבייש בזה שהוא ספרדי", והורה להקים סמינרים ספרדיים חדשים במספר יישובים ובהם ירושלים. הרב אמר גם שעל הציבור הספרדי לשלוח את בנותיו רק למוסדות אלה. הגורם הוסיף וציין כי דרעי אמר במפגש כי "אין ספק שהבעיה הגדולה היא שאין בתי ספר יסודיים מכיתה א', ואז כל הבעיה היתה נפתרת. אני מאמין שבעוד שנתיים כבר יהיו בכל השכונות בירושלים בתי ספר יסודיים לבנות אברכים".
מהעירייה נמסר: "עיריית ירושלים שמה לעצמה כמטרה לדאוג לכל תלמיד ותלמידה בעיר. הנושא הובא לידיעת העירייה, שנמצאת בימים אלה בדיאלוג אינטנסיבי מול משרד החינוך כדי לפתור את המצב".
ממשרד החינוך ומטעמו של דרעי לא נמסרו תגובות עד למועד פרסום הכתבה.
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים