תופעה חדשה סוחפת את הירושלמים - שירים בהשראת המלחמה והנופלים. מהחברים של תפארת לפידות ז"ל, שנרצחה בנובה. דרך דוד לב, שנזכר בלחן ישן שחיבר ביום שבו נולד אחיינו, בנימין לב ז"ל. ועד ליוצר אמיר אבירם, שאיבד את החבר מהימלפרב, אריאל רייך ז"ל, והקליט עם ראפרים ירושלמים המנון ל'חרבות ברזל'.
11 צפייה בגלריה
הירושלמים שכתבו שירים בהשראת המלחמה והנופלים
הירושלמים שכתבו שירים בהשראת המלחמה והנופלים
הירושלמים שכתבו שירים בהשראת המלחמה והנופלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

לזכר החבר מהימלפרב


אריאל // אמיר אבירם
"עשית הכול כדי לשמור על הבית
אמרת אנחנו כמו להקת אריות
שום דבר אותנו לא ישבור
גם ברגעים הקשים
ידעת לצחוק"

11 צפייה בגלריה
אמיר וחברו הטוב אריאל רייך ז"ל כתלמידים
אמיר וחברו הטוב אריאל רייך ז"ל כתלמידים
אמיר וחברו הטוב אריאל רייך ז"ל כתלמידים
(צילום: פרטי)

סגן אריאל רייך, שנפל בקרב בעזה, היה חברו הטוב של הראפר והמפיק אמיר אבירם (24), תושב בית וגן. השניים הכירו כשלמדו יחד בתיכון הימלפרב, ומאז הפכו לחברים קרובים.

(אמיר אבירם - אריאל (לזכרו של סרן אריאל רייך))

"אריאל היה בן אדם מדהים, בעל חוש הומור קורע מצד אחד, ומצד שני בעל תעצומות נפש גדולות ואופי של מנהיג. הוא אהב כדורגל, כדורסל, מוזיקה וקולנוע והיה מטייל בארץ בלי סוף. כשהיינו בכיתה י"א אמא של אריאל נפטרה ממחלה. בתור האח הגדול, הוא הבין שמרגע זה יש לו תפקיד בבית. הוא היה שם בשביל האחים הקטנים שלו, עודד אותם, תמך בהם והצחיק אותם עם ההומור השחור שלו. בתור מפקד הוא היה מוערך בכל תפקיד שהיה בו. אהבת הארץ ותחושת השליחות שבהגנה עליה הובילו אותו לכל אורך השירות. משפט קבוע שהוא היה אומר לחיילים שלו זה 'שתמיד נלך לישון בתחושה שעשינו את הטוב ביותר'".

11 צפייה בגלריה
אמיר אבירם
אמיר אבירם
אמיר אבירם
(צילום: איתמר פוליטי )

המשפט הזה של אריאל ז"ל חוזר בשיר, ובסופו שולבה הקלטה של אריאל בקשר, עם סיום תפקידו האחרון, שבה הוא אומר את המשפט בקולו לחייליו. "המשפחה הוציאה סטיקרים עם המשפט הזה, שאפשר למצוא כבר תלויים בכל פינה בירושלים".

מחווה לאלמנה


סייפר חרבות ברזל// 02
"הכל קורה מהיר, מיליון פצמרים באוויר
חדירה של מחבלים, ניחומים של אבלים
חטופים, כמו פרחים קטופים
תינוקות שרק חלמו לקבל שוב ליטופים…
מה איתנו, שכחנו מאיפה באנו
עצוב שמלחמה
זה מה שמאחד אותנו"

11 צפייה בגלריה
שי לי עטרי ויהב וינר ז'ל
שי לי עטרי ויהב וינר ז'ל
שי לי עטרי ויהב וינר ז'ל
(צילום: מתוך אינסטגרם)

בעקבות האירועים התכנסו באולפן של הראפר אמיר אבירם שבעה חברים, גם הם ראפרים ירושלמים תחת השם '02': הראל, RG, חושן כהן, נוגה, סולקי, רז עזרה, אושרה.

11 צפייה בגלריה
הראפרים בהרכב 02
הראפרים בהרכב 02
הראפרים בהרכב 02
(צילום: מתוך אינסטגרם)

(02 מציגים: סייפר חרבות ברזל)

"הזמנתי אותם להקליט סייפר (סצנה רבת משתתפים; א"ז) על התקופה. רצינו קודם כל לתת מקום וביטוי לתחושות שלנו. ואם נצליח בעזרת המוזיקה גם לחזק אחרים או לתת תקווה – זכינו", הוא אומר. "את הביט יצרתי מסימפול קטע מהשיר 'אצלנו בגן', ששרה שי לי עטרי, אשר בעלה נרצח במתקפה בכפר עזה".

"צונאמי של רוע"


צעקה אילמת // יציאת חירום, אלכס טופל
"בסוף כל הרעש ואחרי הסכינים
נחזור אל ביתנו כשאנחנו חסרים
בעומק השמיים קרוב לאלוהים
תראו אותם רוקדים שם
עדיין הם רוקדים"

11 צפייה בגלריה
אלכס טופל
אלכס טופל
אלכס טופל
(צילום: מירי נחמיאס)

אירועי ה־7 באוקטובר תפסו את אושיית הרוק הירושלמית אלכס טופל (63), זמר יוצר ומייסד ההרכב 'יציאת חירום', בזעזוע מוחלט. טופל, תושב נחלאות, כתב שיר צעקה לזכרם של הנרצחים במסיבת הנובה ברעים.

(יציאת חירום_אלכס טופל - צעקה אילמת)

"מה שבעיניי הפך את האירוע הזה למזעזע במיוחד, מה שנקרא דקויות של גיהינום, זה שזה קרה באמצע חגיגה, באמצע ריקוד, באמצע אהבה, באמצע חיבור", הוא אומר. "פתאום הופיע צונאמי של רוע. זה היה הטריגר, זה התחיל לי את השיר".

שיר לתיפי


כל הלב שלי אצלך // החברים של תפארת לפידות ז"ל
"זוכר אותך אומרת ש...
'להכיר בטוב שבנו זאת הדרך לחיים המלאים' ומה עם כל האחרים
עם מה אנחנו נשארים
יושבים ביחד מדברים
את בטח מדברת על הכל עם א-לוהים"

תפארת לפידות נרצחה במסיבה בנובה. חבריה ביקשו לשמור את זכרה של תפארת, תיפי כפי שכינו אותה, דרך המוזיקה. לשם כך חברה ענבל בן דוד, זמרת ויוצרת בת 23 מרמות, ליוצרים הירושלמים, המפיק המוזיקלי איתם בן יעקב מעין כרם, הזמרות והיוצרות ראינה מקרית יובל ופז דמארי מנחלאות, ולשני יוצרים נוספים, החלילנית והיוצרת אורי שרה סבג מצפת והמפיק והזמר טל פלד מצפון השומרון.

11 צפייה בגלריה
חלק מהשותפים ליצירה בחזרות
חלק מהשותפים ליצירה בחזרות
חלק מהשותפים ליצירה בחזרות
(צילום: פרטי)

"רצינו לרפא את הכאב, אם אפשר לעשות את זה בכלל", מספרים היוצרים, שרובם לא הכירו קודם. "את השיר כתבנו יחד איתה באהבה, חברים שאוהבים אותה. תפארת חיברה בינינו מלמעלה ודאגה שייצא אחלה של שיר וגם שיהיה לנו כיף ביחד. השיר הוא מכתב מאיתנו לתפארת, ושזורים בו גם מילים ומשפטים שלה שנכתבו או נאמרו אלינו, והקלטות ששלחה לנו.

(כל הלב שלי אצלך - שיר לתפארת)

"בחרנו לקרוא לשיר 'כל הלב שלי אצלך', משפט שהיא כתבה לחברה שלה, כי כזאת היתה תיפי. היא היתה גורמת לכל אחד להרגיש החבר הכי טוב שלה, עם מבט מכיל ונגישות חסרת אגו. היא באמת היתה שמה את הלב אצל מי שמולה, ואנחנו רוצים להחזיר לה עם כל הלב".

עוד בחדשות:

מתנת יום ההולדת


הפכה לזיכרון גם כי אלך // דוד לב
"גם כי אלך בגיא צלמוות
לא אירע רע כי אתה עימדי
שבטך ומשענתך
הם ינחמוני"

כשלוחם הצנחנים בנימין לב ז"ל נפל בקרב על כפר עזה ביום שמחת תורה, נזכר דודו דוד לב (44), מוזיקאי ובעל חנות לכלי נגינה משכונת קרית מנחם, בשיר שהלחין מזמן, "באורח פלא ביום היוולדו של בנימין", הוא נזכר.

11 צפייה בגלריה
דוד לב
דוד לב
דוד לב
(צילום: פרטי)

11 צפייה בגלריה
סמל בנימין לב ז"ל
סמל בנימין לב ז"ל
סמל בנימין לב ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)

"המילים הן של דוד המלך מתוך תהילים כ"ג, ובהן הבטחת נחמה. 'גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עימדי. שבטך ומשענתך המה ינחמוני'. דוד המלך אומר שהנחמה של אלוקים תבוא על ידי הישענות עליו, אבל, במפתיע, גם ב'שבט', כלומר השוט. גם ב'מכה' שאלוקים נותן יש נחמה, משום שאנחנו מבינים שהוא קיים ומשגיח ושם לב אלינו. ובעתיד נבין למה כל מכה ומכה היתה נדרשת בדיוק כמו שהיא הגיעה".

(גם כי אלך - דוד לב)

דוד מזכיר כי המילה שבט מובנה גם שבטיות, חברות ביחד. "ב'יחד' השבטי והמשפחתי יש נחמה גדולה".

זעקה לריפוי


אור ישן נושן // אסף שלום ליבוביץ'
"שוב רוחות מדבר קוראות ומלחשות,
שלח לנו אור חדש הראנו נפלאות.
אל תוך עולם נסדק בוער בלהבות,
פתח חלון קטן למד הנסתרות.
אור ישן נושן אור עתיק מזמן,
חי ונעלם שכון נא בתוך עם.
עור מן הלא נודע, רפא ההריסות.
קום מתוך האפלה, עינינו צופיות"

אסף שלום ליבוביץ' (56), תושב מקור ברוך, הוא מטפל במוזיקה, ואת השיר שכתב בעקבות האירועים הוא מכוון דווקא לריפוי. "כבעל תשובה שמרגיש ומכיל בתוכו את הרבדים השונים שבחברה הישראלית, שאותם אני מכיר מקרוב, השיר הזה יצא מתוכי כתפילה וזעקה למשהו חדש שיבוא וירפא את השברים ויאחה את ההריסות. לאור חדש שיביא בהירות ומבנה חברתי נכון יותר, למציאות פשוטה ומחוברת יותר לעבר שלנו ולעתיד הלא נודע, לטוב שעוד יבוא ב''ה".

11 צפייה בגלריה
ליבוביץ'
ליבוביץ'
ליבוביץ'
(צילום: ליאור לינר )

(אור ישן נושן. מאת: אסף שלום ליבוביץ')

בין הכניסות לעזה


נקצור ברינה // גלעד (גילו) כהן
"את תשובי לכאן עם ילד ואח מנשקת אותם
נחכה כאן כולם עם הדגל עד שיהיו בביתם
עוד נבנה כאן עולם, נרים את הראש לשמיים
וליבך עוד יפעם פה ונשוב ונחזיק ת'ידיים
נקצור ברינה, נקצור ברינה"

לפני עשור הוציא גלעד כהן (37) מקטמונים, אלבום בכורה אך מאז לא שר. המלחמה גרמה לו לשוב לעיסוק במוזיקה. "ההורים שלי גרים במושב תקומה בעוטף עזה והיינו שם גם בשבעה באוקטובר. כשהתגייסתי, גרנו חודשיים, היחידה שלי ואני, במושב של ההורים שלי ומשם יצאנו לפעילויות עם ההאמרים. באחת ההפוגות מצאתי זמן לשבת במרתף הבית של ההורים וכתבתי מילים למנגינה צרפתית מוכרת וכשיצאנו לאפטר קבעתי עם אוהד דרשן, מפיק מוזיקלי שהפיק גם לישי ריבו ולעקיבא והקלטתי אצלו.

11 צפייה בגלריה
גלעד (גילו) כהן
גלעד (גילו) כהן
גלעד (גילו) כהן
(צילום: פרטי)

(גלעד (גילו) כהן // נקצור ברינה )

"אני עיתונאי ואין לי כוונה לשוב לשיר אבל בתוך כל מה שאנחנו נמצאים בו מהשביעי באוקטובר הרגשתי שאני רוצה לכתוב וליצור. השיר מדבר על תקווה, עוד נזכה לקצור ברינה בחבל הארץ היפה הזה ובתקופה הקשה הזו".

תשובות אצל לאה גולדברג


מתוך הנשכחות // שיר בדיחי כסלו
"הכל הכל אשר אהבנו פעם
חולף בתוך עיניך הלחות
אל תסתכל בי כך
כי אין שום טעם
לזכור מה שקוראים הנשכחות"

שיר בדיחי כסלו (23) מכפר עציון, סטודנטית למוזיקה באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים ומוזיקאית מתחילה, חיפשה איך להביע את התחושות והמילים בשיר של לאה גולדברג נגעו בה אחרי אירועי ה־7 באוקטובר.

(מתוך הנשכחות - שיר כסלו)

"השיר נגע בי עמוק והוא מדויק כל כך לתקופה הזו. נתקלתי במילים האלה, של לאה גולדברג, בתחילת המלחמה והן היו מאוד עוצמתיות עבורי שהרגשתי שהן ממש נכתבו על הימים האלה. הייתי חייבת להלחין אותן, אז הלכתי להקליט אצל אורפז הריסון המפיקה, שלומדת איתי. בכוונה עשינו את העיבוד קטן ופשוט. לא רציתי הפקה גדולה וגרנדיוזית. רציתי שהשיר ייצא בצורה כמה שיותר כנה ופשוטה".