המרכז הרפואי הדסה פתח הבוקר (רביעי) את מרכז השיקום החדש ע״ש גנדל בבית החולים הדסה הר הצופים. מדובר במבנה חדש ומודרני עם מתקנים חדישים, שכבר החל לקלוט מטופלים — רבים מהם פצועים מהמלחמה המתמשכת ברצועת עזה.
5 צפייה בגלריה
מרכז השיקום החדש
מרכז השיקום החדש
הבריכה במרכז השיקום החדש
(צילום: הדסה הר הצופים)
הבניין החדש, המשתרע על שטח של 30,000 מ"ר ומתנשא לגובה של 8 קומות, ניצב בשטח בניין בית החולים הקיים אך הכניסה נפרדת ומאפשרת למטופלי שיקום להגיע ישירות למרכז, או כמאושפזים או כמטופלי מעונות יום.

5 צפייה בגלריה
מרכז השיקום החדש
מרכז השיקום החדש
חדרים מעוצבים
(צילום: הדסה הר הצופים)
5 צפייה בגלריה
מרכז השיקום החדש
מרכז השיקום החדש
כך נראה המרכז מבחוץ
(צילום: הדסה הר הצופים)

המרכז החדש מחליף את מחלקת השיקום הוותיקה בהדסה הר הצופים שכללה 40 מיטות אשפוז בלבד. המרכז החדש חובק בתוכו 140 מיטות אשפוז ויכול להכיל 250 מטופלים בו זמנית, כאשר המטרה בעיצוב שלו היא לתת למטופלים תחושה יותר ביתית מאשר של בית חולים.

המבנה החדש ניצב בסמוך למבנה בית החולים הוותיק ובשטחו, אך הכניסה אליו נפרדת ומאפשרת למטופלי השיקום להגיע ישירות אל המרכז, אם כמאושפזים ואם כמטופלי יום המגיעים רק לטיפולים במהלך השבוע. "מחלקת השיקום הוותיקה בהדסה הר הצופים הציעה עד כה 40 מיטות אשפוז, ובזכות מערך השיקום החדש אנו גדלים ל-140 מיטות אשפוז ולעוד 250 עמדות לטיפול בשיקום יום", מדגיש פרופ' וייס. "זו בשורה של ממש עבור מדינת ישראל כולה. המרכז יציע כמובן טיפולים משקמים עבור כלל האוכלוסייה, כפי שמתבצע הלכה למעשה מזה שנים במרכז הוותיק – נפגעי תאונות דרכים, מטופלים לאחר ניתוחים מורכבים או מטופלים עם פגיעות ראש ולמעשה יאפשר לכל אחד את המסלול המותאם לו אישית בטיפולי פזיותרפיה וריפוי בעיסוק מתקדמים, שחייה ותרגולים במיכשור חכם".

5 צפייה בגלריה
מרכז השיקום החדש
מרכז השיקום החדש
מרכז השיקום החדש
(צילום: הדסה הר הצופים)
"מהיום ניתן לקבל טיפול במרכז החדש, על ידי צוות מקצועי המורכב ממומחים לשיקום מתחומים שונים. כל זאת, במתחם ענק שתוכנן ונבנה מתוך מחשבה משמעותית מבחינת נוחות ומתן תחושה מלונאית, בניגוד לתחושת האשפוז במחלקה רפואית". המרכז מאפשר אפשרויות שיקום, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום המשלבות טיפול פיזי ורגשי.

דליה איציק, יו"ר דירקטוריון הדסה אמרה כי "היום עשינו היסטוריה. פתיחת המחלקה הראשונה במרכז השיקום היא לא פחות מאירוע לאומי אשר תשנה את מפת השיקום בישראל כולה. לפני כמה שנים, כאשר נוכחתי לגלות שירושלמים נוסעים למרחקים כדי לעבור שיקום, החלטתי שזו תהיה המשימה שלנו, כבית החולים הגדול בעיר – הקמת מרכז שיקום שיפעל בסטנדרטים הגבוהים ביותר ויעמוד בשורה אחת עם מרכזים מובילים בעולם אשר נתונים כל כולם לביצוע משימת השיקום. הסנונית הראשונה יוצאת היום לדרך והמטופלים שלנו זוכים לטיפול הטוב ביותר, עם צוות מקצועי שבידיו כלים מרשימים כדי להביא את המשוקמים קדימה, אל הישגים משמעותיים וחזרה לחיים שהכירו לפני הפציעה".
5 צפייה בגלריה
מרכז השיקום החדש
מרכז השיקום החדש
חדרים מרווחים
(צילום: הדסה הר הצופים)
אחד הפצועים הראשונים שעברו לשיקום במרכז החדש בהדסה הר הצופים, הוא סמ״ר שלמה דמה, חובש קרבי שנפצע קשה בלחימה בעזה והחל בתהליך שיקום לכל ארבע הגפיים בהן נפגע. שלמה פונה במסוק במצב קשה אל בית החולים ועבר בהדסה עין כרם ארבעה ניתוחים שונים בזה אחר זה. ד"ר אריה שטבון, רופא במחלקה האורתופדית בהדסה עין כרם, שניתח את שלמה, מתאר: "שלמה הגיע אלינו במצב קשה עם פציעות מרובות בפלג גופו העליון ובגפיים התחתונות מרסיסים והדף. בניתוחים ניקינו את הפצעים שהיו בסכנה גבוהה של זיהום, טיפלנו בשברים ובפגיעה ברקמות".

ד"ר מיקלוש באלה, מנהל יחידת כירורגיה דחופה וטראומה בהדסה עין כרם, שמוביל את הטיפול הרפואי בסלומון, מספר כי הניתוחים עברו בהצלחה, דבר אשר יתרום לשיקומו המלא של דמה. "שלמה עבר סדרת ניתוחים, ארבעה במספר, הכוללים מעורבות של צוותים רב תחומיים מכירורגיה, אורתופדיה ופלסטיקה. חלק מפצועי המלחמה מגיעים גם עם פציעות שלא נראות לעין אבל הן משמעותיות ומשאירות נזק לכל החיים אם לא מטפלים בהן באופן יסודי ומעמיק. בית החולים הדסה עין כרם מומחה בתחום, ועם מעורבותם גם של צוותי רפואת עיניים ואף אוזן גרון אנחנו מצליחים להביא את המטופלים לתפקוד מלא. לשלמה יש עוד דרך לעבור בשיקום אבל הוא יחזור לתפקוד מלא ויהיה בריא לגמרי״.
כעת החל במסע השיקום, בליווי צוות המרכז בהדסה הר הצופים אשר יעניק לו טיפולי פזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ותרגול מגוון, שחייה טיפולית בבריכות החדישות והמון עבודה המשלבת טיפולים פיזיים ורגשיים, במטרה להשיבו אל היכולות הקודמות בחייו, ערם הפציעה.
שלמה דמה שהתמקם בחדרו החדש, מנסה את המכשור וצופה בטלויזיה על מסך חכם: ״המקום החדש מטורף. הכל חדש ורואים שהייתה פה השקעה אדירה. כל הציוד חדש ואפילו יש לנו נוף יפה מהחלונות בחדרים. גם פה, כמו במחלקה הישנה בהדסה, הצוות ממש דואג לנו בצורה הטובה ביותר שנתקדם ונעבוד כדי להתקדם כל יום עוד ציד בשיקום. אני מתרשם. רואים שהשקיעו מחשבה בכל חלק בחדרים שלנו״.
קרול אן שוורץ, נשיאת הדסה אמרה: "הצורך בהקמת מרכז שיקום חדש ומתקדם בירושלים קיים כבר זמן רב ופעלנו שנים ליצירתו. הצורך הזה הפך לעליון לאור המלחמה, עבור חיילים רבים. ואזרחי ישראל. מרכז השיקום ייתן מענה בזמן קריטי זה ופתיחתו מתאפשרת הודות לגיוס כספים רחב היקף״.
פורסם לראשונה: 12:54, 17.01.24