שיטת האפס: בשנים האחרונות גדל משמעותית מספר נתיבי התחבורה הציבורית בישראל — וכך גם האכיפה שמחמירה יותר ויותר. עשרות מצלמות פרוסות לאורך כל נתיב ומניבות לרשויות המקומיות רווח של מיליוני שקלים מדי חודש.
עכשיו מסתבר, יש נהגים שמצאו דרך יצירתית להערים על המשטרה ולשבש את פעילותן של המצלמות, באמצעות שינוי לוחית הרישוי, על ידי הוספת הספרה 0 בתחילת מספרו של הרכב. הוספת הספרה, גורמת לבלבול בתהליך עיבוד הנתונים במצלמה ולא מאפשרת לאתר את הרכב שביצע את העבירה.
בהודעה שהופצה לשוטרי התנועה נכתב: ״לתשומת ליבכם ולידיעת כלל השוטרים, קצין את"ן ארצי מוסר כי לפי מצלמות עיריית ירושלים ותל אביב עולה כי בעלי כלי רכב מזייפים את מספר הרכב ומוסיפים את הספרה 0 לפני המספר ונוסעים כך בנת"צים. יש להבהיר לכלל השוטרים אין מספר רכב שמתחיל בספרה 0״.
עוד בחדשות:
על פי החוק, שינוי לוחית הרישוי של הרכב הוא עבירה פלילית שנחשבת לזיוף. ״על פי סמל סעיף 7196 זייפת או שינית במרמה כל סימן המשמש לזיהוי רכב או כל רשיון שניתן עפ״י פקודת התעבורה או השתמשת בהם או השאלת לאחר או הנחת לאחר להשתמש בהם , בניגוד לסעיף 62(9) לפקודת התעבורה".
על פי הפרסום ב"כלכליסט", מצלמות אכיפת הנסיעה בנתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) של עיריות תל אביב וירושלים רשמו בשנה שעברה שיא פעילות של כל הזמנים. בשנת 2022 ניתנו בתל אביב 203 אלף דו"חות על עבירות נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית שצולמו באמצעות 31 מצלמות שהתקינה העירייה. השיא של 2022 מהווה זינוק של כ־16% בהשוואה ל־174 אלף דו"חות שניתנו ב־2021, לאחר שהעירייה הוסיפה בשנה זו 11 מצלמות.
המגמה בירושלים דומה. עיריית ירושלים חילקה מספר כמעט זהה של דו"חות בשנה החולפת, 203,770 דו"חות על נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית, לאחר שהתקינה 4 מצלמות נוספות. בסך הכל פועלות בעיר 19 מצלמות. קצב הגידול במספר הדו"חות בירושלים מרשים במיוחד: ב־2020 חולקו בעיר 3,244 דו"חות בלבד. ב־2021 מספרם כבר זינק לכ־124 אלף, וב־2022 זנק כאמור בכ־63%.
פורסם לראשונה: 14:23, 21.02.23