משטרת ירושלים תפצה עצור שאולץ לחלל בגללה את השבת ב־7,500 שקל. כך קבע השבוע בית משפט השלום בעיר.בכתב התביעה נטען כי ב־19 באוגוסט 2017 פרצה קטטה בשכונת פסגת זאב. השוטרים שהוזעקו למקום עצרו גבר בן 33 בחשד למעורבות באירוע והעבירו אותו לתחנת נווה יעקב.
1 צפייה בגלריה
שוטר
שוטר
המשטרה תפצה אותו באלפי שקלים
(צילום: ירון ברנר)
החשוד סירב לומר את שמו וגם לא הסכים להכניס את אצבעותיו למכשיר האלקטרוני שמבצע זיהוי של טביעת אצבעות. הוא ביקש מהשוטרים לחכות למוצאי שבת מכיוון שהוא שומר מצוות ולכן אפילו הקלדת שמו במחשב גורמת לחילול שבת.
אל התביעה צורף סרטון שבו נראה התובע כשהוא מסרב לשים את האצבע במכשיר, ולכן שלושה שוטרים השתמשו בכוח. אחד מהם אחז בידו של העצור וקירב אותה אל המכשיר, השני אחז בצווארו בחוזקה, והשלישי אחז בידו השנייה. בתביעה נטען כי האירוע מהווה תקיפה, וכי לעצור נגרמו שטפי דם המעידים על חבלה וסבל וגם פגיעה חמורה במצפונו ובאמונתו ונזק נפשי בלתי הפיך. לאחר הגשת התביעה במשטרה טענו כי לא רק שהעצור היה מעורב בקטטה אלימה אלא גם הוגש נגדו כתב אישום והוא הורשע בבית המשפט ואף נאלץ לשלם פיצויים למתלונן.
אלא שהשופט השופט אלעד פרסקי לא התרשם מטענות אלה וקבע כי התובע צודק. בפסק הדין נקבע: "נראה כי המשטרה פעלה בניגוד לנוהליה. התובע עצמו הציע בזמן אמת לשוטרים כי ידחו את הפעולה עד לצאת השבת והוא ימתין בתחנת המשטרה. יתרה מכך, התובע נחקר רק בסמוך לצאת השבת ועד אז עוכב בתחנת המשטרה. ממילא על פניו לא היתה דחיפות בנטילת טביעת האצבע בצהרי היום כאשר ממילא התובע היה נעול מאחורי סורג ובריח, כך שלא היווה סיכון לציבור ואף לא היה צורך דחוף בחקירתו. ענייננו בפעולה שנעשתה על ידי רשות שלטונית ופגעה בתובע ללא צידוק".
יצוין כי על פי פקודת המשטרה, כאשר עצור מסרב לשתף פעולה בחקירה "מאחר שהדבר נוגד את אמונו הדתית, יש לפעול לדחות את חקירתו עד לאחר צאת השבת, ויש לבצע רק את פעולות החקירה הדרושות על מנת למנוע פגיעה חמורה בחקירה או שיבוש".
מהמשטרה נמסר בתגובה: "החלטת בית המשפט נלמדת".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים