במשרד התחבורה החליטו השבוע לסגור את "צוות תוכנית לתחבורה" באמצעות איחוד שלו עם "נתיבי איילון", כך נודע ל-mynet. המהלך מגיע בעיתוי קריטי לירושלים — שבועות ספורים לפני שאמורות להתחיל העבודות לבנית הקו הכחול של הרכבת הקלה בצירים המרכזיים ביותר של העיר. בעיריית ירושלים טוענים כי ״הנושא לא מוכר לעיריית ירושלים ולצוות אב לתחבורה״.
2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
(צילום: mynet)

צוות אב לתחבורה ירושלים הוא גוף תכנון וניהול שהוקדם בכדי לקדם ולנהל תוכניות תחבורה כוללות ופרויקטים תשתיתיים בעיר, תוך דגש על פיתוח תחבורה ציבורית, כבישים, ותשתיות להולכי רגל ורוכבי אופניים. צוות האב עוסק בתכנון מערכות תחבורה מתקדמות, כגון הרכבת הקלה, נתיבי תחבורה ציבורית, ופרויקטים לשיפור תנועת כלי הרכב והנגישות העירוני.
סביר להניח כי בכיכר ספרא לא יקבלו את ההחלטה בשוויון נפש, וינסו לטרפד את היוזמה. יצוין כי ממש לאחרונה הודיע זהר זולר, מנהל צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים, כי הוא עוזב את תפקידו, וכעת רבים תוהים האם הוא חש לאן נושבת הרוח במשרד התחבורה.
2 צפייה בגלריה
הקו הכחול של הרכבת הקלה במלחה
הקו הכחול של הרכבת הקלה במלחה
הקו הכחול של הרכבת הקלה במלחה
(הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)

יצוין, כי לאורך השנים נמתחה ביקורת על צוות תוכנית לתחבורה, בין השאר בטענה להיעדר שקיפות. כך למשל "ידיעות ירושלים" פנה לפני מספר חודשים וביקש לדעת מה היה תקציב כוח האדם בצוות תוכנית אב לתחבורה, אך שם פשוט סירבו להגיב, הגם שמדובר בגוף ציבורי.
זאת ועוד - לאורך השנים האחרונות הוצבו יעדים שאפתניים שנועדו להסיט את הירושלמים משימוש ברכב פרטי, אל תחבורה ציבורית ונסיעה באופניים. אלא שכפי שנחשף כאן לראשונה - הנתונים עליהם הצוות והעירייה מסתמכים הם מלפני שבע שנים, כלומר מאז 2017 לא נערכה כל בדיקה.


mynet ביקש לדעת אם בשנים האחרונות לא נערך מחקר או סקר שבדקו את היקף פיצול הנסיעה בירושלים, איך הגופים האלה מסוגלים לקבוע מה היעדים הדרושים והאם עומדים ביעדים. בתגובה נמסר "בימים אלה נערכים בלמ"ס יחד עם גופים מקצועיים ואקדמיים לביצוע סקר הרגלי נסיעה עדכני. מדובר ב'מגה-סקר' גדול ומקיף הנערך אחת לעשור לערך, הדוגם את כלל האוכלוסיה".
שרת התחבורה מירי רגב מאמינה כי המהלך יאפשר לחסוך עשרות מיליוני שקלים בשנה, בלי קשר לביקורת שנשמעה לאורך השנים על הארגון. ממשרד התחבורה נמסר בתגובה להחלטה שהתקבלה השבוע על איחוד של הארגון הירושלמי עם נתיבי איילון: ״לאור המצב המלחמתי משרד התחבורה בשיתוף עם האוצר בוחנים דרכים שיאפשרו למשרד וחברות הבת שתחתיו להתייעל, להאיץ פרויקטים ולצמצם עלויות לטובת אזרחי מדינת ישראל. בחודשיים האחרונים ובמסגרת סיכום תקציב 2025 נבחנו מספר חלופות להתייעלות, כאשר צימצום חברות הביצוע ומיזוגן היא אחת מהן.
תגובת צוות אב לתחבורה ועיריית ירושלים תתפרסם לכשתתקבל.
  • התחקיר המלא יפורסם ביום שישי ב״ידיעות ירושלים״
פורסם לראשונה: 14:15, 23.12.24