זוכרים את המלך של שוק מחנה יהודה: דיוקן ענק של הירושלמי אלי מזרחי ז״ל נחשף בימים האחרונים במקום בו פתח את בית הקפה המיתולוגי שלו לפני יותר מ-20 שנה. הציור, צויר על ידי אחד האומנים המרכזיים בתחום אמנות הרחוב בירושלים, Solomon Souza-Kohn, צייר ואמן גרפיטי בריטי-יהודי.
4 צפייה בגלריה
הדיוקן ומזרחי ז״ל
הדיוקן ומזרחי ז״ל
הדיוקן ומזרחי ז״ל
(צילום: אשר בן לולו, רפי קוץ)

מזרחי, שהלך לעולמו בשנה שעברה, פתח בשנת 2002 את בית הקפה המיתולוגי הראשון בלב שוק מחנה יהודה, "קפה מזרחי״. עד אותה שנה היה השוק מקום שפעיל רק לאורך שעות היום והיה משמש בעיקר לממכר פירות, ירקות, בשר ודגים.

4 צפייה בגלריה
דיוקנו של מזרחי
דיוקנו של מזרחי
דיוקנו של מזרחי
(צילום: אשר בן לולו)

השוק לא היה מקום שיוצאים לבלות בו מה שגרם לרבים להיות סקפטיים לגבי המהלך. אלא מה שקרה הוא בדיוק ההפך. הקפה היה מלא מבוקר עד ערב ובישר את תחילתו של עידן חדש - שוק מחנה יהודה הוא מקום לא רק לקניות אלא גם לבילויים ופנאי. בתוך כשנתיים נפתחו בסמטאות השוק בתי קפה נוספים, חנויות בגדים, מסעדות וברים.
4 צפייה בגלריה
אלי מזרחי ז״ל
אלי מזרחי ז״ל
אלי מזרחי ז״ל
(צילום: רפי קוץ)
אלמנתו של מזרחי, דורית, הגיבה בהתרגשות למחווה: ״אישי היקר ואהוב ליבי, שהעיר ירושלים זרמה בעורקיו היתה כל כך חשובה לו ובקש מכולנו לשמור עליה מכל משמר. פעל בכל כוחו להשאיר את שוק מחנה יהודה חי נושם ופועם, אבן שואבת בקרב ירושלמים ומטיילים רבים מהארץ ומהעולם״.
קראו עוד:
- רעבים? פסטיבל הקובה יוצא לדרך והכניסה אליו חינם בנו של מזרחי, אבישי, כתב: ״עשו לאבא שלי המתוק כבוד והוקירו והנציחו אותו בגרפיטי על מה שהיה פעם קפה מזרחי. אני מודה שעדיין קשה לי ללכת לשוק להסתכל על זה כי כל יום שעובר בלי אלי הוא יום מורכב בשבילי ובשביל המשפחה שלי וגם עדיין בתוך הסימטאות שם כמעט בכל אחת מהן, יש איזה זיכרון שעולה".
4 צפייה בגלריה
אלי מזרחי ז״ל
אלי מזרחי ז״ל
אלי מזרחי ז״ל
(צילום: רפי קוץ)
כמו מוזיאון של זיכרונות, חלקם טובים ומרגשים וחלקם גם מורכבים. תודה לטלי פרידמן ולשאר חברי הועד שעושים פרויקט נהדר של הוקרה לאנשים שבנו את מחנה יהודה ונתנו לו אופי מיוחד שכזה במסגרת פרויקט מאה שנים לשוק״.