מחוז ירושלים של משטרת ישראל משלים בשעות אלה את היערכותו לחודש הרמדאן, שיחל ב-24 השעות הקרובות ובמהלכו צפויים מתפללים ומבקרים רבים לפקוד את העיר ירושלים, ובפרט את אזור העיר העתיקה, הר הבית והמקומות הקדושים.
3 צפייה בגלריה
כוננות משטרה בעיר העתיקה
כוננות משטרה בעיר העתיקה
כוננות משטרה בעיר העתיקה
(צילום: דוברות המשטרה)

במשטרה מסבירים כי ״תכלית ההיערכות והפעילות המשטרתית בירושלים בתקופה זו, הינה לאפשר את קיומו התקין של הרמדאן ותפילותיו, הכל תוך איזון בין חופש הפולחן לבין שמירה על הביטחון, הבטיחות והסדר הציבורי. המשטרה תפעל בהתאם להחלטת הדרג המדיני, לפיה בשבוע הראשון של הרמדאן תותר כניסת מתפללים ישראלים להר הבית כפי שהיה בשנים עברו בכפוף להיבטי בטחון ובטיחות, ולצד זאת מדי שבוע תתקיים הערכת מצב בהיבטי בטחון ובטיחות ויתקבלו החלטות בהתאם״.
״במהלך התקופה האחרונה נערכו במשטרת ישראל הכנות, סיורי שטח, פגישות תיאום וסנכרון עם כלל הגורמים הרלוונטיים וגופי הביטחון השותפים לפעילות באזור ירושלים והסביבה. ההיערכות המשטרתית כללה גם הכנה מוקפדת של השוטרים, הכשרות ואימונים ייעודיים״.
3 צפייה בגלריה
כוננות משטרה בעיר העתיקה
כוננות משטרה בעיר העתיקה
כוננות משטרה בעיר העתיקה
(צילום: דוברות המשטרה)

ההיערכות והפעילות המבצעית במהלך הרמדאן בירושלים תהיה בפיקודו והובלתו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן יחד עם מפקדי המרחבים, התחנות והיחידות של מחוז ירושלים לצד כוחות התגבור המשטרתיים.
שוטרי מחוז ירושלים, לוחמי מג״ב וכוחות תגבור משטרתיים נוספים יתפרסו במוקדים השונים, בדגש על העיר העתיקה והמקומות הקדושים, עוטף העיר העתיקה והצירים המובילים לאזור, וכן בתפר שבין מזרח למערב ירושלים ובצירי המתפללים. ההיערכות המשטרתית תותאם לשעון החיים והצרכים המבצעיים, ותכלול מאות שוטרים שיפעלו מדי יום במערכי אבטחה, סדר, מניעת חיכוך ותנועה. כמו כן ההיערכות המבצעית תכלול מספר מעגלי אבטחה, ממעברי עוטף ירושלים, דרך צירי התנועה ועד לעיר העתיקה בירושלים.
3 צפייה בגלריה
כוננות , שוטרים בירושלים
כוננות , שוטרים בירושלים
כוננות , שוטרים בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')

בימי השישי של חודש הרמדאן בדגש על תפילת הצהריים, המשטרה תפעל בהיערכות מבצעית מוגברת עם פריסה רחבה של שוטרים ולוחמי מג״ב במערכי השיטור ובמוקדים השונים. בימים אלו צפויים שינויים בהסדרי התנועה (הודעות ממוקדות בנושא יופצו לקראת ימי השישי).
בכדי למנוע ככל שניתן מצבי צפיפות ודוחק מסוכנים בשערי ובסמטאות העיר העתיקה, במסגרת ההיערכות והפעילות המבצעית במחוז ירושלים, תפעל המשטרה לויסות קהל ועומסים ולניתוב ציבור המתפללים הרב שצפוי להגיע בתקופה זו למקומות הקדושים בעיר העתיקה, הן בצירי תנועת רכב והן בצירי תנועת הולכי הרגל.
המשטרה תפעיל מגוון כוחות ואמצעים טכנולוגיים לאיתור וטיפול בחריגים, למאמץ מניעה ותגובה שתכליתו סיכול טרור וטיפול נחוש התקפי ובלתי מתפשר במפרי סדר, מסיתים ופורעי חוק, שיפגעו או ינסו לפגוע בציבור המתפללים או שינצלו את ימי החג לצורך פגיעה באזרחים או בכוחות הביטחון.

״ניסיונות הסתה ופייק ניוז״


גם השנה יופעל במחוז ירושלים במתכונת מוגברת חמ״ל התודעה המשטרתי, יכלול גורמי מודיעין, חקירות ועוד, זאת יחד עם נציגים מגופי הביטחון. משימתו המרכזית תהיה לנטר באופן מוגבר ולפעול נגד הסתה ועבירות בריונות ואלימות במרחבי הרשת, תוך סנכרון עם הציר המבצעי והמערכים בשטח.
ניסיון העבר מלמד כי במהלך הרמדאן יש מי שמנסים לנצל את ימי החג להפצת חומרי הסתה ברשתות החברתיות, שמועות שקריות ודיסאינפורמציה, בפרט ביחס למקומות הקדושים, ובפרט ארגוני טרור וגורמי טרור. אלו מנצלים באופן ציני צעירים שניזונים מאותה הסתה וגורמים להם לחלל את המקומות הקדושים ולבזות אותם תוך פגיעה בציבור גדול של מתפללים ובשגרת החג, בין היתר בהתפרעויות והתנהגות פסולה ומבזה.


מעבר לטיפול משטרתי במסיתים בכל הכלים הקיימים ושיקוף המציאות כפי שהיא, אנו קוראים לציבור המתפללים והחוגגים את הרמדאן להוקיע את אותם ניסיונות הסתה ולא להישמע לפרסומים כוזבים שתכליתם יצירת בהלה או תודעה כוזבת ושקרית בקרב הציבור. נדגיש כי אין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית ובמקומות הקדושים מזה שנים רבות- וכך יהיה גם במהלך חודש הרמדאן.
המשטרה קוראת לציבור לגלות ערנות ולדווח למוקד 100 של המשטרה על כל התרחשות חריגה המצריכה התערבות משטרתית וכן על כל אדם או חפץ חשוד.