עיריית ירושלים תבנה סוכת ענק בכיכר ספרא בה יערכו מגוון פעילויות והופעות לילדים — וכל זאת תחת השלט הענק שיתלה בכניסה: ״סוכת ראש העיר״. הסוכה תמומן מהקופה הציבורית של כיכר ספרא.
5 צפייה בגלריה
סוכת ראש העירייה
סוכת ראש העירייה
סוכת ראש העירייה
(צילום: ארנון בוסאני)
יו"ר 'העמותה הקהילתית גבעת מרדכי', קובי אייזן, שיגר השבוע מכתב תלונה חריף, שבו נטען כי הקמת 'סוכת ראש העיר' בסמוך לבחירות מהווה לכאורה תעמולה אסורה. במכתב, שנשלח אל ראש העירייה משה ליאון ואל היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד אלי מלכה, הוא דרש להשתמש בשם 'סוכת עיריית ירושלים' ואיים לנקוט בהליכים משפטיים.

5 צפייה בגלריה
הסוכה מבפנים
הסוכה מבפנים
הסוכה מבפנים
(צילום: עיריית ירושלים)
על אף שמדובר ביוזמה הנערכת מדי שנה, לטענת אייזן הוועדה למסירת עבודות הפטורות ממכרז אישרה לעירייה להעביר 1.2 מיליון שקל לחברה העירונית 'אריאל' כדי להקים את הסוכה השנה ולקיים בה אירועים לתושבים. במכתב לליאון ולמלכה ציין פעיל הציבור מגבעת מרדכי כי משרד הפנים פרסם קובץ הנחיות בנוגע להתנהלות נבחרי ציבור הכולל "דגשים וקווים מנחים לנבחרי הציבור ולעובדים בעירייה לקראת הבחירות למועצה ולראשות העיר".

קראו גם:

בסעיף 11.2 במסמך נכתב: "ככל שמתקרבים ליום הבחירות מתעצם האיסור על שימוש במשאבי הציבור במסגרת פרסומים או קיום פעילות עירונית שיש בקיומה חשש כלשהו לתעמולת בחירות... יש לבצע, לכן, ניתוק מוחלט בין נבחר הציבור המכהן (שהפך להיות מתמודד) ובין הרשות".

5 צפייה בגלריה
משה ליאון מציג את הבשורה בלבן
משה ליאון מציג את הבשורה בלבן
סוכה פוליטית? משה ליאון
(צילום: ארנון בוסאני)

במסמך של משרד הפנים גם נקבע כי "האיסורים והכללים האמורים חלים גם לגבי שימוש בנכסים המצויים בבעלות או באחזקת תאגידים עירוניים או גופים נתמכים אחרים, לפי נסיבות העניין וכגון מינהלים קהילתיים".

5 צפייה בגלריה
הפרסומים לילדים החרדים שהובילו לתלונה
הפרסומים לילדים החרדים שהובילו לתלונה
ההסתבכות הקודמת
(צילום: אבישי גרינצייג)

אייזן ציין בפנייה כי מאחר שמדובר בהשקעה של יותר ממיליון שקל, "לדעתנו יש לאסור נוכחות של פוליטיקאים באירועים השונים שיהיו בסוכה ו/או לחלופין לאפשר לכל המתמודדים במה בהיקף שווה". במקביל, הוא הציע כי ראש העירייה יבנה סוכה בחצר ביתו על חשבונו ובה הוא יוכל לארח את מי שהוא חפץ.
מעיריית ירושלים נמסר: "עיריית ירושלים מקיימת את הוראות הדין ואת החלטות יו"ר ועדת הבחירות".
ממטה הבחירות של ליאון נמסר: "אירוע 'סוכת ראש העיר' מתקיים בחג הסוכות, בכל שנה, באופן מסורתי, ובכל השנים הוא נקרא 'סוכת ראש העיר'. לראש העיר אין שום נגיעה בעניין".

קנס כפול


יצוין כי אין זה מקרה ראשון שבו הועלו טענות נגד ראש העירייה על תעמולת בחירות אסורה. בחודש פברואר קבע יו"ר ועדת הבחירות, השופט אריה רומנוב, בהחלטה תקדימית כי שלטי החוצות, הפרסומים בעיתונים ושקיות המתנה הנושאות את שמו של ראש העיר ירושלים במימון עירוני של מאות אלפי שקלים הם בגדר הפרה של חוקי התעמולה. בהחלטה נקבע כי על ליאון יהיה לשלם הוצאות משפט בגובה של 40 אלף שקל.
5 חודשים לאחר מכן קבעה ועדת הבחירות כי העירייה וליאון ישלמו קנס של 15 אלף שקל עקב שימוש בתעמולת בחירות אסורה בפרסומים לאירועי יום העצמאות.

5 צפייה בגלריה
קובי אייזן
קובי אייזן
קובי אייזן
(צילום: פרטי)

על פי דוח בוועדת פטור ממכרז אושר תקציב של כ-1.2 מיליון שקל עבור סוכת ראש העירייה בכיכר ספרא. במכתב ששלח אייזן לליאון ולעו"ד מלכה כתב על ההנחיות בנוגע להתנהלות נבחרי ציבורי: "בקובץ 'דגשים וקווים מנחים לנבחרי הציבור ולעובדים בעירייה לקראת הבחירות למועצה ולראשות העיר' הדגשתם בסעיף 11.2 את 'מבחן העיתוי' – ככל שמתקרבים ליום הבחירות, מתעצם האיסור על שימוש במשאבי הציבור במסגרת פרסומים או קיום פעילות עירונית שיש בקיומה חשש כלשהו לתעמולת בחירות".
בנוסף, מוסיף אייזן כי באותו קובץ נכתב: "'אין לערוך פעילות פוליטית במבני הרשות' ו'יש לבצע, לכן, ניתוק מוחלט בין נבחר הציבור המכהן (שהפך להיות מתמודד) ובין הרשות".