"משהו הולך להשתנות", אומר בנחרצות הרב מענדל ראטה, תושב נחלאות. השבוע הוא השיק את השיר 'ושבו בנים', שאותו כתב והלחין, בתפילה למען חזרתם של כל החטופים מעזה. ראטה רגיל ללכת נגד הזרם - למרות שהוא בנו של 'האדמו"ר משומרי אמונים אשדוד', כבר כשהיה נער הוא סולק מהישיבה שבה למד, אחרי שהעז להעלות על הכתב הגיגים בנושא אהבה. לפני כשנתים גרם לסערה בעולם החרדי כאשר הוציא שיר אהבה ביידיש. כיום הוא בן 32, גרוש, בלי ילדים, "עדיין מחפש את אהבת חיי ומתפרנס מעבודה במסגרות לנוער שהספיק להכיר עולם ואתגריו".
1 צפייה בגלריה
הרב ראטה. "קיבלתי פקודה"
הרב ראטה. "קיבלתי פקודה"
הרב ראטה. "קיבלתי פקודה"
(צילום: יצחק טסלר)

השיר החדש שלו נולד ב־7 בנובמבר. חודש בדיוק לאחר תחילת המלחמה מול חמאס הוא הגיע לכותל המערבי, כדי להשתתף בעצרת תפילה שבה השתתפו דתיים וחרדים רבים להשבת החטופים. "עמדו לידי אמא שחטפו את בנה וצעירה שחטפו את אחיה. הן בכו שעה ברצף, וכשהלכתי משם בכיתי את הנשמה שלי", הוא מספר. "עד היום כתבתי 12 שירים ביידיש, אבל אמרתי לעצמי באותו ערב שאם אני רוצה לדבר עם העם הזה אני חייב לכתוב בעברית".
למה חיכית עם הפרסום?
"יצא לי שיר, אבל לא הייתי בטוח לגביו, עד שקיבלתי טלפון מחייל ביחידת 'שלדג'. הוא כתב לי שאנחנו לא מכירים אבל שהוא מכיר את השירים שלי, שהוא איבד במלחמה שישה חברים ושהוא יוצא לחופשה ומגיע עם אשתו ושני הילדים שלו לירושלים והם ישמחו אם אני אפגש איתם ואשיר להם. נפגשנו בגן הארכיאולוגי שליד הכותל המערבי. אני שרתי והם התרגשו. אחרי זה החייל אמר לי: 'יש לך שליחות. אתה חייב להוציא את השיר".

(מענדל ראטה | ושבו בנים)

זה שכנע אותך


"קיבלתי פקודה", הוא אומר ומחייך במאור פנים.

קראו גם:

המלחמה תגרום לשינוי בחברה החרדית?
"אני משאיר כשאלה למה אני לא שירתתי בצבא, אבל אני שומע את השיח הפנים-חרדי ואומר שמשהו הולך להשתנות. יש המון חרדים ששואלים 'איך יכול להיות שאנחנו לא חלק מהצבא?' כבר יש כיתות כוננות של חרדים. התחיל עכשיו גיוס של חרדים בגיל מבוגר יחסית, והשתיקה מצד הרבנים, מעידה על התפכחות בעולם החרדי".