שכונת מגורים חדשה: נחתם הסכם עקרונות להשבת קרקעות מבית החולים הדסה למדינה שיאפשר תכנון והקמת שכונות מגורים חדשות בירושלים בהדסה ועין כרם. בשכונה צפויים להיבנות כ-9 אלף יחידות דיור.
6 צפייה בגלריה
מפת הקרקע שתושב מבית החולים הדסה ובה תיבנה שכונה חדשה
מפת הקרקע שתושב מבית החולים הדסה ובה תיבנה שכונה חדשה
מפת הפרויקט
(צילום: מ.כ ניהול פרויקטים)

בתגובה לפרסומים, אמר ראש עיריית ירושלים משה ליאון כי יפעל בכל דרך חוקית וציבורית על מנת למנוע את קידום הרעיון של קידום תוכניות בנייה באזור. בעבר התייחס ליאון לתוכנית והבהיר נחרצות כי כל עוד לא ימוצו כל אפשרויות הבנייה במסגרת העיר ירושלים, בדרך של התחדשות עירונית, ציפוף ובנייה גבוהה לאורך ציר הרכבת הקלה, העירייה לא תאפשר קידום תוכניות בנייה בשטחים ירוקים ופתוחים.
6 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
התנגדות נחרצת. משה ליאון
(צילום: יואב דודקביץ')
״ראש העיר קורא לכל המעורבים בהסכם הזה לחזור בהם מההסכם, שכן הוא עומד בניגוד לאינטרס הציבורי, בניגוד לעמדה התכנונית של העיר ירושלים ובניגוד לערכים החברתיים של מדינת ישראל״. בעיריית ירושלים הדגישו כי ״הדבר עוד חמור במיוחד לנוכח העובדה כי כל הגורמים המעורבים בהסכם יודעים כי עיריית ירושלים קידמה בשנים האחרונות תוכניות בנייה רבות ובעיר ירושלים קיימות תוכניות מאושרות לבניית אלפי יחידות דיור, כך שאין בעת הזאת כל מצוקת דיור בעיר, שתצדיק פגיעה כה חמורה בערכים כה חשובים״.
יו" ר קרן ירושלים ירוקה, וראש שדולת ירושלים בת-קיימא, נעמי צור: "85 הארגונים החברים בשדולת ירושלים בת-קיימא מופתעים מפרסום עסקת הנדל"ן של רמ"י עם הדסה. ראש העיר התחייב שלא לקדם תכניות מחוץ לגבולות הבינוי הקיימים של עיר הבירה, ולשמור על הרי ירושלים למען הדורות הבאים. העסקה הנוכחית עומדת בסתירה עם האמירה הזו. הדסה קיבלה קרקעות מהמדינה כדי להקים קמפוס רפואי, ולא כדי לקחת את האוויר מהריאה הירוקה החשובה ביותר של מדינת ישראל, הרי ירושלים. נידרש ללמוד את התכנית ולהתמודד איתה, אבל לברך עליה לא נוכל".
תנועת מצילים את הרי ירושלים מסרה: "במקום לדאוג לציבור רמ"י ובית החולים הדסה רומסים אותו ועוד בזמן מלחמה. התנועה ואלפי חבריה ותומכיה ימשיכו לדאוג שהרי ירושלים יהיו ירוקים ומוגנים סטאטוטורית שנים קדימה".
6 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
יוסי חביליו
(צילום: ישראל כהן)
החברה להגנת הטבע: "לצערנו, מדובר בבשורה רעה מאוד, לעיר ירושלים ולטבע הארצי. ירושלים היא העיר הגדולה בישראל ובשנים האחרונות מתקיימת בה תנופה של תכניות התחדשות עירונית, שמקדמות את השכונות הקיימות ומחזקות אותן. העיר לא צריכה להתפשט על חשבון השטחים הפתוחים, שמגינים עליה אלא לחזק את השכונות הקיימות ולשפר אותן".

סגן ראש העירייה יוסי חביליו אמר ל-mynet: ״בניית שכונת מגורים סביב,להדסה תהיה אסון לירושלים ולשטחים הירוקים סביב לה ,אני אלחם בכוונה הזו בכל כוחי,אם אהיה ראש העירייה זה לא יקרה וגם משה לאון התחייב באופן רשמי במועצת העירייה שזה לא יקרה״.

6 צפייה בגלריה
הסכם השבת הקרקע מבית החולים הדסה
הסכם השבת הקרקע מבית החולים הדסה
הסכם השבת הקרקע מבית החולים הדסה
(צילום: רמ"י)

רמ"י תקדם תכנון ושיווק למגורים ותעסוקה בשטחים שיוחזרו למדינה תוך מיקסום פוטנציאל יחידות הדיור ושימוש יעיל ומיטבי בקרקע. מדובר על תוספת של כ-8400 יחידות דיור ואלפי מ"ר למסחר בעין כרם וכ- 400 יחידות דיור בהר הצופים. וכן תוספת של כ-90,000 מ"ר לתעסוקה.


רשות מקרקעי ישראל תשווק את המגרשים במכרזים פומביים בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל וחלוקת התמורות תיעשה כפי הקבוע בהסכם בין הרשות לבין הדסה באופן שבו .הכספים שיועברו מרמ"י במסגרת מתווה זה ישמשו לשם פיתוחו של בית החולים.הסכם זה הוא נוסף על השטחים שהוחזרו למדינה על-ידי הדסה, במסגרת ההסכם שנחתם בין הצדדים בשנת 2014 במסגרת הסדר ההבראה.
במסגרת מימוש ההסכם רמ"י תעביר להדסה מקדמות בסך כולל של 350 מלש"ח לצורך פיתוח בית החולים הדסה עין כרם, בפעימות על פי קצב התקדמות התכנון, המקדמות יקוזזו מהתמורות שישולמו.
רשות מקרקעי ישראל תישא חלקית בהוצאות הפיתוח להקמת מנהרה חדשה שתידרש בעקבות השכונה החדשה בעין כרם.

קראו גם:
6 צפייה בגלריה
בית החולים הדסה הר הצופים
בית החולים הדסה הר הצופים
בית החולים הדסה הר הצופים
(צילום: יואב דודקביץ׳)

שר הבינוי והשיכון, הרב יצחק גולדקנופף : "ההסכם מול 'הדסה' יקדם את בנייתן של קרוב לעשרת אלפים יחידות דיור בירושלים בירת ישראל. משרד הבינוי והשיכון בראשותי יחד עם רמ"י, פועל סביב השעון על מנת להביא לחתימת ההסכם בהקדם האפשרי שיאפשר את הגדלת היצע הדירות בירושלים ולחיזוקה של עיר הקודש בירת ישראל. אני מברך את 'הדסה' על הרצון והנכונות ויחד בעז"ה נמשיך להביא בשורות בתחום הדיור לעיר".
מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט: "אני מברך על ההסכם שיאפשר מחד את פיתוח העיר ירושלים ומערכת הבריאות המפוארת שלה ומאידך את הגדלת היצע הקרקעות לדיור. בשעה שמחירי הדיור בכל רחבי הארץ בירידה יש לפעול לכך שגם בירושלים הבירה המחירים ירדו. רק המשך הגדלת ההיצע בעיר יגרום לכך".

6 צפייה בגלריה
בית החולים הדסה עין כרם
בית החולים הדסה עין כרם
בית החולים הדסה עין כרם
(צילום: גיל יוחנן )

מנכ"ל הדסה פרופ', יורם וייס: "חתימת ההסכם היום היא בבחינת עשיית צדק היסטורי עם הדסה. ההסכם יקדם את העיר ירושלים ואת הדסה, לפיתוח תשתיות בתי החולים והרחבת העשייה המחקרית, האקדמית והטיפולית ובצידם – קידום בניית חדר מיון מן המתקדמים ביותר בהדסה הר הצופים. לשמחתנו, בבניית אלפי יחידות הדיור המתוכננות בקרבת בתי החולים של הדסה בעין כרם ובהר הצופים, תנתן עדיפות לצוותים רפואיים, ובכך נרחיב את עוצמתה של העיר ושל תמיכתה במדע וברפואה".
נשיאת ארגון נשות הדסה, הגב' רודה סמולו: "מדובר ברגע מרגש עבור כולנו, 300 אלף חברות בארגון הנשים הציוני של נשות הדסה. אני מודה לכל מי שהובילו וקידמו את הרגע הזה, לשר גולדקנופף אשר פעל יחד איתנו ולצוות בישראל ובהדסה בפרט. ברגעים כאלו, אני גאה אפילו יותר להיות נשיאת הארגון ולראות את הכל קורה לנגד עיננו".
מנכ"ל משרדי נשות הדסה בישראל, הגב' סוזי פת בנבנישתי: "מדובר בהסכם חשוב שיקדם ויבטיח לעוד שנים רבות את המשך פיתוח בתי החולים הדסה למען תושבי ירושלים והציבור הישראלי בכלל".
פורסם לראשונה: 16:05, 19.12.23