לפני שלושה חודשים חשף mynet ו"ידיעות ירושלים" כיצד ילדים חרדים לומדים ברמות תוך סיכון חייהם. מתברר כי ברחוב רקנאטי בשכונת רמות הולך ונבנה בימים אלה בניין אשר עתיד לאכלס מספר קומות של בתי כנסת ובתי מדרש. הבניין מוקם על גבי גן ילדים שקיים במקום, ולילדים שחיים למעשה בתוך אתר בנייה נשקפת סכנה בטיחותית. אולם מתפללי בית הכנסת המיועד לא חיכו לגמר הבנייה ולקבלת האישורים המתאימים והחלו להתפלל בתוך אתר הבנייה, וכן, ממש מעל גן הילדים.
2 צפייה בגלריה
רמות. לימודים באתר בנייה
רמות. לימודים באתר בנייה
רמות. לימודים באתר בנייה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לנוכח התמונות הקשות בעירייה הבטיחו בחודש מאי: "הבנייה טרם הסתיימה והמתפללים שנכנסו לאתר הבנייה ומתפללים בו עושים זאת בניגוד לחוק. העירייה תדרוש מבעלי המבנה והמהנדס המלווה את העבודות לפעול לאלתר להפסקת השימוש, וככל שלא יבוצע הדבר - יועבר הנושא לטיפול משפטי".
השבוע חזרנו לשם. העבודות נמשכות כרגיל והילדים ששבו ללימודים עלולים להיפגע. הפעם נמסר מכיכר ספרא: "הבנייה נעשתה על פי היתר בנייה, עם זאת, בוצע אכלוס טרם מתן טופס 4. יצוין כי העמותה פועלת להשלמת האישורים לצורך מתן טופס 4, ובמקביל בוחנת העירייה הליך משפטי בגין האכלוס ללא טופס 4".

מסע כומתה בדרך לכיתה

כדי להגיע לבית הספר הניסויי 'ארגנטינה' בעין כרם צריך להעפיל מאות מדרגות ממרכז השכונה. לכן ההורים צריכים להחליט אם לבזבז זמן בהסעת הילדים או לתת להם לצאת למסע ארוך ומסוכן.
אורלי כוריש, מנהלת המרכז הקהילתי עין כרם: "בעבר היו הסעות, אבל הן בוטלו, וכיום או שמסיעים אותם או שהם עולים ברגל, או שהם נוסעים בשני אוטובוסים לבית הספר. אבל המשמעות היא ללכת קיץ וחורף בכביש שאין בו מעברי חציה, שאין בו רמזורים, שאין כלום. ילדים חשופים לסכנה. אם ההנחיה היא שמגיל 8 ילד יכול לחצות לבד כביש, בעין כרם זה לא תופס. רק ילד בן 12 יכול לחצות את הכביש לבד כי התנועה הזאת מפחידה גם מבוגרים. אנחנו על כביש הגישה השני לירושלים. זה כביש לכאורה בינעירוני, המון רכבים נוסעים בו במהירות שיא, כשאין בכלל התחשבות בילדים שחוצים וצריכים להגיע לתחנת האוטובוס או למוסדות החינוך. זה מאוד בעייתי".
מהעירייה נמסר: "לבית הספר שממוקם ברחוב אולסוונגר יש גישה רגלית נוחה וקרובה. גרם המדרגות המוביל לבית הספר הינו באורך סטנדרטי, ואליו יש גישה נוחה ממספר מוקדים".

התמודדות מקורית עם אפליה

בכל אחת מהשנים האחרונות עשרות נערות תלמידות דתיות ממוצא מזרחי נתקעו בסוף הלימודים בתיכון, כאשר הסמינרים החרדיים היוקרתיים ללימודי הוראה סירבו לקלוט אותן. השבוע ראש העירייה משה ליאון טען כי השנה אין בנות ללא סמינר. אז איך נוצר הקסם? מתברר שכ־80 תלמידות שהתקשו למצוא מוסד לימודים לשנת הלימודים הבאה קיבלו הודעה ולפיה הן ייאלצו ללמוד בסמינרים פחות איכותיים. 
עו"ד יואב ללום מעמותת 'נוער כהלכה': "הבעיה העיקרית ברישום לסמינרים בירושלים מצויה בעצם קיום מכסות מקסימום של הרבה פחות מ־30 אחוז לבנות ספרדיות בסמינרים המבוקשים. העירייה הינה כלי שרת בידי מנהלי הסמינרים כשהיא משבצת בכפייה בנות ספרדיות איכותיות בסמינרים מבוקשים פחות רק בגלל שהן ספרדיות. בניגוד לנטען על ידי העירייה, לפי הנתונים שבידי עמותת 'נוער כהלכה', נכון ל־1 בספטמבר הקרוב יהיו לא מעט בנות ללא סמינר בניגוד לדין. זה שיש שיבוץ כפוי ולא מתאים זה לא פתרון. הרשות המקומית חייבת להבין שללא פתרון בעיית המכסות בעיית האפליה לא תיפתר".
ללום טוען כי המצב כיום חמור יותר מאשר לפני כחמש שנים, אז הועבר מתפקידו מאיר שמעוני, שכיהן כמנהל המחוז החרדי. מאז שהחליף אותו איציק זהבי ובהמשך, לאחר המינוי של רות אלמליח לתפקיד זה, יש עשרות תלמידות במצוקה מדי שנה. לדבריו: "משרד החינוך החליף לפני מספר שנים בכיר על רקע לחצי העסקונה החרדית, גם של ש"ס, כי הוא לחץ על בתי הספר החרדיים לעבוד בניהול תקין ולהפסיק את האפליה. לכן המצב היום חמור יותר, כי השיטה היא לדחוף את הבנות איפה שאפשר, בלי חס וחלילה להתעסק עם מנהלי הסמינרים הגדולים והמקושרים, ואז הרבנים ומנהלי הסמינרים החזקים מרוצים שלא מכניסים אליהם את הבנות האלה. העירייה חייבת להבין שללא פתרון בעיית המכסות האפלייה לא תיפתר".
מהעירייה נמסר: "אכן אין השנה בנות ללא סמינר. כולן משובצות".

כביש מסוכן ללא מדרכה

בעין כרם אין אף בית ספר רגיל, ולכן התלמידים נאלצים כל יום לנסוע למוסדות חינוך מחוץ לשכונה. מצד שני, בעין כרם פועל בית ספר לחינוך מיוחד בשם 'המעיין', אבל הגישה אליו היא בכביש צר, שבו אין מדרכה בכלל, והילדים מסכנים את חייהם מדי יום בדרך ללימודים. בנוסף, בסופי שבוע גודשים את השכונה תיירים, ולכן כאשר רכבי חירום מנסים להגיע למוסד שבו יש גם ילדים שמתגוררים במקום, הם נתקעים בפקקים.
2 צפייה בגלריה
קבוצת ילדים נצמדת לדופן הרחוב העולה לבית ספר 'המעיין'
קבוצת ילדים נצמדת לדופן הרחוב העולה לבית ספר 'המעיין'
קבוצת ילדים נצמדת לדופן הרחוב העולה לבית ספר 'המעיין'
(צילום: פרטי)
אורלי כוריש, מנהלת המרכז הקהילתי עין כרם: "עבור 80% מהתלמידים של 'המעיין' בית הספר הזה הוא הבית שלהם, הם גרים שם. השאר מגיעים אליו מרחבי העיר ברכבים מיוחדים, כל ילד על רכב אחר. העלייה במעלה הכביש הזה מאוד מסוכנת - אין להם חניות, אין איפה להסתובב, זה שביל מאוד תלול וצר, ובעצם מאוד ישן שקרס כבר כמה פעמים במהלך השנים. גם כוחות חירום וכוחות הביטחון מאוד מתקשים להגיע אל המקום, גם משום שעין כרם מאוד מורכבת מבחינת הטופוגרפיה שלה, וגם מכיוון שצריך להכיר היטב את השכונה כדי לדעת איך להגיע, וגם בשל העובדה שבסופי שבוע השכונה עמוסה בתיירים מחוץ לשכונה. עומס משוגע כל כך שתושבי עין כרם אינם מעיזים אפילו לצאת עם הרכבים בימים האלה, כי אם הם ייצאו לא יהיה להם איך לחזור הביתה".
מהעירייה נמסר: "מספר התלמידים הגרים בעין כרם אינו מספיק להקמה של בית ספר (יסודי או על יסודי), בתוך השכונה. כלל תלמידי השכונה משויכים לבתי ספר קרובים, ביניהם ניסויי, ארגנטינה, שצמוד לשכונה ומתרחב השנה אף לבית ספר על יסודי. בנוסף, מינהל החינוך נערך לביצוע הכשרה של הכניסה לחניה של בית הספר 'המעיין' בתחילת חודש יולי. לאור בקשת תושבי עין כרם בוצע תכנון, אשר ייצא לפועל בחודשים הקרובים".

מפחיד לחצות את הכביש

כבר לפני כשנתיים הורי תלמידי בית הספר התלוננו שכאשר מגיעים מרחוב הלר, הילדים נאלצים לחצות את הכביש אל בית הספר, ללא מעבר חצייה, במקום בו שדה הראייה של הנהגים מוגבל. העירייה בשיתוף עם המינהל הקהילתי אמנם הקימו חניות 'נשק וסע' לפני כעשרה חודשים והמדרכות בקו בית הספר נצבעו באדום-לבן. אבל הסכנה ליד רחוב הלר לא נעלמה.
מהעירייה נמסר: "ברחוב הלר פינת שח"ל קיים מעבר חצייה לשימוש תלמידי בית הספר, ואף פועלות בו משמרות זה"ב להבטחת בטחון באי בית הספר".
התגובה הזו גרמה לזעם אצל אחד מהפעילים בשכונה. "בעירייה יודעים שהבעיה היא לא במקום עליו הם דיברו, אלא הצורך להקים מעבר בטוח לתלמידים שבאים מרחוב הלר לרחוב סרנא בו שוכן בית הספר".
יצוין, כי לאחרונה פורסם דוח חדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שחשף ליקויי בטיחות חמורים בדרכים המובילות למוסדות חינוך. כפי שפורסם ב"ידיעות ירושלים", אנשי הרשות בדקו את רמת הבטיחות בכניסה ל־101 בתי ספר בבירה. ב־80% מן הבדיקות נמצאו בעיות בדרגות חומרה שונות. בין השאר תועדו מעברי חציה לא מסומנים, מחסור במעקות בטיחות, תמרורים ופסי האטה. מפגעים נמצאו גם בבית שמש ובמעלה אדומים. העירייה השיבה בשעתו: "הממצאים יילמדו וככל שיידרש - יתוקנו הליקויים בהקדם". השבוע ביקשו בכיכר ספרא להדגיש: "עיריית ירושלים משקיעה את מרב המאמצים במטרה לפתוח שנת לימודים בטוחה עבור כלל תלמידי העיר".