שבועיים לאחר האסון בגבעת זאב, שבו נהרגו שני אזרחים ונפצעו עשרות, מיינט ו"ידיעות ירושלים" חושף: ברחבי העיר קיימים בתי כנסת ובתי מדרש שנבנו ללא היתר, שבהם מתפללים עשרות בני אדם - ולפי חלק מהתמונות, גם זה שנמצא ברחוב רקנאטי ברמות הוא אחד מהם - וקשה להאמין שהם פעילים.
3 צפייה בגלריה
אולם ברמות א'. איפה טופס 4?
אולם ברמות א'. איפה טופס 4?
אולם ברמות א'. איפה טופס 4?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ואסונות אכן עלולים להתרחש. עובדה: לפני יותר מחצי שנה קרס קיר התמך בתלמוד תורה בהר חומה. למרבה המזל לא נפגע אף תלמיד, שכן מדובר בקיר חיצוני בעוד הילדים שהו באותה עת בתוך המבנה. לפי התראות של גורמים כגון מבקרת העירייה, בכיכר ספרא מודעים לבעיה הקשה בחלק מהמוסדות, אך הטיפול מתמהמה. ואכן מבקרת העירייה היוצאת הצביעה על הכשלים של העירייה באכיפת התקנות במקרים של מבנים לא בטיחותיים והזהירה שהדבר יביא לפגיעה בחיי אדם, וגם הסגן שלה נשא נאום תוכחה בעניין בפני בכירי העירייה רק לפני חצי שנה.

למעלה פיגומים, למטה ילדים

ברחוב רקנאטי בשכונת רמות הולך ונבנה בימים אלה בניין אשר עתיד לאכלס מספר קומות של בתי כנסת ובתי מדרש. הבניין מוקם על גבי גן ילדים שקיים במקום, ולילדים שלמעשה חיים בתוך אתר בנייה נשקפת סכנה בטיחותית. אולם מתפללי בית הכנסת המיועד לא חיכו לגמר הבנייה ולקבלת האישורים המתאימים והחלו להתפלל בתוך אתר הבנייה, וכן, ממש מעל גן הילדים.
המתפללים הציבו מספר לוחות במקום על גבי רצפת בטון מאולתרת שמהווה חלק משלד הבניין. במקום שוכן גם בית מדרש, שבמהלך היום מאכלס לומדים רבים. מי שהגיע השבוע לסיור באתר המסוכן הוא יו"ר 'התעוררות' עופר ברקוביץ'. הוא נפגש עם רב בית הכנסת וזה הסביר לו שיש לקהילת המתפללים בשכונה מצוקת מקום. "בעיקר יש מבנים לא חוקיים רבים או מבנים שלא עברו אישור ויכולים להפוך ברגע לזירת מוות", מסביר ברקוביץ'. "הצפנו את הנושא בפני ראש העירייה ודרגי המקצוע. כדי למנוע את האסון הבא צריך להקים צוות ייעודי שיאכוף את נושא הבטיחות בצורה מלאה ובלי פחד. זוהי הצלת חיים".

מי צריך טופס אכלוס

ברמות א' ברחוב יעקב אלעזר פועל בחודשים האחרונים אולם אירועים מאולתר. זאת הוא עושה לצד בית כנסת בשם 'מטה משה', גם הוא ללא האישורים המתאימים.
"יש כאן אולם אירועים שהפך את חיינו לסיוט", אומר תושב השכונה. "יש כל הזמן אשפה שמושלכת ברחוב בגלל האירועים, ורכבים של באי האולם שחונים על מדרכות ונתיבי נסיעה ולא מאפשרים מעבר לכלי רכב ואוטובוסים".
מיותר לציין שהאולם, שדרך קבע מתקיימים בו אירועים המוניים עם ריקודים, נבנה ללא היתר וללא טופס 4, שבו הרשויות, ובהן המשטרה ומכבי האש, מאשרות את אכלוס המבנה.
3 צפייה בגלריה
בית הכנסת בקרית יובל. תוספת מעץ
בית הכנסת בקרית יובל. תוספת מעץ
בית הכנסת בקרית יובל. תוספת מעץ
(צילום: עמית שאבי)
חודשים ארוכים ניסו תושבי השכונה לפנות לעירייה ולהזהיר מפני אסון, אך לטענתם לא קיבלו מענה.
גם בקרית יובל, ברחוב גואטמלה, הוקם לאחרונה מבנה עץ ללא היתר שמשמש למעשה כחלק מבית כנסת. אל המבנה המאולתר מובילות מדרגות, שלא ברור כיצד הוקמו. "הנה המבנה הבא שיתמוטט. שהמשטרה והעירייה לא יגידו שלא ידענו", כתב אחד התושבים בקבוצת הווטסאפ הפנימית.

"סיכונים בטיחותיים"

מבקרת העירייה היוצאת, מלכה דרור, נדרשה לעניין הבנייה הבלתי חוקית בדוח האחרון שהוציאה בנושא. על פניו, מדובר בממצאים חמורים. "לא מתבצעת בקרה כלשהי שמטרתה לוודא כי מפקחי הבנייה ביקרו באתרים עקב תלונות שהתקבלו", נכתב בדוח. "לא מתבצעת בקרה שמטרתה לוודא כי המפקח אכן ביקר במקום העבירה בהתאם למועד הקבוע בנוהל".
עוד ממצא מדאיג מדבר על חוסר במעקב אחר האישורים הנדרשים: "אין בקרה לגילוי מקרים של אי העברת טפסים ואישורים נדרשים במהלך הבנייה, כנדרש בחוק. בפועל, נמצאו מקרים שבהם לא הועברו טפסים ואישורים".
עוד טוענת המבקרת כי העירייה כלל לא גיבשה מדיניות אכיפה כנגד עבירות בנייה ומבנים לא בטיחותיים. "אין מסמך רשמי שכולל את סדרי העדיפויות העירוניים לטיפול ואכיפה בגין עבירות בנייה. תוכניות העבודה של המפקחים אינן מבוססות על סדרי עדיפויות לביצוע אכיפה, ואין הקצאת משאבים לגורמי האכיפה והתביעה העירוניים".
ממצא נוסף מדבר על הפסקת הטיפול של העירייה בעבירות בנייה: "הביקורת גילתה מקרים רבים שבהם הופסק הטיפול בעבירות למשך חודשים רבים".
בבואה לבדוק את טיפול העירייה בעבירות אלה הזהירה המבקרת שליקויים בעבודת העירייה בנושא יכולים להביא לסיכון חיי אדם: "סיכונים בטיחותיים כתוצאה ממבנים לא חוקיים שהם בגדר מפגע ואינם עומדים בתנאי הבטיחות ובתקנים המחייבים".

הקיר שהתמוטט

בעירייה זוכרים היטב את המקרה של מוסדות 'אייל תערוג' בהר חומה, השייכים לרב אייל עמרמי. בחודש יוני 2020, במהלך יום לימודים, נפערו ברגע סדקים בקיר התמך של תלמוד התורה והוא קרס. העירייה הוציאה צו סגירה למבנים הללו ופינתה את המתחם.
3 צפייה בגלריה
המבנה ברחוב רקנאטי. ילדים ומתפללים בין הפיגומים
המבנה ברחוב רקנאטי. ילדים ומתפללים בין הפיגומים
המבנה ברחוב רקנאטי. ילדים ומתפללים בין הפיגומים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מספיק לשמוע את נאום התוכחה של סגן מבקרת העירייה, אסף כרמון, שהזהיר מפני הסכנות הבטיחותיות בבניה לא חוקית ופעולות הרשות בנושא. "אם אתם מראש נותנים לו הקצאה זמנית, שלושה חודשים, ואומרים בזמן הזה הוא יוציא היתר אכלוס וטופס 4, חבר'ה אתם טומנים את הראש בחול כמו בת יענה", אמר כרמון במהלך ועדת ביקורת שהתקיימה בשנה שעברה, "ואחרי זה יהיה שם חס וחלילה משהו במנ"ד הזה, שהם שמו שלא כחוק, כמו שקרה במקום של עמרמי. אם מישהו בא והכשיר ואמר מותר להציב מבנה ללא היתר, ולאכלס אותו בטופס 4, זה כשל. יש מקרה בהר חומה ששמו עליו מנ"דים בלי היתר בנייה, כל הבנייה היתה בלי פיקוח הנדסי, והיה שם קיר תמך שהיה אמור לייצב את המדרון. הקיר הזה נבנה שלא בהתאם לסטנדרטים הנדסיים, קרס, וכל המתחם פונה כמתחם מסוכן. אז הנה תוצאה של כל השרשרת הזאת של הכשל. מי אני שאני ארשה לעצמי לשים מבנה שאני יודע שהוא לא חוקי ולאכלס אותו בילדים".

"פועלים משפטית"

מהעירייה נמסר בתגובה: "בעניין בית הכנסת ברחוב רקאנטי – מדובר בתוספת קומה מעל בנין קיים, אשר נבנית בהיתר. הבנייה טרם הסתיימה והמתפללים שנכנסו לאתר הבנייה ומתפללים בו עושים זאת בניגוד לחוק. העירייה תדרוש מבעלי המבנה והמהנדס המלווה את העבודות לפעול לאלתר להפסקת השימוש וככל שלא יבוצע הדבר - יועבר הנושא לטיפול משפטי.
לגבי המבנה ברחוב יעקב אלעזר – הבנייה נעשתה ללא היתרים כנדרש, ועל כן מתנהלים הליכים משפטיים.
בקשר למבנה ברחוב גוואטמלה הקרית יובל – מדובר בשימוש שנעשה בקומת עמודים של בית כנסת קיים והכשרת שטח מחומרים מאולתרים בסמוך לו והנושא נמצא בבדיקה. עם סיומה יועבר התיק להמשך טיפול משפטי. במקום בוצעה הריסה ופירוק ההפרות בידי הפיקוח העירוני".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים