הוריהם של זוג תאומים, שאחד מהם נפטר כמה שעות לאחר הלידה והשני נותר עם נזקים קשים, הגישו תביעת פיצויים של יותר משניים וחצי מיליוני שקלים לבית המשפט המחוזי בירושלים.
3 צפייה בגלריה
תינוקות, תאומים
תינוקות, תאומים
האם היתה רשלנות?
(צילום המחשה: shutterstock)

בסיכון גבוה

התביעה הוגשה נגד בית החולים אסף הרופא, שם נולדו התאומים, נגד הדסה בירושלים, שם עברה האם בדיקות גנטיות בזמן ההריון, ונגד קופת חולים 'כללית', שם היתה האם במעקב הריון.

3 צפייה בגלריה
עו"ד פוזנר
עו"ד פוזנר
עו"ד פוזנר
(צילום: ניב קנטור)

אם התאומים, בת 33, ילדה אותם בלידה מוקדמת לאחר שעברה טיפולי הפריה. באמצעות עו"ד ד"ר אסף פוזנר היא ובעלה טוענים כי בבדיקת אולטרה־סאונד שנערכה במהלך ההריון זוהה אצל אחד מהם סיכון גבוה למחלות גנטיות. לנוכח הממצא הופנתה האם לייעוץ גנטי בבית החולים אסף הרופא ולבדיקת מי שפיר, שבוצעה בבית החולים הדסה. לדברי התובעים, בבתי החולים הללו נמסר להם כי אין כל בעיה בהריון וכן לא הוצגה בפניהם האפשרות לביצוע בדיקת אקסום (בדיקות גנטיות לזיהוי תסמונות בעובר), שלאחריה קיימת אפשרות לשקול הפסקת הריון.
קראו גם:
בתביעה נטען כי שני בתי החולים השתתפו יחד בתהליך מעקב ההריון, הייעוץ הגנטי ופענוח הבדיקות והיתה מוטלת עליהם החובה למסור את המידע להורים. עוד מדגישים בתביעה כי כיוון שנעשתה לאם בדיקת מי שפיר, ממילא המידע הגנטי היה מצוי בהישג יד ולא היה קושי לעשות בדיקת אקסום. ההורים מציינים כי ככל שהיה נמצא מום בעוברים הם היו שוקלים ביצוע הפסקת הריון.

הכשלים במהלך ההריון (לפי כתב התביעה):

  • התגלה סיכון למחלה גנטית אבל נטען שאין בעיה בהריון
  • לא הוצגה אפשרות לבדיקה גנטית לזיהוי מומים
  • בוצע ניתוח דחוף אף שלא היתה עדות למצוקת העובר
בהמשך, כפי שמצוין בכתב התביעה, האם הופנתה לבית החולים, לאחר שרופא במרכז לבריאות האישה במקום מגוריה התרשם שהחלו צירים. כאשר היא הגיעה לבית החולים הוחלט, לטענתה של התובעת, ליילד אותה בניתוח קיסרי דחוף, אף שלא החלה בלידה ולא היתה דחיפות גדולה של מצוקה עוברית. לדבריה, הובהר לה שלא עורכים את הניתוח בערב כי "עדיף שלא יהיה מדובר בצוות מותש".

3 צפייה בגלריה
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
(צילום: אדווה חולי)

זאת ועוד, ההורים טוענים כי הלידה הייתה ללא מתן טיפול מקדים של סטרואידים להבשלת ריאות התאומים, התביעה, שמביאה את חוות הדעת של ד"ר ברגר ופרופ' שופר, טוענת כי מדובר ברשלנות ברורה.
מהדסה נמסר: "התביעה, העוסקת באירוע שקרה לפני שמונה שנים, טרם התקבלה בהדסה. לכשתתקבל - הדסה תגיב כמקובל בבית המשפט".
גם ב'אסף הרופא' טוענים כי טרם קיבלו את התביעה.