2 צפייה בגלריה
 נערכים לקורונה במזרח העיר | צילום: מהפייסבוק
 נערכים לקורונה במזרח העיר | צילום: מהפייסבוק
נערכים לקורונה במזרח העיר | צילום: מהפייסבוק
( נערכים לקורונה במזרח העיר | צילום: מהפייסבוק)
תושבים רבים במזרח העיר נכנסו השבוע למצב חדש: חשש מבידוד בגלל נגיף הקורונה. "זה אומר שאין בית ספר, כולם צריכים להיות בבית", אומרת אחת מהן. "אין פאניקה אבל אלה ההוראות ואנחנו מעדיפים לקחת צעדי מניעה כמה שיותר".
פתאום בידוד
עבור מי שרגילים לצאת ולבלות בבית לחם, הבשורה כי הם יצטרכו מעתה להימנע מלהגיע לשם בשל התפשטות הנגיף, השאירה רבים מתושבי מזרח ירושלים אובדי עצות.
"הכל אנחנו עושים שם", אומרת אחת מהם. "זה קרוב אלינו, אנחנו יוצאים לשם עם הילדים והמשפחה. בשבת האחרונה היינו במסעדה וכשחזרנו מסרו לנו שאנחנו צריכים להיכנס לבידוד, אני והילדים".
תושבת אחרת, שאף היא חזרה מבית לחם ונכנסה לבידוד, מוסיפה: "פתאום אי אפשר לצאת לעבוד, כל השגרה משתבשת, זה לא פשוט אבל אני לא היחידה - יותר ויותר אנשים שהיו בבית לחם פתאום רואים את עצמם בבידוד, אז זה הפך להיות מצב כללי".
הסוחרים מרוצים
הסגר על בית לחם בעקבות הידבקות הצליינים בקורונה משפיע על הנעשה במזרח העיר ולא בהכרח בהיבט השלילי. הסוחרים נהנים מתנועה רבה יותר של קונים ובעוד שבבית לחם המסחר משותק - כאן המצב הפוך. "בדרך כלל אנשים אוהבים לעשות קניות באזור בית לחם ורמאללה ועכשיו הם כבר לא יכולים אז הקניות מתרכזות כאן בעיר העתיקה, בשווקים ובסופרמרקטים", אומר איש עסקים. "הסוחרים פה כמובן לא שמחים שיש קורונה, אבל מצד שני זה גרם לכך שהכלכלה יותר ערה ונראה שהם היחידים שיש להם ביזנס טוב".
אלא שלצד התנועה הערה, יש גם לא מעט חסרונות. "כל מי שיש לו פועלים מבית לחם מעדיף אפילו להפסיד קצת כסף ולחכות עד שנראה מה קורה", אומר אותו איש עסקים. "אלה פועלים בכל מיני תחומים: בחקלאות ובבנייה, שיפוצים וכ"ו, אז מהבחינה הזאת נכון שפרויקטים נתקעים אבל אין לנו ברירה. כשאנחנו רואים מה קורה מסביב אז אנחנו מבינים שצריך לצמצם את הנזקים כמה שיותר".
מתפללים כרגיל
התושבים מספרים כי בשלב זה במזרח העיר האנשים ממשיכים בשגרה, אבל מצד שני הם גם דואגים ומשתדלים כמה שיותר לשמור על עצמם ומשפחתם. "אני שומע על הורים שלא נותנים לילדים שלהם לצאת למקומות שיש בהם ריכוזים גדולים של אנשים או חאפלות, יש גם כאלה שהתלבטו אם לעשות חתונות", אומר אחד מהם.
ומה לגבי התפילות? "אני אמשיך להתפלל באלאקצא למרות הכל, שום דבר לא יעצור אותי, גם לא הקורונה", אומר תושב ראס אלעאמוד. "בשישי שעבר הדרשה הייתה קצרה מהרגיל, יכול להיות שזה מה שיקרה גם בשישי הזה. התפילות במסגדים כרגיל וכרגע אין לנו הנחיות מיוחדות".
2 צפייה בגלריה
נערכים לקורונה במזרח העיר | צילום: מהפייסבוק
נערכים לקורונה במזרח העיר | צילום: מהפייסבוק
נערכים לקורונה במזרח העיר | צילום: מהפייסבוק
(נערכים לקורונה במזרח העיר | צילום: מהפייסבוק)
האשמה: ישראל
ויש כמובן את מי שמפנה את האצבע המאשימה לישראל. "היא לא לקחה החלטות מספיק קשות", אומר אחד מהם. "הכי חשוב זה מה שקורה עכשיו בשלבים הראשונים והיה צריך לעצור כליל תנועת תיירים פה בירושלים. מי שכבר נמצא - לשלוח אותו במטוס למדינה שלו ומי שרוצה להגיע, לסגור את השמים לטיסות, לא להכניס אף אחד. עד שתהיה שליטה על המצב".
ולצד הביקורת, יש גם מי שהחליטו לנקוט בצעדים מעשיים על דעת עצמם: הורים רבים בחרו שלא לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך מחשש להידבקות. "יש מנהלים, מורים ותלמידים שנמצאים בבידוד כי היו בבית לחם", אומר איש חינוך. "אבל ללא קשר לזה - אי אפשר לקחת סיכון ואני חושב שעדיף לנקוט באמצעי זהירות גם אם זה נראה מוגזם, מאשר לעמוד מול מצב שבו ילד מדביק ילד ואז אנחנו בבעיה גדולה. חוץ מזה, אנחנו ממשיכים להסביר לתלמידים שהם צריכים להישמר, לשטוף ידיים בתדירות גבוהה אבל בסוף האחריות היא עלינו. הצרה הגדולה של הקורונה היא שאין לזה חיסון כרגע, שלא ממש יודעים איך לטפל בזה. והכי גרוע זה שאדם יכול להסתובב כנשא והוא אפילו לא יודע. אנחנו כבר חושבים על איך לעשות שיעורים מקוונים לתלמידים כדי שלא יפספסו דברים חשובים בחומר הנלמד".