1 צפייה בגלריה
מסעדת 'תאנים'. סופה של תקופה | צילום: מהפייסבוק
מסעדת 'תאנים'. סופה של תקופה | צילום: מהפייסבוק
מסעדת 'תאנים'. סופה של תקופה | צילום: מהפייסבוק
מסעדת הבוטיק הצמחונית 'תאנים', שממוקמת בפאתי ימין משה, עתידה לסיים את פעילותה רבת השנים בסוף החודש. רק לאחרונה חגגה המסעדה 26 שנים להיווסדה.
'תאנים' נפתחה בעמק רפאים בימים שבהם המתחרה היחידה באזור היתה 'קפית'. לפני 16 שנים היא העתיקה את מקומה אל בניין הקונפדרציה מעל משכנות שאננים הפסטורלית, ומאז פעלה משם.
המסעדה צופה אל חומות העיר העתיקה ואינה נראית מכביש הגישה. הסועדים שמגיעים אליה אינם מזדמנים אלא כאלה שתכננו מראש לאכול בה. ההחלטה העסקית להפוך את המקום לצמחוני היתה מעט מסוכנת בשנת 2003, מאחר שבאותם זמנים הצמחונות לא היתה נפוצה בישראל כבימינו.
"הביקורות שכתבו עלינו בעבר היו תמיד מסויגות", אומרת ורד מלכי, שהיא ובעלה פטריק הם הזוג שעומד מאחורי המקום. "מסעדה שלא הציעה מנות של בשר ועוף בתפריט שלה היתה נתפסת כנישה מוזרה. אני חושבת שהסיבה לכך שאנשים נקשרו אל המקום היא שהגשנו אוכל טעים, טרי, לא יומרני וצבעוני".
למה אתם סוגרים? "אנחנו אומרים שאנחנו 'עוזבים' את המקום, ולא 'סוגרים', למרות שעדיין לא ברור לנו לאן אנחנו הולכים וכמה זמן תימשך ההפסקה שאנחנו לוקחים. שנינו כבר באמצע שנות ה־60 שלנו, אז נוצר אצלנו צורך לקחת זמן לעצמנו. לא בטוח שתהיה לנו האפשרות לכך מאוחר יותר".
מדוע לא נתתם את המסעדה ל'יורש'? "המסעדה היא אנחנו, לטוב ולרע", היא אומרת בצחוק. "אני בת 61 - אפשר לומר שאני המלצרית הכי זקנה בירושלים. פטריק בעלי הוא הטבח־שף מאז ומעולם. אנחנו מאמינים בקשר בלתי אמצעי עם הלקוחות שלנו. לטעמי זה חלק מהקסם של המקום. אפשר לומר ש'תאנים' היתה מוסד קולינרי צמחוני בתוך מוסד תרבותי", אומר אפי בניה, מנהל בית הקונפדרציה שבו שוכנת המסעדה. היה חיבור טבעי וטוב בין המסעדה לפעילות של בית הקונפדרציה. אני גאה על כך שחיזרתי אחרי פטריק חיזור ארוך שנמשך שנה והתעקשתי להביא אותם לכאן".
3 דברים שבטח לא ידעתם על 'תאנים': 1. שם המקום הוא גם ראשי התיבות של הילדים של הבעלים - תמר, איילה, נועם, מיכאל יחד עם העיר ירושלים
2. המבקר שהכי ריגש את הבעלים הוא יוסי בנאי, שביצע עיבודים בעברית לזמר האהוב על פטריק – ג'ורג' ברסאנס
3. בתקופת הפיגועים החליטו במסעדה לעשות סוויץ' - ובמקום לארח עשו שירותי משלוחים עד לבית. נערת השליחויות הייתה ורד בעצמה