2 צפייה בגלריה
קלרמן והרבנים בודקים את הפחים | צילום: פרטי
קלרמן והרבנים בודקים את הפחים | צילום: פרטי
קלרמן והרבנים בודקים את הפחים | צילום: פרטי
תעודת כשרות כזו ספק אם ראיתם: בשבוע שעבר הוענקו תעודות הכשר למספר פחי זבל מוטמנים בעיר, לנוכח העובדה שהם לא מתריעים על זריקת אשפה במהלך סוף השבוע, מרגע כניסת השבת ועד צאתה.
כשארגוני הבד"צ מקבלים פנייה על בעיה הלכתית, הם מיד פותחים את הספר 'שולחן ערוך - יורה דעה', שעוסק בדיני הכשרות והשחיטה של המאכלים השונים. אולם לפני מספר חודשים, כשפנה סגן ראש העירייה ישראל קלרמן ('דגל התורה') אל גוף הכשרות 'בד"צ שארית ישראל' בבקשה למתן פתרון לבעיה הלכתית שצצה בעירייה - דיני הכשרות היו המקום האחרון שבו חיפשו הרבנים.
מדובר בבעיה שיצרו פחי האשפה החדשים של העירייה, שמוטמנים מתחת לפני הקרקע. מכיוון שלא ניתן לראות מתי פחים אלו התמלאו לגמרי התקינה בהם העירייה חיישנים מיוחדים שמתריעים על גודש ובכך מפעילים את המערכת המיוחדת באגף התברואה, שמיד יוצאת לרוקן אותם.
אך מספר תושבים חרדים הבחינו כי החיישנים פועלים גם בשבתות, כך שבאופן תיאורטי מי שיזרוק שקית זבל לפח מלא במהלך השבת יפעיל אותם ויחלל את השבת. בנוסף לבד"צ עירב קלרמן את רבה של שכונת נווה יעקב, הרב צבי ובר, שנחשב לסמכות הלכתית גבוהה במגזר החרדי.
פח זבל כשר - הגרסה הירושלמית:
כאשר הפח המוטמן מתמלא היא שולחת איתות לאגף התברואה כדי שלא לחלל שבת - היא מפסיקה את עבודתה ביום שישי ועד מוצ"ש בנוסף, הוכנסו למערכת גם מועדי וחגי ישראל, כדי שהיא תפסיק לפעול בהתאם
הם נפגשו עם בכירים במחלקת התברואה של העירייה ועם רבני 'משמרת השבת' והגיעו להסכמה שלפיה תותקן בפחי האשפה מערכת מיוחדת שתכבה את החיישנים בימי שישי בשעה ארבע אחר הצהריים ותפעיל אותם מחדש במוצאי שבת בשעה עשר. למערכת הוכנסו גם הזמנים של חגי ישראל, כך שהפעולה תתבצע באופן אוטומטי גם בתקופות החגים. את המערכת פיתחה חברת 'נקסטקום', שמתמחה בפתרונות טכנולוגיים מורכבים.
2 צפייה בגלריה
פח מוטמן בעיר. העיקר לא לפגוע בסטטוס קוו. צילום: שלומי כהן
פח מוטמן בעיר. העיקר לא לפגוע בסטטוס קוו. צילום: שלומי כהן
פח מוטמן בעיר. העיקר לא לפגוע בסטטוס קוו. צילום: שלומי כהן
בשבוע שעבר יצאו קלרמן ורבה של נווה יעקב לסיור ברחבי השכונות, יחד עם נציגי החברה ועיריית ירושלים, ובדקו את המערכת החדשה. בסופה של הבדיקה אישרו השניים את המערכת וניתנה לה תעודת כשרות רשמית מטעם 'בד"צ שארית ישראל'.
קלרמן: "ברצוני להודות לראש העירייה משה ליאון שנרתם לסייע במציאת פתרון, לנציגי החברה המפעילה ולגורמי העירייה, שמהרגע הראשון היו קשובים למצוא פתרון שלא יהיה בו חשש לחילול שבת.
"אני מודה לחבר המועצה משה גורא שהיה שותף למהלך ולמרא דאתרא רבי צבי ובר שליט"א. בזכות שמירת השבת נזכה לברכה ממקור הברכות".