3 צפייה בגלריה
מתחם המריבה השבוע. חבית של חומר נפץ שמאיימת להתפוצץ. צילום: יואב דודקביץ'
מתחם המריבה השבוע. חבית של חומר נפץ שמאיימת להתפוצץ. צילום: יואב דודקביץ'
מתחם המריבה השבוע. חבית של חומר נפץ שמאיימת להתפוצץ. צילום: יואב דודקביץ'
לא מדובר בסצנה מסרט פעולה חדש אלא בתקרית חמורה שהתרחשה השבוע על רקע אחד הסכסוכים החריפים ביותר שידע הרחוב החרדי בשנים האחרונות, שנסב על שטח תפילה ענק בשכונת שמואל הנביא.
בסיפור הזה יש את כל המרכיבים של תסריט הוליוודי משובח: מאבק על נדל"ן יקר מציאות, כוח, כבוד, יוקרה ופוליטיקה. יותר מכך: בכיכר ספרא מזהירים כי לסכסוך יש פוטנציאל הרסני לקואליציה של ראש העירייה. "ההערכות הן שזה הולך להיות קו פרשת המים של יוסי דייטש. אם הוא יפסיד במאבק הוא כנראה יפרוש מהקואליציה", אמר השבוע גורם בכיר בעירייה.
ברקת נתן,ליאון לקח
תחילת הפרשה בחודש ספטמבר 2018. זמן קצר לפני עזיבתו את תפקיד ראש העירייה החליט ניר ברקת להקצות שטח עצום לתפילה ולימוד בשכונת שמואל הנביא עבור חסידי קרלין. המתחם היה מיועד לשמש את החסידים בימים הנוראים שבין ראש השנה ליום כיפור, כל זאת לבקשת האיש החזק בקואליציה באותם ימים, יוסי דייטש.
3 צפייה בגלריה
הפשקוויל שפורסם בשכונות החרדיות
הפשקוויל שפורסם בשכונות החרדיות
הפשקוויל שפורסם בשכונות החרדיות
בעקבות זאת השקיעו העירייה וחסידות קרלין מאות אלפי שקלים כדי להכשיר את השטח, להקים אוהלי ענק ולפתוח את המתחם עבור אלפי החסידים.
אלא שבשכונת שמואל הנביא כמעט שלא מתגוררים חסידים בכלל וחסידי קרלין בפרט. מדובר בשכונה שמורכבת ברובה המכריע מחרדים ספרדים ומאחוזים בודדים של ליטאים. התוצאות בשטח לא איחרו לבוא ותושבי השכונה התלוננו לעירייה על מפגעים רבים שנעשים במקום על ידי חסידי קרלין, והמתחם אכן פורק מיד לאחר יום כיפור.
בינתיים מתרחשות הבחירות לראשות העירייה, ש"ס תומכת במשה ליאון, ואגודת ישראל החסידית מפסידה ונחלשת משמעותית בקואליציה החדשה. הש"סניקים תושבי השכונה מזהים הזדמנות ושולחים בקשה רשמית לעירייה להקים מתחם ענק משלהם. ליאון מאשר את המתחם והספרדים נכנסים לשטח.
האיום על הרב ונקמת חסידיו
בעקבות ההחלטה של ליאון הקימו תושבי השכונה הש"סניקים אוהלים ונשארו במקום במשך חודשים. ככל שחלף הזמן וראש השנה הנוכחי התקרב החלו חסידי קרלין להבין שעלולה להיות להם בעיה. הם פנו ישירות לעירייה וביקשו את הקצאת השטח לעשרת הימים הנוראים. גורמים בכיכר ספרא הבהירו להם שאת הש"סניקים יהיה קשה להוציא ושעליהם לחפש מקום אחר.
חסידי קרלין זעמו על העירייה. במקביל, רב השכונה הספרדי, הרב יצחק כהן, החל לקבל איומים על חייו. על פי מקורביו, הרב פרץ בבכי לא שגרתי בעצרת סליחות בשכונה וחסידיו הבינו שמשהו קרה. לאחר בירורים הם הבינו כי הוא קיבל איומים והפנו את האצבע המאשימה אל חסידי קרלין. התוצאה: מספר נערי שוליים עולים לבית הכנסת של קרלין ומכים באופן קשה את אחד האברכים במקום. בכירי ש"ס ותושבי השכונה מוציאים הודעות גינוי מקיר לקיר, אך הפחד לחיי אדם רק גובר.
"החשש הוא שחסידי קרלין ינקמו ובגדול אם הם לא יקבלו את המתחם", אמר השבוע גורם במפלגת ש"ס. "יש לנו מידע על כוונה לשרוף את האוהלים במידה שהם יפסידו במאבק. אנחנו באמת מפחדים שתהיה פגיעה בחיי אדם".
ההתעקשות של אריה דרעי
הסכסוך היצרי הזה עלה עד לדרגים הגבוהים בממשלה. השר אריה דרעי החליט להתייצב לצד תושבי השכונה הספרדים, והדבר אף הגיע עד לראש מועצת חכמי התורה, הרב שלום כהן, ששיגר מכתב בהול לראש העירייה. "קיבלתי את מכתבם וזעקתם של רבני שכונת שמואל הנביא בעניין מצוקת בתי הכנסת", כתב הרב כהן. "בוודאי שהשטח הזה שייך לתושבי השכונה המתגוררים בה ואין לשום אדם אחר לבוא בטרוניה ולומר 'שלי המקום'. בעזרת השם יקימו שם בתי מדרש של קבע ומוסדות של תורה לפאר ולתפארת".
3 צפייה בגלריה
דרעי. צילום: אוהד צויגנברג
דרעי. צילום: אוהד צויגנברג
דרעי. צילום: אוהד צויגנברג
המילה 'קבע' אולי מספרת את כל הסיפור, שהרי השטח מוגדר שטח חום שמיועד למבנים ציבוריים וההערכות הן שמי שינצח בקרב על האוהלים יקבל בסופו של דבר את השטח למוסדות ולמבני קבע - שכל כך נחוצים למגזר החרדי.
"אחרי המכתב של הרב כהן דרעי החליט 'להתאבד' על הנושא", מספר גורם במפלגה הספרדית. "דרעי לא מוכן לזוז במילימטר. הוא לא יוותר הפעם".
תמונת המצב מורכבת במיוחד: אם אכן ליאון יחליט להשאיר את הספרדים במקום הסיכוי לזעזועים קואליציוניים גבוה. "מי שמעורב כל כולו בנושא הוא כמובן דייטש", מוסיף בכיר בעירייה. "הוא הבין כי הפסיד בבחירות וקיבל את העובדה שהוא כבר לא האיש החזק בעירייה, אבל הסימנים מראים שזה הולך להיות קו פרשת המים שלו. אם דייטש יפסיד במאבק הוא כנראה יפרוש מהקואליציה".
העירייה: "העירייה לא הציבה את האוהל, אלא אפשרה הצבתו לצרכי תפילות בבין הזמנים וחגי תשרי. הקהילות נדרשות להסדיר בהידברות את השימוש בשטח לצרכיהן".
מדייטש לא נמסרה תגובה.