4 צפייה בגלריה
רחוב אגריפס. סגור לכלי רכב פרטיים | צילום: שלומי כהן
רחוב אגריפס. סגור לכלי רכב פרטיים | צילום: שלומי כהן
רחוב אגריפס. סגור לכלי רכב פרטיים | צילום: שלומי כהן
חשיפה: תוכנית חסרת תקדים של העירייה והאיחוד האירופי תסגור חלקים נרחבים של העיר לתנועת כלי רכב. מומחים מאירופה שיגיעו בקרוב לארץ ויוציאו לפועל לא פחות משמונה תוכניות עבודה שונות בבירה, ובהן 'אזורים מופחתי פליטות' שירושתו במצלמות עם טכנולוגיה מיוחדת שמאפשרת להן לזהות כלי רכב מזהמים שכניסתם לאזור אסורה. תוכנית דומה תיושם במקביל גם בלונדון ובארבע ערים נוספות. והתקציב? מאות אלפי שקלים.
בתחילת החודש סגרה העירייה לכמה שנים את ציר שז"ר בכניסה לעיר, במהלך שעורר כלפיה ביקורת רבה מצד התושבים התקועים בפקקים ומצד כלי התקשורת. אולם מתברר שזאת רק ההתחלה: מסמכים שהגיעו לידינו חושפים תוכנית פיילוט בינלאומית שאפתנית במיוחד, ששותפות לה עוד חמש ערים מרכזיות באירופה ועתידה לשנות את פני העיר ואת חיי תושביה.
התוכנית, שתצא אל הפועל במימון האיחוד האירופי, קיבלה כבר את אישורו של היועץ המשפטי לעירייה ותקציבה עבר בישיבה האחרונה של ועדת הכספים. תחת הסיסמה "תחבורה בת קיימא" ייסגר בשלב הראשון מרכז העיר לתנועת כלי רכב פרטיים. בהמשך נראה שהמהלך יתרחב גם לחלקים אחרים של ירושלים.
בין לונדון לירושלים
באופן רשמי החל הפרויקט לקרום עור וגידים כבר בתחילת יוני האחרון. עיריית ירושלים הגישה אז בקשה להצטרף לתוכנית פיילוט חדשנית בשם ReVeAl, במסגרת תוכנית המענקים האירופית 'הורייזון 2020', שתוקדש לחקר ההשפעות של פתרונות תחבורה חדשניים. גובה המענק עומד על כ־144 אלף אירו בשלב הראשון, וייתכן שיעלה בהמשך.
4 צפייה בגלריה
המדרחוב. הכניסה נאסרה כבר מזמן | צילום: שלומי כהן
המדרחוב. הכניסה נאסרה כבר מזמן | צילום: שלומי כהן
המדרחוב. הכניסה נאסרה כבר מזמן | צילום: שלומי כהן
פרט לירושלים זכו במענק חמש ערים נוספות מהיבשת השכנה: לונדון בירת בריטניה, בילפלד הגרמנית, פדובה שבאיטליה), הלמונד (הולנד) והעיר הספרדית ויטוריה־גסטייז. בשש הערים השותפות לניסוי תיבחן שורה ארוכה של אמצעים נסיוניים לקידום תחבורה בת קיימא, שמתמקדים ברובם בהגבלת הגישה לכלי רכב מזהמים.
בשבועות האחרונים, בעקבות הזכייה במענק, עלתה העירייה הילוך והחלה בהכנות ליישום הפיילוט המהפכני.
מתכתובות של בכירים בעירייה שהגיעו לידינו אפשר להבין עד כמה התוכנית הזאת משמעותית. האיחוד האירופי עצמו רואה בה חשיבות רבה ושלח לבירת ישראל מומחים בינלאומיים שילוו את הפיילוט וייעצו להנהלת העיר ולגופים המקצועיים. בראשם נמצאת היועצת העצמאית לוסי סאדלר, הנחשבת למומחית בתחום הגבלות גישה ואזורים מופחתי פליטות של מזהמים.
19 אלף אירו מהמענק יוקצו לאירוח כנסים בעיר ולנסיעות של גורמים בעירייה למפגשים באירופה. גם העירייה תשקיע משאבים בתוכנית, והשבוע הקצתה ועדת הכספים של העירייה כחצי מיליון שקלים עבור הפרוייקט, באישורו של היועץ המשפטי בעירייה אלי מלכה, מהנדס העיר שלמה אשכול ואגף התקציבים.
8 שלבים לאוויר נקי
תוכנית הפיילוט של האיחוד האירופי תורכב בכל עיר משמונה שלבים. ראשית תגדיר הרשות המקומית את המקומות שבהם תוגבל הגישה לכלי רכב ואת הדרכים שבהן זה ייעשה. בירושלים, כאמור, הפיילוט יתחיל במרכז העיר ולא הוחלט עדיין לאן בדיוק הוא ימשיך. לאחר שייקבעו גבולות האזור מוגבל הפליטות, ההגבלות ייכנסו אל הפועל בכמה פעימות.
4 צפייה בגלריה
תוכנית שמונת השלבים
תוכנית שמונת השלבים
תוכנית שמונת השלבים
במקביל יתוכננו מחדש הכבישים התומכים בסביבת האזורים האסורים לכניסת מכוניות בסיוע אנשי מקצוע מהאיחוד האירופי. אנשי הכספים של העירייה יבחנו גם הם איך אפשר ליישם את תוכנית הפיילוט בצורה מיטבית מבחינה כספית ועדיין לצמצם את פליטות המזהמים. מצלמות חכמות יוצבו באזורים האסורים לתנועה ויסייעו לאכוף את ההגבלות.
במקביל להתקדמות התוכנית, העירייה תנטר את השפעות הפיילוט באזורים החסומים ובסופו של דבר תגבש מסקנות על החסמים שנוצרו במהלך הפיילוט ותפיק מהם לקחים יישומיים. השלב האחרון יוקדש לשיתוף הידע שנצבר בניסוי עם מתכנני תנועה, חברות תחבורה, ספקי טכנולוגיה ומקבלי החלטות בעולם.
התוכניות שכבר בדרך
נוסף על הפיילוט האירופי, בעירייה ובמשרדי הממשלה מקדמים תוכניות נוספות במקביל להפחתת זיהום האוויר בבירה. כפי שדיווחנו ב'בונוס', כבר בחודש הבא יחלו לפעול עשרה אוטובוסים חשמליים בקו 15 בין בנייני האומה לתלפיות. האוטובוסים ייטענו במסוף התחבורה הציבורית ברמות, שם כבר הותקנו עמדות טעינה. בנוסף, לאחרונה הודיע משרד התחבורה שבכוונתו לרכוש מאות אוטובוסים חשמליים, במטרה שכ־60 ממערך האוטובוסים יוחלף בכלי רכב לא מזהמים בתוך שנים לא רבות.
4 צפייה בגלריה
המדינות שמשתתפות בניסוי
המדינות שמשתתפות בניסוי
המדינות שמשתתפות בניסוי
פתרון נוסף שמנסים לקדם במשרדי הממשלה הוא אגרת גודש. על פי הדיווחים, בכירים באוצר ובבנק ישראל תומכים בהטלת אגרות גודש במרכזי הערים הגדולות, ביניהן ירושלים, בצעד שיפחית לדבריהם את מספר המכוניות נכנסות אליהם ב־40 אחוז. נכון להיום שר האוצר משה כחלון מתנגד לצעד כזה לפני הבחירות. באוצר שוקדים על צעדים נוספים, כגון הנחה משמעותית על ביטוח הרכב למי שיתחייב לנסוע פחות קילומטרים בשנה.
בתוך כך, חברת אגד הכריזה כי תפעיל בירושלים שירות הסעות, שיסייע לצמצם את השימוש בכלי רכב פרטיים. תושבי ירושלים יוכלו להזמין מיניבוס של אגד באפקליציה במחיר של 13-9 שקלים לנסיעה בהתאם לשעה. שירות דומה החל לאחרונה לפעול כבר בגוש דן.