3 צפייה בגלריה
צעירים שותים. זה מתחיל מגיל צעיר יותר. אילוסטרציה: מיקי אלון
צעירים שותים. זה מתחיל מגיל צעיר יותר. אילוסטרציה: מיקי אלון
צעירים שותים. זה מתחיל מגיל צעיר יותר. אילוסטרציה: מיקי אלון
מי מפחד משימוע?
"תמיד היתה צריכת אלכוהול בקרב בני נוער", אומר השבוע רב פקד יובל שטאל, קצין הנוער של מחוז ירושלים. "המגמה שאנחנו רואים עכשיו היא שגיל השימוש באלכוהול הולך ויורד. אם פעם זה היה מתחיל בגילים 17-16, היום זה מתחיל כבר בגילים 14-13. הרגלי צריכת אלכוהול מתחילים היום מוקדם יותר, בכיתות הנמוכות. לכן אנחנו תוקפים את העניין הזה ביתר שאת".
כדי להילחם בתופעה, מאז ינואר 2019 שלחה המשטרה אל בתי עסק בעיר סוכנים, שהם למעשה מתנדבים צעירים במשטרה שמגיעים לבדוק אם העסק ימכור להם אלכוהול. מתחילת השנה נבדקו 213 חנויות ברחבי העיר, והתוצאה? 78 מתוכם לא מכרו אלכוהול לקטינים, אך 135, כ־60% מבתי העסק שנבדקו - כן מכרו. עוד עולה מהנתונים כי מתוך בתי העסק שמכרו 93 הועמדו לשימוע, לאחר שמכרו אלכוהול לקטינים פעם אחת. נגד 21 בתי עסק, שנתפסו מוכרים אלכוהול גם לאחר השימוע, הוצאו צווי סגירה זמניים.
במערך הנוער במשטרה מסתכלים השבוע על הצד החיובי של הנתונים - העובדה ששליש מבתי העסק לא מכרו אלכוהול לקטינים. עבורם נתון זה הוא שינוי מגמה חיובי ביחס למצב בעבר. "פעם לא היה מצב שבו יותר מ־70 עסקים לא מכרו. היו אולי בודדים שלא. כמעט כל עסק שהיינו נכנסים אליו היה מוכר", אומרת רס"ב שמרית סוסתיאל, עוזרת קצין הנוער המחוזי.
3 צפייה בגלריה
רס"ב שמרית סוסתיאל. צילום: יואב דודקביץ'
רס"ב שמרית סוסתיאל. צילום: יואב דודקביץ'
רס"ב שמרית סוסתיאל. צילום: יואב דודקביץ'
"זה שינוי שאנחנו רואים בשנתיים־שלוש האחרונות. הבקשה שלנו מהבלשים שנמצאים בשטח היא לגשת אחרי הבדיקה לעסק שהם בדקו ולא מכר אלכוהול לקטין ולהגיד לו: היינו פה. טוב שלא מכרת ושאתה שם דגש על התופעה הזאת, כי היא מאוד חשובה לנו".
האזורים ה'חמים' לקניית אלכוהול
עוד עולה מנתוני המשטרה כי שני המוקדים המרכזיים בעיר שבהם נמצאו בתי עסק שמוכרים אלכוהול לקטינים הם מרכז העיר, כולל שוק מחנה יהודה, ואזורי הבילוי בדרום העיר - תלפיות, המושבה הגרמנית ועמק רפאים. "אנחנו בודקים בתי עסק גם בשכונות, אך שם פחות מוכרים לקטינים", אומר רפ"ק שטאל. "בעלי העסקים נזהרים יותר כי עבורם מדובר בסיכון כלכלי גדול יותר במקרה שייתפסו והקטינים עצמם לא ילכו למקומות שבהם מכירים אותם".
העסקים שכן ימכרו לקטינים יהיו יותר ברים או פיצוציות ומכולות? "לרוב מדובר בפיצוציות ובמקומות מהסוג הזה. בברים פחות ימכרו אלכוהול לקטינים, אבל גם זה קיים. במקומות שבהם יש הרבה ברים נעשה תצפיות - נשהה במקומות בילוי בולטים, למשל באזור השוק. אם רואים קטין ששותה אלכוהול מחוץ למקום ניגשים אליו, שואלים אותו מאיפה הוא רכש, ואם הוא יפנה לבר ספציפי ייפתח נגדו הליך החקירה הרגיל".
שותים יותר באירועים מיוחדים
מתוקף תפקידו רפ"ק שטאל עוסק באכיפת החוק נגד מכירת אלכוהול לקטינים, בהתמודדות עם הצריכה ובנסיונות למנוע את התופעה על ידי הרצאות בבתי ספר ופעילות משותפת עם צוותים חינוכיים ועירוניים שונים. גם הוא מדבר על המגמה החיובית. "יש אזורים בירושלים שאפשר להגיד שמיגרנו בהם את התופעה של מכירת אלכוהול לקטינים", הוא אומר. "בעלי העסקים יותר נזהרים ומבינים".
3 צפייה בגלריה
רפ"ק שטאל. צילום: יואב דודקביץ'
רפ"ק שטאל. צילום: יואב דודקביץ'
רפ"ק שטאל. צילום: יואב דודקביץ'
מתי בכל זאת רואים מצב אחר? לקראת מועדים שבהם ברור שבני נוער וצעירים יוצאים לבלות.
כך למשל בערב פורים האחרון, אז הפעיל מערך הנוער סוכן שהצליח לרכוש אלכוהול מ־11 בתי עסק שונים בדרום העיר. בסילבסטר האחרון הצליח סוכן אחד לרכוש אלכוהול משבעה בתי עסק שונים. נגד אחד מהם, שהיה כבר אחרי הליך שימוע על מכירה קודמת של אלכוהול לקטינים, הוצא צו סגירה.
הסוכן שמפיל את העסקים
איך תופסים 'על חם' בית עסק? שליחת סוכנים ותצפיות הן שתי דרכי הפעולה העיקריות שבהן המשטרה תפעל במקרים כאלה. באשר לצריכת אלכוהול על ידי קטינים שמתרחשת בשטח, החוק מעניק לשוטר את הסמכות להחרים ולשפוך משקאות אלכוהוליים מידי קטינים במקומות ציבוריים. "אנחנו מאוד מקפידים על שפיכת אלכוהול אם רואים נערים מחזיקים בציבור", אומרת רס"ב סוסתיאל. "אנחנו מכווינים לא רק את אנשי מערך הנוער אלא גם את שוטרי הסיור והתנועה שכל קטין שרואים שהוא צורך אלכוהול - יש לנו סמכות לקחת את האלכוהול ולשפוך".
"יחד עם פעולות האכיפה אנחנו עובדים גם על מניעה", אומר רפ"ק שטאל. "אנחנו נכנסים אל בתי הספר בעיר, מרצים לתלמידים, למורים, לצוותים החינוכיים. אנחנו נפגשים עם כולם ועושים זאת בשיתוף עם גורמי העירייה. יש כל מיני פרויקטים בעירייה שעובדים יחד איתנו. 'עיר ללא אלימות', 'איפה עובר הגבול', האיגוד הירושלמי לסמים ואלכוהול, תוכנית 360 של משרד הרווחה, בשיתוף עם משרד החינוך והמשטרה, כל הגורמים האלה שותפים לכל מערך ההסברה והמניעה בירושלים".
לדברי רפ"ק שטאל, פעולות האכיפה השונות הובילו לכך שצריכת אלכוהול על ידי קטינים התרחקה מהשטח הציבורי ומאזורי הבילוי המרכזיים בעיר אל הבתים הפרטיים: "זה לא שהנוער לא שותה אלכוהול. הוא קיים וקטינים ממשיכים לצרוך אותו - ובגיל מוקדם מבעבר. ככל הנראה הם עושים זאת יותר במקומות הפרטיים.
המטרה: להציף בפעילויות כדי למנוע שעמום
גם בחטיבת קידום נוער בעיריית ירושלים מצביעים על ירידה בגיל צריכת האלכוהול משנה לשנה. "גם ילדים בגילים 13-12 נמצאים לעיתים בין צרכני האלכוהול", מוסרים שם השבוע. "היקפם בעולם מתרחב סביב הגילים 15-14. לפי עדויות, יש מקומות שמוכרים אלכוהול לבני נוער בניגוד לחוק.
לעיתים צעירים מעל גיל 18 שאיתם הם מבלים קונים את המשקאות, ולעיתים הם מבקשים מאנשים מבוגרים ברחוב לקנות עבורם, ויש שמשתפים עימם פעולה, לצערנו. ניתן לצמצם את התופעה על ידי הגברת המודעות, שיחות והשגחה הורית. לחינוך והסברה תפקיד חשוב בנושא. וכמובן אכיפת החוק על בתי עסק ועל בגירים שקונים אלכוהול לבני נוער".
כדי להקטין את התופעה עיריית ירושלים מציעה מגוון פעילויות ייחודיות לקיץ במטרה להעסיק את בני הנוער שנמצאים בחופשה ולהפחית את השעמום שמוביל להתנהגות לא רצויה. בין הפעילויות: תעסוקה בשעות היום שבמסגרתה הנערים עובדים תמורת מלגה, פרויקט 'נוער בירוק' שמפעיל את הנוער בשכונות בפרויקטים בקהילה תמורת מלגה, אוהל במרכז העיר שמציע מגוון של פעילויות לצד מרכיבים חינוכיים טיפוליים, פרויקט 'זולות' בשכונות בדרום מערב העיר ובצפונה, יציאה לשטח למספר ימים בפרויקט אקותרפיה, פרויקט קונדיטוריה, טיפוס על קיר, סוסים, מחנה קיץ בעין יעל, היפ הופ, סדנת צילום באמצעות הסמארטפון, פרויקט סייבר, טיולים בארץ ועוד.
"אנו מתגברים את הפעילות בבתי הקפה הטיפוליים ובמועדונים העירוניים, ברחובות העיר ובשכונות. כל זה בנוסף לעבודה הטיפולית והחינוכית השוטפת, שמתרכזת בניסיון לשלב נערים שנשרו ממסגרות לימוד במסגרות חלופיות", נמסר.