1 צפייה בגלריה
כביש הטבעת המזרחי. צילום: עמית שאבי
כביש הטבעת המזרחי. צילום: עמית שאבי
כביש הטבעת המזרחי. צילום: עמית שאבי
הכביש היה סגור לתנועה 13 שנה מאז סלילתו, ובינואר 2019 נפתח לבסוף במידה מוגבלת מאוד, לחמש שעות מדי בוקר. בדו"ח שפורסם השבוע נמתחת ביקורת על הקבינט הביטחוני, שנמנע לדון במשך ארבע שנים בנושא המעברים, ועל המועצה לביטחון לאומי, משרד ראש הממשלה ומשרדי התחבורה ובטחון הפנים - שעיכבו את פתיחת הכביש ולא תקצבו את פעילות עמדת הבידוק בכניסה אליו.
מהדו"ח עולה כי כבר במאי 2016 התקיים דיון בנושא פתיחת הכביש, ובסיומו נקבע כי המשרד לביטחון פנים ייערך לתפעול המעבר ויברר את המשמעויות התקציביות שלו. ב־2017 הקצה משרד התחבורה 50 מיליון שקל לשיפוץ הכביש והכנתו לפתיחה, כולל בניית מסוף הבדיקה 'מצודת אדומים'. לפי המבקר, כבר בחודש מאי אשתקד הסתיימו העבודות, אך הכביש נשאר סגור למעבר מכוניות עד סוף 2018. חסימתו לתנועה, אחרי שכבר הושקעו בו 220 מיליון שקל, שיבשה את ייעודו העיקרי: לשפר את מרקם החיים של האוכלוסייה הישראלית והפלסטינית בעיר ובסביבתה.
מבקר המדינה ציין עוד שהעובדה שהמשרד לביטחון פנים סירב לקבל על עצמו את האחריות להפעלת המעבר מעידה שהנושא לא סוכם בין משרד האוצר והמשרד לבטחון פנים. לדבריו, המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה היה צריך ללוות את התקדמות הפרויקט עם מסגרת זמנים ברורה. בנוסף היה ראוי שמשרד ראש הממשלה יוודא כי משרדי הממשלה הרלוונטיים יעמידו תקציבים כדי להבטיח את מימוש ההחלטה להפעלת המעבר החיוני. בחודש מרץ השנה מסרה המשטרה תגובה מעודכנת למבקר המדינה והודיעה בה כי איוש המחסום בכניסה לכביש יושלם "ברבעון השני של 2019", כלומר לכאורה הוא כבר היה אמור לפעול באופן מלא. המשרד לביטחון פנים מסר למבקר כי הוא תקצב את הפעלת המעבר לשנה הנוכחית: "הכביש נפתח לאחרונה לתנועה עם הפעלת המעבר. בשלב זה מדובר בשעות העומס, ובהמשך הוא ייפתח באופן מלא", השיבו. והנוסעים? הם עדיין מחכים.