1 צפייה בגלריה
צב יבשה מצוי (צילום: אורן פלס, ויקיפדיה)
צב יבשה מצוי (צילום: אורן פלס, ויקיפדיה)
צב יבשה מצוי (צילום: אורן פלס, ויקיפדיה)
שומרים על הצבים: בפסח הקרוב יוקם בפארק עמק הצבאים בירושלים, מתחם מגורים ייחודי שיאוכלס בדיירים שנמצאים בסכנת הכחדה בישראל ובעולם – צבים. בפארק הירושלמי קוראים לציבור להביא למתחם צבים שהם מחזיקים בביתם, על מנת לאפשר להם תנאי מחייה ראויים. "כשצב נלקח הביתה, הוא חווה משבר גדול. בניגוד לנאמר בספרי ילדים, השריון אינו 'בית על הגב', אלא רק כסות קשה שמגנה על גוף הצבים מפני פגיעה. ביתו האמיתי של הצבים הוא הטבע, ועצם הלקיחה שמה אותם במצוקה עצומה ומהווה עבירה על החוק", מסבירה יעל המרמן סולר, מנהלת הפארק מטעם החברה להגנת הטבע.
עוד אומרים בחברה להגנת הטבע כי ״אם תשאלו כמעט כל ילדה וילד בישראל, הם יספרו כנראה שהחזיקו בעבר צב בבית, בחצר או בגן הילדים. והורים רבים רואים את הצבים כחיות מחמד ׳קלות׳ שאפשר להאכיל רק בחסה ובשאריות מזון. צבים שבילו בשבייה ביתית או באוספים שלא נוהלו כראוי, לא יוכלו להשתלב חזרה בטבע במרבית המקרים, ואף עלולים להוות מפגע תברואתי לאוכלוסייה הקיימת. לצבים אלו צפויות בעיות בריאותיות חמורות – היעדר גישה למזונם הטבעי, שכולל מגוון עצום של צמחי בר, יכולה לגרום לרככת ועיוותים חמורים בשריון, קריסה של מערכת החיסון, צבירה של מחלות בדרכי הנשימה, כמות גדולה של טפילי מעיים, סלמונלה ורגישויות שונות״.
ברשות הטבע והגנים מציינים כי: "הצבים הם חיות בר ומקומם בטבע הפתוח. כליאת צב בבית או בגינה היא עבירה על החוק וגורמת לצב נזק בלתי הפיך, לרבות איבוד היכולת לשרוד בטבע הפתוח. לכן חשוב לא לאסוף צבים מהטבע הביתה. אנו מברכים על מתחם המקלט החדש לצבים שהוחזקו בשבי, שנעשה בהיתר של רשות הטבע והגנים ועל פי חוק. לדיווח ומסירה של צב חזרה לטבע ניתן לפנות למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*".
הצבים הם קבוצה גדולה ומגוונת של בעלי חיים: ישנם צבים טורפים וצמחוניים, צבים במים וביבשה, צבים גדולים ככלבים וקטנים כחרקים, צבים צבעוניים ואף צבים שחיים יותר ממאתיים שנים. צב היבשה המצוי הוא הצב הקטן והאיטי המוכר לכולנו, הוא הצב הנפוץ ביותר בארץ והיה מצוי בעבר בכל חלקי הארץ מלבד הנגב ומדבר יהודה. הצבים ניזונים ממגוון רחב מאוד של צמחים, עשרות סוגי עשבים, שורשים, פקעות ולעתים אוכלים הצבים אף בעלי חיים קטנים כגון תולעים.
רבים הבחינו שבשנים האחרונות רואים פחות ופחות צבים, ואכן, צב היבשה המצוי נמצא בסכנת הכחדה בארץ ובעולם, אם המצב יימשך, ייתכן ובעתיד הקרוב הם ייעלמו לחלוטין. גורמים רבים תורמים למצבם העגום של הצבים: רכבי שטח וטרקטורונים היורדים מהשבילים ונוסעים בסבך דורסים רבים מהם, אשפה הנשארת בשטח מובילה לריבוי של עורבים, תנים, וכלבים משוטטים שטורפים צבים רבים בקרבת הערים. כל הגורמים האלו הם תוצאה ישירה של פעילות האדם, אבל בשנים האחרונות נעשה ברור שאנו מעלימים את הצבים בדרך ישירה הרבה יותר, כאשר אנו לוקחים אותם מהטבע ושמים קת לחייהם כחיות בר.