5 צפייה בגלריה
מועצת עיריית ירושלים. צילום: שלומי כהן
מועצת עיריית ירושלים. צילום: שלומי כהן
מועצת עיריית ירושלים. צילום: שלומי כהן
משה ליאון קיווה שכבר בישיבת המועצה הראשונה שלו כראש עירייה, שתיערך היום (חמישי), הוא יוכל להעלות להצבעה את מינוי שמונת סגניו, מחזיקי התיקים, ראשי הוועדות ומינוי יועציו. אך מלאכת הרכבת הקואליציה העירונית, שבשבוע האחרון רק הלכה והסתבכה, הביאה את ראש העירייה לדחות את הצגת הקואליציה לישיבת המועצה הבאה שתתקיים כבר בתחילת השבוע הבא. וכך, ליאון הסתפק רק בטקס הצהרת אמונים של חברי המועצה הנכנסת ובטקס פרידה מחברי המועצה היוצאת.
מי שיצאו מעט מאוכזבים מהדחייה בהכרזה הם שותפיו של ליאון שרצו שהקואליציה תוצג כבר בישיבת המועצה הראשונה. הסיבה האמיתית: שכרם של הסגנים החדשים ישולם רק לאחר שמינויים יעבור במועצה. כל עוד זה לא קורה - אין משכורת.
הגזרה התקועה
עיני הכל נשואות בשלב הזה לסיעת 'התעוררות'. השיחה האחרונה בין ליאון ועופר ברקוביץ התקיימה לפני למעלה משבוע ובינתיים לא חלה כל התקדמות בין הצדדים. בסביבתו של ליאון אומרים כי ראש העירייה יעשה הכל כדי שהסיעה הפלורליסטית הגדולה תהיה בקואליציה. ההצעה האחרונה שלו ל'התעוררות': תיק התרבות וניהול ועדת התמיכות. ברקוביץ מצידו ביקש לעצמו את הרשות לפיתוח ירושלים, מה שעורר את זעמם של אנשי ליאון. "לא ניתן לו את התפקיד שיעניק לו את ראשות העירייה בעוד חמש שנים", אמרו.
5 צפייה בגלריה
ברקוביץ. צילום: יואב דודקביץ'
ברקוביץ. צילום: יואב דודקביץ'
ברקוביץ. צילום: יואב דודקביץ'
גם במפלגות החרדיות מבינים שהעדיפות הראשונה היא ש'התעוררות' תשב בקואליציה, לכן בינתיים הדברים נסגרים בעיקר בעל פה, כשרוב הדברים נשארים פתוחים לאפשרות שייסגר בימים הקרובים הסכם עם ברקוביץ ואנשיו. אם ייסגר הסכם כזה, ברקוביץ ועינב בר כהן יכהנו כסגנים, לצד שורה של תיקים.
ב'התעוררות' התאספו השבוע לישיבת פעילים יחד עם ברקוביץ וחברי המועצה, שם דנו על המו"מ המקרטע. לאחר הישיבה הוציאו בסיעה הודעה זועמת ותקפו בחריפות את ראש העירייה הנכנס. "בחנו את האפשרות להיכנס לקואליציה בניסיון לשרת את הציבור הירושלמי כולו, תוך השפעה אמיתית על הנעשה ועל קווי היסוד של הקואליציה", מסרו בסיעה. "פנינו היו לנסות לגשר על הפערים בתפיסות העולם והתובנות ביחס לעיר. התנהלנו באחריות אבל כל ההבנות נתקלו בהתנגדות מצד אחת השותפות של ליאון, וחוסר יכולת של ראש העירייה הנבחר להתמודד עם הגחמות שמבקשות למנוע הלכה למעשה שותפות ממלכתית רחבה בירושלים".
עוד הדגישו שם כי "עד הרגע הזה לא הגיעה הצעה ברורה ומחייבת מצידו של ראש העירייה. מאידך, בכל פעם שהושגה הבנה, הייתה הליכה אחורה מצידו. אנחנו מייצגים כמחצית מתושבי העיר ומובילים גוש של תשעה מנדטים במועצת העיר. שותפות מחייבת את שני הצדדים וזאת במעשים ולא בדיבורים. אם ליאון חפץ בשותפות לטובת ירושלים עליו לגלות מנהיגות. להוביל ולא להמשיך ולהיות מובל".
כאב הראש מהצד החרדי
ליאון ציפה שעם שותפיו החרדים מ'דגל התורה' וש"ס, אלה שהעניקו לו את הניצחון, הוא יוכל לסגור הסכם מיד לאחר שייכנס ללשכה בקומה השישית בכיכר ספרא. אלא שברגע האמת הוא הבין שכאב הראש הגדול נמצא דווקא שם, כשש"ס ודגל התורה ניהלו קרב איתנים על תיק החינוך החרדי.
5 צפייה בגלריה
מטה דגל התורה אמש. צילום: רועי אלמן
מטה דגל התורה אמש. צילום: רועי אלמן
מטה דגל התורה אמש. צילום: רועי אלמן
הסיבה פשוטה: בש"ס התחייבו לבוחריהם כי התיק יישאר בידיהם בחמש השנים הקרובות, כמו שהיה בקדנציה האחרונה. בדגל התורה סברו כי מקומו הטבעי של התיק הוא בידיה, מאחר ורוב מערכת החינוך החרדית בירושלים היא אשכנזית. הסאגה הזאת הסתיימה בתחילת השבוע בפשרה, לפיה התיק יוחזק על ידי נציג ש"ס, ובמקביל מנהל מינהל החינוך החרדי (מנח"ח) - שצפוי להתחלף בקרוב - יהיה איש 'דגל התורה'. הסמכויות של בנייה, כיתות והרשאות יצאו מאחריות מחזיק תיק מנח"ח, והאחריות תעבור לידי ועדה חדשה שתוקם ובראשה יעמוד איש 'דגל התורה'. מנהל הוועדה יהיה מש"ס.
לגבי שאר התפקידים, בדגל התורה וש"ס סבורים שההסכם עם ליאון ייסגר בהקדם מאחר והם מוכנים לפשרות מרחיקות לכת. אחרי שסלע המחלוקת המרכזי, מנח"ח, נשאר מאחור, כעת אומרים בכירי שתי הסיעות כי גם הבעיות האחרות ייפתרו.
אלה שבפנים
אז מי כן נמצא כבר בקואליציה של ליאון? ראש העירייה סגר הסכמים קואליציוניים עם הבית היהודי והליכוד, לפיהם חגית משה ואלישע פלג יכהנו כסגנים במחצית הראשונה של הקדנציה. משה תחזיק בתיק החינוך בעוד פלג יחזיק בתיקי החירום והביטחון והספורט.
5 צפייה בגלריה
לורה ורטון. צילום: מולי גולדברג
לורה ורטון. צילום: מולי גולדברג
לורה ורטון. צילום: מולי גולדברג
נכון לשעת כתיבת שורות אלו (רביעי בערב), ש"ס ודגל התורה נמצאות בקואליציה וההסכמים צפויים להיחתם בקרוב. תיק התכנון והבנייה ילך לאליעזר ראוכברגר, שישמש כסגן ומ"מ ראש העירייה לצד חברו לסיעה ישראל קלרמן שישמש אף הוא כסגן. תיק הכספים צפוי ללכת לש"ס, לצד הניהול המשותף של תיק החינוך החרדי. אם 'התעוררות' תצטרף בסופו של דבר לקואליציה, תיק התכנון והבנייה ינוהל במשותף עם עופר ברקוביץ, כפי שהיה בחמש השנים האחרונות בין מאיר תורג'מן ויוסי דייטש.
נכון לכתיבת שורות אלו נמצא ליאון במו"מ מתקדם לסגירת הסכמים עם סיעת 'מאוחדים' של אריה קינג, כמו גם עם חברת המועצה פלר חסן־נחום שצפויה לשמש משנה לראש העירייה ללא שכר, ובמקביל להחזיק בתיק חדש ומפתיע: שרת החוץ של העירייה. כיום אין בעירייה תיק חוץ, כאשר הכוונה היא לקצץ סמכויות ממספר בעלי תיקים לצורך התואר החדש.
מי שעוד צפויה להיכנס לקואליציה היא ד"ר לורה ורטון, חברת המועצה מטעם מרצ, שתשמש כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה.
אלה ש(בינתיים) בחוץ
חברי המועצה מטעם 'אגודת ישראל', יוסי דייטש, יוחנן ויצמן ומשה הלברשטאם נפגשו ביום שלישי השבוע עם ליאון ועם מי שמנהל מטעמו את המו"מ, עו"ד דידי הרשקוביץ. ההצעה שקיבל דייטש: סגנות במחצית השנייה של הקדנציה. בכיר באגודה אמר ל'ידיעות ירושלים', כי "ההצעה הייתה לא מכובדת, אנחנו לא נהיה גלגל רזרבי. ליאון לא הסכים להתחייב לנו בנושאי הדת, ולא הוצע לנו דבר בוועדות העירייה. עד להודעה החדשה סיעת אגודת ישראל תשמש כאופוזיציה לוחמת למשה ליאון".
5 צפייה בגלריה
דייטש. צילום: יואב דודקביץ'
דייטש. צילום: יואב דודקביץ'
דייטש. צילום: יואב דודקביץ'
יו"ר דגל התורה בירושלים אליעזר ראוכברגר אמר כי הוא מקווה שבסופו של דבר כן תתאפשר כניסתה של אגודה לקואליציה. "אמרתי לליאון שאם לשם כך צריך לדחות את הצגת הקואליציה בשבוע, אני מוכן. אנחנו מסכימים גם לפשרות, חשוב לנו שתהיה אחדות חרדית".
חברת המועצה פלר חסן נחום צפויה לשמש כמשנה לראש העירייה ללא שכר ובמקביל להחזיק בתיק חדש ומפתיע: שרת החוץ של העירייה. כיום אין בעירייה תיק חוץ, כאשר הכוונה היא לקצץ סמכויות ממספר מחזיקי תיקים לצורך התואר החדש
ב'התעוררות' התאספו השבוע לישיבת פעילים יחד עם ברקוביץ וחברי המועצה, שם דנו על המו"מ המקרטע. לאחר הישיבה הוציאו בסיעה הודעה זועמת ותקפו בחריפות את ראש העירייה הנכנס.