"הבחור הזה משעמם אותי - להמשיך בקשר או לחתוך איתו?", את השאלה הלכאורה שגרתית הזאת העלתה לפני כשבוע גולשת בפני חברותיה בקבוצת פייסבוק סגורה לנשים בלבד. לכאורה מדובר בעוד התייעצות רגילה שמתקיימת ברשת החברתית. אבל הפעם יש כאן משהו שונה ומפתיע: השאלה התעוררה בקבוצה סגורה לנשים חרדיות בלבד בפייסבוק, תחת השם "ישנן בנות", שם הן נפתחות ומדברות על הכל: עצות לזוגיות טובה, שמירת נגיעה ואפילו דיונים בסוגיות שנחשבות טאבו, כמו שימוש באמצעי מניעה והפלות.
חדש בירושלים: כוכבת חרדית נולדת מה אמרו החרדיות לנשים החילוניות בשוק מחנה יהודה?
אין זה סוד שגם בחברה החרדית השימוש באינטרנט הולך וגובר. הניסיון לשמור על גבולות השיח השמרני והקפדה על צניעות הביאו לפתיחתן של קבוצות סגורות בפורומים ברשת, שבמסגרתן הנשים החרדיות, רבות מהן ירושלמיות, משוחחות בחופשיות בסוגיות אישיות רגישות.
הדיונים בפורום הסגור נועדו להתייעצות, החלפת דעות ובקשת עזרה. בחלקן מותר גם לגברים שומרי מצוות להשתתף בדיונים, אך ברבות מהם נעשה סינון קפדני של החברים וחלקן סגורות לגמרי לגברים. אחת הקבוצות הפופולריות ביותר היא עמוד הפייסבוק 'ישנן בנות', שמיועד לחרדיות ודתיות וחברות בו כ־2,500 נשים. המטרה ברורה: לדון בעניינים אישיים בלי נוכחות גברים ובהתאם לכללי השיח הנוקשים של המגזר החרדי.
הנשים החרדיות 'גלאט', כפי שהגדירה אותן אחת מחברות הקבוצה, משוחחות זו עם זו בדיונים מפורטים של עשרות תגובות. בין השאר הן מתכתבות בענייני שידוכים, בדיחות על דייטים, ייעוץ על הורים ומחנכים אלימים, טיפול בפדופילים חרדים - וגם סוגיות שהשיח החרדי נוטה להדחיק, כמו שאלות על נידה, מניעת היריון, הפלות ושאלות הלכתיות בהיתר ואיסור האישה לבעלה.
באחד הדיונים, לדוגמה, ביקשה נשואה טרייה עצה לשמירה על זוגיות טובה בזמן נידה. "אני מוצאת את עצמי מתוסכלת כל פעם מחדש", כתבה. "הוא מרגיש לי רחוק פתאום, נרדם בשנייה שהוא נכנס למיטה, כי הוא חוזר עייף מהישיבה, ואני מרגישה בגלל זה שאין לי סבלנות אליו. זה מתסכל נורא".
הצעירה ביקשה מחברותיה טיפים לשמירה על תחושת קירבה בזמנים שבהם היא אסורה לנגיעה בבעלה האברך. חברה אחרת סיפרה שהיא שוקלת להתגרש בגלל התערבות של משפחת בעלה בזוגיות שלהם. "הייתן נלחמות ונשארות לסבול? או לברוח ולפתוח פרק ב"?", שאלה. בתגובה קיבלה עצות לחיזוק הזוגיות והמלצות להתרחק מגירושין.
משתתפת אחרת סיפרה על דייט שהיה לה עם בחור ישיבה, שלקח אותה לפגישה במלון דירות שלא היה בו לובי. "הבנתי שהמקום לא מיועד למטרת שיחה, בלשון המעטה. זה היה מאוד מביך", סיפרה, והזמינה את חברות הקבוצה לשתף גם הן אירועים ביזאריים בשידוכים.
גם נושאי טאבו זוכים לדיון פתוח במפתיע בקבוצת הפייסבוק של הנשים החרדיות. למשל סוגיית הבאת ילדים לעולם ומצוות פרו ורבו: אחת החברות טענה שהמצווה מוטלת על גברים בלבד ושגם הם חייבים בבן ובת, או למחמירים - שני בנים ושתי בנות. מסיבה זו, לדבריה, "אישה לא חייבת להתחתן".
בדיון אחר סיפרה אחת הגולשות שהיא ראתה גבר מוכר וידוע בשכונת מגוריה מלטף ילדה זרה בגינה באופן חשוד. היא סברה שמדובר בפדופיל ושאלה את חברותיה לקבוצה אם עליה לפוצץ את הסיפור או רק להזהיר את הילדים ולהמשיך כרגיל. הדעות בקבוצה היו חלוקות.
לדון או לא לדון? למרות האידיליה לכאורה, לא כל נושא זוכה להסכמה ותמיכה מצד הגולשות. אחד הדיונים שהלהיטו את הרוחות השבוע היה סוגיית הפלות ואמצעי המניעה. רבות מהנשים צידדו בגישה שאין לדון בנושא בקבוצה זו ועל כל אחת להתייעץ עם רב באופן אישי. אחרות דווקא הסכימו לדון בנושא וחלקן הביעו תמיכה חד־משמעית בשימוש באמצעי מניעה ואפילו בהפלות.
"זה אחד הדברים שאת היחידה שאחראית לתוצאות שלהם", כתבה אחת מהן. "הרב לא יבוא להניק את התינוק שצורח ומיילל ומעיר את השכנים וקורע להם את הלב. הנושא הזה מאוד רגיש ואסור לשיח ציבורי במגזר החרדי השמור והסגור, אבל נראה לי שהגיע הזמן להתעורר ולעזור לנשים צעירות שמעמיסות על עצמן ללא רחמים".
בתגובה ביקשה חברה אחרת, חרדית אף היא, לא לדון יותר בנושאים האלה. "עולות כאן שאלות שהשתיקה יפה להם", כתבה. "בתור נשים שמגדירות עצמן חרדיות ייתכן שזה אינו הפורום לנהל שיחות כאלה". בהמשך הזהירה מחשיפת הדיונים הפנימיים מפני בני הזוג של נשות הקבוצה. "האם הבעלים שלכם אינם חשופים לקבוצות הללו? כי אני יודעת שיש עמודי פייסבוק שהם של האישה והבעל ביחד".
התגובות הרבות שהצית הדיון מספקות הצצה על השינויים בגישה של חלקים בחברה החרדית. למרבה ההפתעה רבות מהגולשות תמכו בגישה שביקשה להציף כמעט כל סוגיה. "אין לי עם מי להתייעץ", כתבה אחת מהן. "אין אחיות, אין דודות ואני בטוחה שיש פה עוד בנות