תארו לעצמכם את המצב הבא: מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי מגיע לירושלים (מה שצפוי לקרות בקרוב), מדלג בין אבו־מאזן לראש הממשלה בנימין נתניהו ומצליח להשיג רגיעה זמנית. אולם יום לאחר מכן מאשרת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הקמת בית דירות ליהודים בלב שכונה ערבית בבירת ישראל. ההסכם העדין שהושג בין הצדדים יתמוטט, ככל הנראה, כמו מגדל קלפים.
רמת שלמה: מסלול עוקף אובמה כך הקפיא נתניהו את חברי הליכוד
זו הסיבה שבמיוחד לאחרונה הולך ומתרחב מה שמכונה 'נוהל ביידן', שבמסגרתו כל דיון בתוכנית רגישה במזרח העיר חייב לעבור קודם על לעיונו של משרד ראש הממשלה.
גורם בוועדה המחוזית טוען שאין כמובן כל בעיה עם תוכניות של בנייה לערבים. לדוגמה, לפני כמה חודשים התקיים דיון בתוכנית האב הגדולה לשכונה הערבית ערב א־סוואחרה, למרות התנגדות נמרצת של גורמי ימין בישראל.
'נוהל ביידן' נולד לפני חמש שנים, אחרי שבמהלך ביקורו של סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התפרסמה הודעה על אישור תוכנית לבניית 1,600 יחידות דיור בשכונה החרדית רמת שלמה שמעבר לקו הירוק. סגן הנשיא האמריקאי הובך קשות וראש הממשלה נאלץ להתנצל בפניו, לא לפני שהביע בפני שר הפנים דאז, אלי ישי, את זעמו על העיתוי של אישור הבנייה.
התקרית האחרונה הנוגעת לנושא של אישור תוכניות רגישות במזרח העיר קשורה לפרויקט להעברת מכללות צה"ל למזרח ירושלים. ב־2 ביולי 2012 אישרה הוועדה המחוזית את התוכנית להקמת המכללות בין המורדות הדרומיים של האוניברסיטה העברית בהר הצופים לגן הלאומי נחל צורים. אולם המקום הבעייתי שנבחר, מעבר לקו הירוק, עורר מחאה תקיפה מצד ארה"ב ומדינות מערביות אחרות. בסופו של דבר, אחרי שמעבר המכללות למזרח ירושלים כבר אושר בכל הערכאות, הוא הוקפא לזמן בלתי מוגבל בהנחיית ראש הממשלה.
בינתיים, לבקשת ראש העירייה ניר ברקת, הוחלט לבחון את חלופת ציפורי – העברת המכללות למרכז ציפורי שבלב יער ירושלים. ההחלטה הזו מעוררת התנגדות לא מעטה במינהל הקהילתי באזור ובגופים אחרים, שכן למרכז יש חשיבות רבה לתושבים.