אינתיפאדת הרשת: בזמן שבישראל עוד מתלבטים האם פיגועי הטרור האחרונים מסמלים אינתיפאדה או שמדובר באפיזודה חולפת, הרשתות החברתיות במזרח העיר כבר מזמן הכריזו מלחמה. על הפרק: משחק מחשב חדש שמטרתו היא אחת – לדקור כמה שיותר יהודים.
תיעוד בלעדי: פיגוע הדקירה בירושלים מה קרה למי שכתב "מוות ליהודים" בפייסבוק?
לצד רצף הקריאות לפגיעה ביהודים ותמונות השפלה ופגיעה מגמתיות, הוסיף לאחרונה החמאס כ"מתנה לאחיהם בירושלים ובגדה" משחק מחשב שבו גיבור, שמטרתו להגן על מסגד אל אקצא, כשהוא רץ ברחובות ודוקר עוברי אורח. כל פעולת הדקירה שמבצע גיבור המשחק משפיעה על המצב של כיפת הסלע שמוצגת בפינת המסך.
אך כאן לא מסתיימת ההסתה. בנוסף מופצת ברשת מעין קהילה שנקראת 'פלוגת מולוטוב' שמדברת על אמנות זריקת בקבוקי תבערה. לצד הקריאה לפעולה ניתן למצוא שם גם הוראות הכנה מפורטות של חומר הדליקה של בקבוק תבערה – זמינים ונגישים לכל צעיר סקרן ברשת. כל זאת לצד קהילה תומכת ומפרגנת וגדודי גולשים שמפרגנים לתופעה.
"יש אווירה ברשת שהערבים נמצאים על הכוונת של הישראלים ושכוחות הביטחון מגבים את המתנחלים בהר הבית, ובכך נותנים מכשיר לפגיעה בהם. הערבים לא מוכנים לזה כשמדובר במסגד אל אקצא, וזה משהו שהוא בל יעבור", מסביר ד"ר מיכאל ברק, מרצה וחוקר טרור במכון לחקר טרור במרכז הבינתחומי. "בכל פעם שיש פגיעה במישהו זה מצטייר כפגיעה בכל הערבים, בעיקר בקרב צעירים שבעצם לא מודעים לכל התמונה. זה דומה מאוד מהבחינה הזאת לפיגועי הנקם מצד יהודים שאנחנו רואים בימים האחרונים".
על פי ד"ר ברק, תפיסת המציאות המעוותת של צעירי מזרח העיר לא נולדה בין לילה אלא נבנתה לאורך תקופה בתהליך שהביא להתפרצות הזעם הנוכחית.
ברק: "בחודשים שקדמו להסלמה האחרונה, בכל פעם שהיה אירוע ביטחוני ואנחנו שמענו על צעיר במזרח ירושלים שנעצר או נורה מאחר שהיווה איום על כוחות הביטחון, הרשתות החברתיות במזרח העיר דיווחו על אזרחים תמימים שנפגעו ללא סיבה. תגובות המשטרה אשר מסבירות את האירוע נותחו בהרחבה כשפעם אחר פעם פסקה הרשת שמדובר בשקר ובהטעיה, והסיפורים נומקו דרך "חורים" שונים בסיפור שמציגה המשטרה, עליהם הצביעו הכותבים".
כך למשל משוכנעים מרבית תושבי מזרח העיר כי הנער שנורה במחסום א-זעיים למעשה רק חזר מהחתונה ונעצר במחסום, שהמחבל הדורס מג'בל מוכבר הוא בסך הכל אדם שחלף בצומת, והרשימה עוד ארוכה.