חסיד אופנה: הצעת עבודה תמימה לדוגמנים חסידיים גררה סערה וביקורת על הג'וב שאינו מקובל במגזר, אך זוכה לאחרונה לפריחה. "אנשים יראי שמים מתרחקים מעולם הדוגמנות והפריצות", הכריזו הרבנים.
תכנית הריאליטי החרדית של ירושלים הדוגמן שהגיע מישיבה תיכונית כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
עד לאחרונה, מרבית חברות הפרסום שהיו מעוניינות בפרסום תצוגה לקהל החרדי עשו זאת באמצעות דוגמן חילוני שהולבש בביגוד חרדי, או לחילופין על ידי טשטוש פני הדוגמן החרדי. במקרים קיצוניים בלבד הדוגמנים הוצגו במלואם, כפי שמקובל אצל הקולגות בעולם, אלא שלאחרונה החל המקצוע הנוצץ לחדור גם למגזר החרדי בארץ. בתקשורת החרדית, שטרם השלימה עם השינוי, צצות להן לא מעט מחאות והסתייגויות, כפי שקרה השבוע בעקבות פרסום מודעת דרושים תמימה.
במודעה שפורסמה בעיתון החסידי 'המבשר' חיפשו "דוגמן חסידי לחברת אופנת גברים". הדוגמן נדרש להיות בגילאי 20-30 והתבקש לשלוח תמונות דוגמה.
אלא שהמודעה התמימה יצרה סערה וביקורת פנים חרדית על פרסום מקצוע הדוגמנות שנחשב לפסול בציבור השמרן.
העיתונאי החרדי ישראל כהן כינה את ההצעה "תרתי דסתרי", וברשתות החברתיות במגזר הועלו תגובות ביקורתיות. "הבעיה היא שאצל החסידים מי שמדגמן אכל אותה", כתב גולש חרדי בתגובה להצעה שפורסמה באתר עבודות לחרדים. "אז שימשיך לחפש ושיהיה לו בהצלחה. הוא פונה לחרדים אז אין צורך לדגמן, הם בין כה לא רואים זאת בעין יפה".
יממה לאחר מכן הגיע התיקון, שהציג בעיתון ניסוח חדש. "דרוש אדם לסדרת צילומים לחברת הלבשה חסידית", נכתב במודעה. גורם בעיתון הסביר שלמערכת הגיעו תלונות מרבנים ומקוראים על סגנון המודעה הקודמת. לעומת זאת, גופי התקשורת החרדית שאינם ממוסדים המשיכו לפרסם את תוכן הפרסום הראשוני. לטענתם, רוב המתעניינים בג'וב הנחשק לא מזוהים עם הזרם המחמיר ולכן הם לא ראו סיבה לצנזר את תוכנה.
הסערה סביב המודעה מספקת הצצה לשוק הדוגמנות החרדי שנמצא בחיתוליו. אחת הדוגמניות החלוצות בתחום, בתיה שיף, ספגה ביקורת חריפה כשהחלה לדגמן ביגוד במגזינים שיועדו לנשים בלבד. יו"ר משמרת הקודש והחינוך, מרדכי בלוי, אף כינה אותה "בקושי דתיה", למרות הקפדתה על כללי צניעות מחמירים.
שמוליק אברהם, חרדי שאשתו החלה בצעדים ראשונים בעולם הדוגמנות, סיפר על הקשיים איתם מתמודדים אלו שבחרו במקצוע. "בחור רווק שעובד בזה יקבל אוטומטית תיוג שלילי בשידוכים, הורים שיחליטו לדגמן הילדים שלהם יתקשו להתקבל למוסדות חינוך, ובשכונה תהיה להם תדמית של מודרניים", הוא מסביר. לדבריו, בצילומים שנועדו לפרסום פומבי נאסר להבליט חלקי גוף וחובה על הדוגמנית להתלבש בצניעות על פי כללי ההלכה המחמירים.
למרות הקשיים, לתחום המתפתח מצטרפים נשים וגברים נוספים, מה שמעלה שאלות הלכתיות מצד בעלי עסקים, פרסומאים, דוגמנים ודוגמניות. הרב רביד נגר, שנשאל על שימוש בדוגמנית לקמפיין כובעי נשים, אסר זאת והסביר: "אישה היא לא אובייקט ואין להשתמש בה כמודל למטרת קידום מכירות. אנשים יראי שמים מתרחקים מעולם הדוגמנות והפריצות".
הרב נגר אסר להשתמש בתמונות דוגמניות ממאגרי תמונות, ואף הוסיף הסתייגות שנועדה להרחיק גברים מלראות את תמונות הנשים. "במידה והרב התיר לך לצלם או להצטלם עליך להתחייב שהתמונות לא יוצגו בפני גברים, לא יגיעו לידי גברים, עליך להציג אותם באלבום שנמצא אצלך ורק את מציגה אותו בפני הלקוחות", סיכם.