המכרז הוכן כך שיהיה אפשר להפעיל את העסק בשבת, המיקום נבחר באופן שלא יפגע בשכונות החרדיות, והחילונים בעירייה היו מרוצים במיוחד מההישג הצפוי. אבל בעירייה נדהמו השבוע לגלות: מה שהיה אמור להיות המיזם החילוני החדש - קפה גן העצמאות ברחוב אגרון, יהיה כשר למהדרין ולא יפעל בשבתות. לאחר שש שנים של תכנונים, מכרזים והליך הבנייה עצמו, בתחילת החודש הבא ייפתח בית הקפה, שיהיה חלק מרשת לנדוור.
הקפה שפתח בשבת וגרם למהומות ההצבעה הנעלמת על הקולנועים של סינמה סיטי כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
אלא שהרשת, אף שהיא מפעילה בירושלים בית קפה לא כשר (במתחם התחנה), הודיעה כי הסניף שלה בגן העצמאות יהיה כשר. הודעת הרשת אכזבה קשות את הפעילים החילונים בעירייה, שמאוכזבים גם כך מאי־הצלחתם להביא לפתיחת הסינמה סיטי בשבתות. הם קיוו להתנחם בפרויקט הקטן בהרבה אך האיכותי והמרכזי לא פחות של בית הקפה בגן העצמאות.
המקום היה אמור להיות סמל לניצחון החילונים על הסטטוס קוו, לאחר פרשת הסינמה סיטי, ולמעשה להביא גם בהמשך לפעילות נלווית מסביב לבית הקפה, שכן בשבתות התנועה באזור גן העצמאות שואפת לאפס. בית הקפה ממוקם במבנה מרשים ורחב ידיים בשטח בנוי של 250 מ"ר (שטח עיקרי) ועל מגרש בשטח של 450 מ"ר, על הכביש הראשי המשקיף לגן ומול הקונסוליה האמריקאית. הוא בנוי במיוחד לקיום אירועים והופעות חיות, ללא שכנים וללא מגבלות על פעילות בשבתות. בית הקפה יכלול בר גדול ו־110 מקומות ישיבה.
העירייה בראשותו של ניר ברקת קידמה את הפרויקט, בחרה את מיקום הקפה והקימה באמצעות חברת עדן את המבנה המושקע. המכרז לבחירת המפעיל הפרטי של המקום הוצא באמצעות רשות מקרקעי ישראל גם כדי למנוע מהחרדים בעירייה להוסיף סעיפים שהיו מגבילים את ימי הפעילות במקום. הכל נעשה במטרה שהמיזם החילוני החדש, שיחייה בסופי שבוע את מרכז העיר בכלל ואת גן העצמאות בפרט, ייצא לפועל. ואכן המיזם הלך והתקדם לפי התכנון והפרויקט צלח את כל הוועדות העירוניות בדרך לאישור הסופי.
המבנה הוקם ולשמחת העירייה הזוכה במכרז, עדי טלמור (יחד עם עו"ד רן פליישר), היה בעל רקע עשיר והצלחות עסקיות בניהול מקומות בילוי בעיר ולא פחות חשוב בעל רקורד מוכח בהפעלת מקומות בשבתות ויקיר ציבור הבליינים החילוני.
טלמור, השותף במספר לא מבוטל של מסעדות ובתי קפה ובבר הצעצוע, החליט להשכיר את המקום לצד שלישי, זכיין של קפה לנדוור, שיהיה בעל העסק בפועל ויפתח במקום את הסניף השלישי של הרשת בעיר.
קפה לנדוור היא רשת ארצית שפועלת בשבתות, אך יש לה גם סניף כשר בסינמה סיטי. הזכיין, שחשב תחילה לפתוח את המקום בשבתות, שינה את דעתו והמקום יהיה, כאמור, כשר למהדרין וסגור בשבתות ובחגים. המודל של הקמת בית קפה שיהיה פתוח בשבתות בצמוד לגן ציבורי קוסם לפעילים החילונים בעיר.
מיזם דומה נכשל בשלב מוקדם הרבה יותר והוא פרויקט בית הקפה בגן בלומפילד ליד ימין משה. באתר זה היתה כוונה של קרן ירושלים להקים בית קפה שיפעל בכל ימות השבוע. הקרן החליטה בסופו של דבר לא להוציא את התוכנית לפועל לאחר שתושבי השכונה גילו התנגדות למיזם ופנו לתורמים של הקרן. עכשיו, על פי הודעת הקרן, מחפשים למיזם מקום חלופי.
מהעירייה נמסר בתגובה: "המכרז למקום פורסם על ידי רשות מקרקעי ישראל כיוון שזו קרקע אשר בבעלותה. לעירייה אין כל נגיעה חוזית אליו והיא סייעה בהיבט התכנוני".