שני מרצים מהאוניברסיטה העברית הטיחו במהלך דיון פומבי בפייסבוק ביקורת קשה בארגון 'אם תרצו' ובעו"ד יורם שפטל. דבריהם כללו השוואות לנאצים וביטויי גנאי כלפי נגד עורך הדין, שהוזמן להרצות בתוכנית חדשה שמקדם תא הסטודנטים של הארגון.
האוניברסיטה העברית: שיעור ב'הלכות הריגת גוי' פרופ' מואב: "האקדמיה בארץ - בית חרושת לזבל" כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
בשבוע שעבר הודיע תא 'אם תרצו' על פתיחתה של תוכנית חדשה למחשבה ציונית באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בן־גוריון. לדברי חברי התא, בין היתר עתידים להרצות בתוכנית חתן פרס נובל פרופ' ישראל אומן, האלוף במיל' יעקב עמידרור ועו"ד יורם שפטל.
כשהתפרסמה התוכנית באוניברסיטה, נדהמו חברי התא לגלות שבקבוצת הפייסבוק 'אם תרצו תנועה פשיסטית' נמתחה עליהם ביקורת חריפה. בדיון הפומבי שנפתח בקבוצה בין פרופ' אלון הראל מהפקולטה למשפטים לפרופ' עמירם גולדבלום מהמכון לחקר התרופה, התווכחו השניים אם לאפשר לחברי התא להפעיל את התוכנית.
"'אם תרצו' מנסה לבנות את האוניברסיטה ללימודי הפשיזם. היכן מחאת הסטודנטים?" כתב פרופ' גולדבלום. ופרופ' הראל השיב, "אני מתעב את 'אם תרצו' יותר ממך ובכל זאת אני לא חושב שיש מקום לצנזר אותם".
פרופ' גולדבלום ענה, "זה קייס רגיל של תרמית, אחיזת עיניים. הטעיה של 'אם תרצו'. התנועה הפשיסטית שמציירת פוסטרים בסגנון נאצי. על בסיס טענת חופש הדיבור הם מכניסים לאוניברסיטה את אחד האנשים שמקומם בצעקות בשוק ובשיחות ביבים ולא באולם אוניברסיטה, יורם שפטל. בשנות ה־30 נכנסו בשם חופש הדיבור נערי היטלר והגסטפו לאוניברסיטאות וסילקו את היהודים, הסוציאליסטים והקומוניסטים. "זה מה שיקרה כאן אם לא נעמוד מול סכנת הפאשיזם של 'אם תרצו'".
עוד נאמר בדיון בין השניים כי שפטל הוא "חלאת אדם".
בתגובה להתבטאויות פנתה בר שלו, רכזת תא 'אם תרצו' באוניברסיטה, לדיקן הסטודנטים פרופ' אודי שביט ודרשה את התערבותו. בתא הדגישו כי הם אינם ראויים לדה לגיטימציה שכזו וכי לא עשו דבר שמצדיק את הדרתם מהמרחב הציבורי.
'העברית': "האוניברסיטה איננה אחראית להתבטאויות של מוריה כל עוד אין מדובר בניצול של הבמה האקדמית להפצתן".
פרופ' גולדבלום: "מה שכתבתי על 'אם תרצו' מבוסס על דברי השופט במשפט הדיבה שבו הם תבעו את קבוצת הפיסבוק 'אם תרצו תנועה פשיסטית'. השופט אישר ש'אם תרצו' דומה לתנועה פשיסטית וכן דחה את תביעתם נגד האמירה נגדם שהם ציירו פוסטר בסגנון של העיתון הנאצי 'דר שטירמר'. התלוננתי לדיקן הסטודנטים על עבירות אחדות של התא ותקפתי, ללא תלונה, את המרצה שהם מביאים. אמרתי עליו, ואני עומד מאחורי כל מילה, שעו"ד שפטל סגנונו הוא חיקוי של יוזף גבלס, סגנון ביבים שאיננו ראוי להישמע באולם או כיתה של האוניברסיטה העברית".
פרופסור הראל: "אני חוזר על כך שאני מתעב את 'אם תרצו'. עם זאת, אני סבור שיש לתת להם לדבר באוניברסיטה בשם חופש הביטוי. אני גם סבור שיש מגמות פאשיסטיות בתנועה זו.
"אני אשמח אם תנועת 'אם תרצו' תכבד את חירות הביטוי בדיוק כמו שאני מכבד את חירות הביטוי שלהם. אם זה יקרה אני לא אתעב אותם יותר. הרקטור עסוק בשאלות חשובות יותר מן השאלה מה כתוב בפייסבוק של המרצים".
עו"ד שפטל סירב להגיב לנושא.