אחרי גל פרשיות המין שנחשפו במהלך התקופה האחרונה החליטו במשטרה להתחיל בפעולות כדי למנוע הטרדות נוספות. על הפרק: הצגה שתדמה סיטואציות מיניות ותבהיר לשוטרים איפה עובר הגבול. "הופתענו מכמות האירועים והשוטרים מתביישים, אבל לא צריך להכתים את כל הארגון", טוענת סנ"צ מירי היבנר, ראש המדור למניעת הטרדות מיניות במשטרת ישראל. "יש מודעות לתלונות שהולכת ועולה. הקמנו צוות של קצינים והטלפונים שלנו פתוחים כל היום".
לא ייאמן: השוטר רצה להתערב האם החזה של הקולגה הוא מסיליקון המתלונן שנמלט באמצע העדות על הטרדה מינית כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
רצף האירועים המיניים שהביכו לאחרונה את המשטרה העלה לכותרות את יחידת יועצת המפכ"ל לענייני נשים (יוהל"ן), שהוקמה לפני כשנתיים במטרה לקדם שוויון הזדמנויות ולהיות אוזן קשבת לנשים העובדות בארגון. גורמים במשטרה טוענים כי עם כניסתה של היחידה לפעילות התגלה עד כמה היא היתה חסרה.
במהלך השבועות האחרונים הפך המדור למניעת הטרדות מיניות, שעליו מפקדת סנ"צ היבנר, למוקד עניין מרכזי בארגון. "מה שקורה היום הוא תוצאה של הגברת המודעות", היא מסבירה. "נכון שהארגון ספג מכה קשה, אבל זו גם נקודת החוזק שלו, וחייבים להבין שארגון שחוקר את הבכירים ביותר נמצא בתהליך של שיקום".
אחת הדרכים המעניינות שנוקטים במשטרה בשבועות האחרונים היא הצגת תיאטרון, המציגה שלל סיטואציות בעייתיות בין מפקד לשוטרת. "גייסנו שחקנים מקצועיים, העלינו אותם על הבמה ונתנו להם לשחק סיטואציות שבהן נתקל מדי יום מפקד במשטרה", מספרת סנ"צ היבנר. "לאחר משחק התפקידים נפתח דיון בקרב השוטרים והתוצאות ממש טובות. הקצינים והמפקדים ממש מביעים עניין בדרך הזו".
בין היתר מוצגות סיטואציות שבהן השוטרת חשופה להטרדות חוזרות ונשנות בהודעות ובהערות מיניות בנוגע למראה וללבוש. "זה גרם להרבה שוטרים לראות את הצד השני, לשאול שאלות ובאמת להבין היכן עובר הגבול", מסבירה סנ"צ היבנר.
לשקם את התדמית סנ"צ היבנר מספרת על תחושה קשה שמלווה לאחרונה את השוטרים בארץ. כזכור, שרשרת ההסתבכויות החלה עם עבירות המין בהן נאשם מפקד מחוז ירושלים לשעבר, ניצב ניסו שחם, המשיכה עם מפקד מחוז ש"י לשעבר, ניצב קובי כהן, והגיעה עד לסגן המפכ"ל, ניצב ניסים מור. בימים האחרונים נחשפה פרשה נוספת, שבה מפקד תחנה באזור הדרום הטריד על פי החשד שוטרת בחודש החמישי להריונה, וביום רביעי האחרון נחקר ניצב נוסף בחשד לביצוע הטרדות מיניות בשוטרות הכפופות לו.
סנ"צ היבנר מנסה להבהיר שדווקא עכשיו פעילות האכיפה נגד שוטרים שחשודים בעבירות מיניות הופכת נוקשה יותר, ובמשטרה מנסים להחזיר את אמון הציבור בכחולי המדים. "מה שקורה במשטרה הוא מראה של מה שקורה בחברה, ואת התופעה הזו אנחנו מנסים למגר", היא אומרת. "אנחנו רוצים שלכל שוטרת תהיה כתובת, ולכן כולם קיבלו עם דפי המשכורות שלהם את מספרי הטלפון שלנו, כדי שיוכלו להתקשר בכל שעות היממה".
מלבד הצגת התיאטרון, מקודמות במשטרה פעולות הסברה והדרכה נוספות לשוטרים. אנשי המדור שעליו מפקדת סנ"צ היבנר הגיעו לכל מרחב בארץ וגייסו מערך של קצינים ומפקדים שפועלים תחתם בנושא. בנוסף הוחלט להחיל את חובת הדיווח על כל שוטר בכל דרגה, ולא רק על מפקדים כפי שהיה בעבר. "אנחנו מקבלים לא מעט טלפונים בכל שעות היממה, אבל מאז הקמת היחידה רק 20 תלונות עברו לגורמים המטפלים. נכון שיש צינורות מקובלים אחרים, כמו פנייה ישירות למח"ש או למפקדים הישירים, אבל יש תחושה שאנחנו הופכים לכתובת העיקרית", אומרת סנ"צ היבנר.
נכון לעכשיו, יחידת היוהל"ן מחולקת לשני מדורים, שבהם עובדות שבע נשים ואף לא גבר אחד. המדור למניעת הטרדות מיניות מונה מספר מצומצם של שוטרות, וייתכן כי יתוגבר בקרוב בכוח אדם נוסף.