אלף נוסעים של הרכבת הקלה קיבלו בשבועות האחרונים קנס לאחר שנתפסו ללא כרטיס נסיעה מתוקף. כזכור, אחרי ש'סיטיפס' החלה להפעיל את קו הרכבת העירוני נרשמו עימותים רבים עם נוסעים. בחלק מהמקרים היה מדובר בתיירים מהארץ ומחו"ל שלא הכירו את השיטה המיוחדת, שבה קניית כרטיס איננה מספיקה ויש צורך לבצע תיקוף של הכרטיס לאחר הכניסה לקרון. החברה המפעילה טענה כי ברוב המוחלט של המקרים מדובר פשוט בתושבים שניסו לנסוע בחינם.
2 צפייה בגלריה
פקחית ברכבת הקלה. למצולמים אין קשר לכתבה.
פקחית ברכבת הקלה. למצולמים אין קשר לכתבה.
פקחית ברכבת הקלה. למצולמים אין קשר לכתבה.
(צילום: אדווה חולי)
ב־2018 אפילו נערך דיון מיוחד בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, ואז גם התברר כי בתוך כחמש שנים חולקו יותר מ־80 אלף דוחות.
ב־16 באפריל עזבה 'סיטיפס' את העיר ובמקומה החלה לפעול 'כפיר'. בחודש הראשון לפעילות החברה נרשמה נוכחות דלה יחסית של פקחים. גם אלה שכן היו בקרונות לא דרשו מהנוסעים להציג כרטיס נסיעה מתוקף ולא חילקו קנסות.
אבל בשבועות האחרונים נוסעים שלא שילמו ונתפסו על חם הורדו מהקרון ונדרשו לשלם קנס של 180 שקל, כפי שאישר בשעתו משרד התחבורה.
מ'כפיר' נמסר: "לפני כשלושה חודשים חברת 'כפיר' קיבלה לידיה את הפעלת הרכבת הקלה בירושלים, ומאז התבצעו מעל 10 מיליון נסיעות של נוסעים. כמדיניות החליטה החברה להתמקד בחודשים הראשונים בפעילות הסברה לנוסעים ברכבת על חשיבות התשלום והתיקוף, כך שניתנו כ־1,000 קנסות".

אין אכיפה של מסכות

בניגוד לקנסות שמחולקים לתושבים שלא משלמים, כמעט שאין אכיפה מול נוסעים בתחבורה הציבורית בירושלים אשר מסרבים לעטות מסכה. ברכבת הקלה הבעיה חמורה מכיוון שאין בה חלונות שניתן לפתוח. תגובת 'כפיר': "החברה דואגת לפרסם את ההנחיות באמצעים העומדים לרשותה: כריזה בתחנות, פרסום באתר החברה והרשתות החברתיות, שלטי פרסום בשטחי התחנה והקרונות. כמו כן פקחי החברה דואגים להסב את תשומת לבם של הנוסעים שאינם שומרים על ההנחיות. יובהר כי 'כפיר' אינה אחראית על אכיפת הנחיות הקורונה ומי שמוסמך לכך הן רשויות אכיפת החוק במדינה".
2 צפייה בגלריה
אוטובוס. אין מסכות וגם אין אכיפה
אוטובוס. אין מסכות וגם אין אכיפה
אוטובוס. אין מסכות וגם אין אכיפה
(צילום: יצחק טסלר)
ב'אגד', וגם בחברת 'סופרבוס', שהחלה לפעול בעיר בחודש שעבר, הבהירו כי תפקיד הנהגים הוא להסיע את הרכב בבטחה ולא להתעמת עם הנוסעים. בפועל, בחלק מהקווים, כמו למשל מהכותל המערבי לבנייני האומה, יש מקרים שבאוטובוס גדוש באנשים רק 3-2 נוסעים טורחים לעטות מסכה. לבקשת "ידיעות ירושלים" הצהיר משרד הבריאות בחודש שעבר כי הוא ממליץ לפתוח חלונות.
שרת התחבורה מרב מיכאלי נשאלה השבוע מדוע לא הוחלט לעגן את ההמלצה בתקנות, אך תגובתה לא התקבלה עד למועד פרסום הכתבה.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים