סערת החרם החרדי על הלחם של אנג'ל, הייתה כנראה אירוע שהמאפייה הירושלמית לא חוותה בעוצמתו ב־96 שנות קיומה. ומדובר על מותג ירושלמי ותיק שחווה לא מעט אירועים מטלטלים כמו המצור על ירושלים שמנע אספקת קמח. למרות שחלפו כמה ימים מאז פורסמה תמונתו של יו"ר הדירקטוריון הטרי, השר לביטחון פנים לשעבר עמר בר לב, מפגין מול ביתו בבני ברק של הרב גרשון אדלשטיין בן המאה, ממנהיגי הציבור החרדי, הסערה בשוק הלחמים לא נרגעת.
2 צפייה בגלריה
שולטת על דף הלחמים. אנג'ל
שולטת על דף הלחמים. אנג'ל
שולטת על דף הלחמים. אנג'ל
(צילום: שלומי כהן)
אמנם ברשותות השיווק והמרכולים מדווחים כי עיקר השינויים בהרגלי הצריכה באים לידי ביטוי בשכונות החרדיות ובשכונות המעורבות, אבל בהיקף הביקושים הכולל בירושלים בפרט ובארץ בכלל, מדובר בנתח שוק משמעותי.
בחלק מהמרכולים במגזר החרדי אף הפסיקו באופן הצהרתי לערוך הזמנות של מוצרי אנג'ל, ללא קשר לביקוש בשטח של לקוחותיהם, וזאת למרות שהמאפייה מאפשרת לבעלי החנויות להחזיר את הסחורה שלא נמכרה.

חרם מלמטה


למרות הניסיון של גורמים שונים בענף המאפיות לטעון שלחם בפיקוח מהווה נתח שוק קטן ולא ממש רווחי, אפילו אחרי העלייה במחירו השבוע, הרי שבכל זאת מדובר בפגיעה, "עד כה השוק ברשתות השיווק בעיר של הלחמים בפיקוח היה בשליטה מלאה של אנג'ל", מסביר בכיר ברשת שיווק ידועה. "מוצרי אנג'ל תופסים 90% אחוז על מדפי הלחם ואילו למותג הירושלמי הוותיק השני, ברמן, יש עשרה אחוז בלבד. השבוע זה התהפך".

קראו גם:
ברשתות שפועלות בעיקר במגזר החרדי כמו "מעיין 2000" ו"אושר עד", הרגישו את המהפך הזה היטב. הדבר הורגש גם ביתר שאת בסניפים של רמי לוי שיווק השיקמה בגבעת שאול וביתר עילית, שם גם רוב הלקוחות משתייכים למגזר החרדי.

2 צפייה בגלריה
רמי לוי
רמי לוי
רמי לוי
(צילום: אבי מועלם)

במקביל, ניסו ברשתות החברתיות לגרור גם את מותג הלחם הפרטי של רמי לוי לחרם, וזאת לאחר שכמה גולשים חדי עין הבחינו כי הוא מיוצר במאפיית אנג'ל עבור בעל הרשת הירושלמי, אולם נראה שלא הייתה לכך היענות, בין היתר בגלל חיבה שרבים רוחשים לדמותו של לוי עצמו. כך או כך בחברה הודיעו כי אין בכוונתם בשלב זה להפסיק את ההתקשרות.
למרות שבברמן יצאו מרוויחים מהחרם על המאפייה המתחרה, ההערכות של אנשי מקצוע בתחום היא כי לאורך זמן ברמן לא יוכל לעמוד בהקיפי הייצור הגדולים של אנג'ל וכבר היום המחסור גורם לזליגה של צרכנים ליצרנים קטנים ויקרים יותר שאינם מייצרים לחמים וחלות מסובסדים במחירי פיקוח.
"אין אף מאפייה בשוק, כולל לא ברמן שיכולים למלא את החסר ולעמוד בייצור של הכמויות של אנג'ל", אומר אבי יוחנן בעלי רשת המרכולים 'זול ובגדול', ה"חרם בא מהבטן וזה לא היה צעד מתוכנן ומחושב כך שאם תשאל אותי לבטח יימצא לזה פתרון. אנג'ל מספיק חזקים והם יעמדו בזה ולדעתי הם גם לא יחליפו את היושב ראש שלהם. זה כואב ולא נעים אבל זה עתיד להיכשל. אין בכלל קריאה של הרבנים. זה חרם שהתחיל מלמטה".

חשיפה לקהל החרדי


את הביקושים לחלות אלטרנטיביות, מאפים, עוגות ולחמים לא תוצרת אנג'ל ממלאים כרגע גם רשתות מאפה ומאפיות קטנות. ברשת מאפיית 'לחמי טלר' סיפרו כי הרגישו השבוע עליות בפדיון ובהיקף המכירות וגם נחשפו לקהל חרדי חדש שעד היום פחות קנה אצלם. "עברנו לאפות במלוא היכולת שלנו", כך מישל סולטן מבעלי הרשת.
"כבר בשישי האחרון הסחורה נגמרה בשעה מוקדמת יותר ובהחלט הרגשנו עלייה משמעותית בפידיון. אומנם אנחנו לא מוכרים לחמים מסובסדים, אבל מי שחיפש בכל העיר חלות הגיע גם אלינו. אגב, למרות הדימוי השגוי כאילו הלחמים שלנו יקרים. ניתן לבדוק ובלחמי המחמצת הלחמים שלנו זולים יותר מלחמי מחמצת של אנג'ל ומוצרי גלם אחרים אז תמיד מומלץ לבדוק ולהשוות מחירים. אני מניח שגם בשישי הקרוב תיגמר לנו הסחורה מוקדם מכרגיל".
גם בסניפים של מפגש השייח' שאופים בימי שישי חלות ובשאר ימות השבוע לחמניות ופיתות נערכים לעלייה בביקושים. "בשישי האחרון לא הספקנו להיערך ולא ידענו מה יקרה" מספר שי נאור, מבעלי הרשת. "הייתה עלייה חדשה, שזה בממוצע בכל הרשת ב־40 אחוז, והסחורה נגמרה מהר מאוד. אנחנו מתאמצים לעמוד בביקושים ועושים הכנות להגדיל את התפוקה כך שבשישי הקרוב יהיו הרבה יותר חלות ולא יהיה מחסור.
"יש לנו כמה סוגי חלות, כולל עם קצח או קמח מלא", הוא מוסיף, "ולמרות שאנחנו לא מסובסדים אצלנו החלה היא בין הזולות בעיר ־ 9 שקלים בלבד ליחידה. גם החלטנו לא לעלות את המחירים של מוצרי היסוד. בעוגות ובעוגיות נהיה חייבים לעלות".

אם אין לחם שיאכלו עוגות


רשת נוספת שדיווחה על עלייה בביקושים היא מאפה נאמן, שם בעיקר אופים חלות ולחמים ולחמניות אך הבסיס הם דווקא בעוגות ועוגיות במשקל. לרשת 55 סניפים בפריסה ארצית אך לדברי גורמים שם השינויים הורגשו בעיקר בסניפים בירושלים ובשני הסניפים שממוקמים בבית שמש.
"כבר בשישי האחרון היתה עלייה ממוצעת של 40 אחוז בפדיון בגלל החרם על אנג'ל", אומר בוקי נאמן, מבעלי הרשת. "השיטה אצלנו היא שהזכיין אופה בסניף עצמו וכך הוא יכול להחליט לאפות עוד סבב לפי הביקוש במקום. אנחנו כבר היום נערכים לעוד סחורה שנהיה יותר מוכנים ונעמוד בביקושים".
בנוגע לעצם החרם בעצמו הוסיף נאמן:" אני נגד חרמות. אנחנו מחוץ לפוליטיקה אבל חרם בסוף זה לא משתלם לאף צד הם פשוט חייבים לשבת ולדבר ולפתור את המחלוקות בשיחות אני מקווה שמהר מאוד יימצא לזה פתרון".
מנגד ברשת מאפיות 'עבדי' אומרים כי לא הורגשו ביקושים חריגים, אך נראה שזה מכיוון ששם לא אופים חלות ולחמים אלא רק את העוגיות ודברי המאפה המוכרים שלהם. יורם עבאדי, בעלי הרשת והמפעל בעטרות: "אצלנו לא הורגשו שינויים ואף אחד לא פנה אלינו לאפות יותר או לתגבר את המלאי הקיים.
"אנג'ל הם מאפייה טובה ובעלי מסורת ומוצרים טובים וראויים", הוא מדגיש. "אני מאמין שיימצא לזה פתרון בהקדם, ובכלל הצרכן הישראלי ובמיוחד הירושלמי הוא שמרן. אני משוכנע שמהר מאוד הוא יחזור לצרוך את החלות והמוצרים של אנג'ל. לטווח הרחוק החרם הזה לא ישפיע בטח לא מבחינה צרכנית ושיווקית".
מאנג'ל סירבו להגיב או להעביר נתונים או התייחסות על הקפי המכירות והפדיון.