משבר הסייעות מגיע לאפרת ובגדול: נתונים שהגיעו לידי mynet ו"ידיעות ירושלים" מגלים כי מעל 40 אימהות במקום אינן יכולות לחזור לעבוד, ולמעשה הפכו למובטלות - בגלל שכמעט בלתי אפשרי למצוא ממסגרת לפעוטות.
1 צפייה בגלריה
היישוב אפרת
היישוב אפרת
אפרת. הילה שמואל: "במקום למצוא עבודה אני מובטלת"
(צילום: איתן אילן)


פעוטון במרתף

המחסור הגדול הוא במסגרות חינוכיות לילדים בטווח הגילאים משלושה חודשים ועד שלוש. הסיבה: חוסר בכוח אדם במעונות הממוסדים, ומטפלות פרטיות שכבר אינן עומדות בעומס.
חנה שפיצר היא נציגת ועד ההורים השכונתי באפרת. לדבריה, לאחרונה פנתה אליה חברתה וביקשה ממנה סיוע במציאת מעון לבן שלה. כעבור זמן קצר סיפרה לה גם בת הדודה שלה שאין לה איך לחזור לעבודתה כי אינה מוצאת מסגרת לבן שלה.
"העברתי שאלון בין ההורים ביישוב והאימהות", אומרת שפיצר, "התברר כי רובן נמצאות בבית עם הילד. הן נאלצו להרחיב את חופשת הלידה שלהן כי אין ברירה. אבל אחרי שהן מגיעות למקסימום של חופשת הלידה או שהן מתפטרות, או שהן מחפשות פתרון כלשהו לילדים, גם אם הוא לא אופטימלי. אימהות סיפרו לי שהן שולחות את הילדים למטפלות יקרות שאין עליהן פיקוח, שאין להן הכשרה ובמקום הפיזי שלהן לא קיימים תנאים שמתאימים לילדים. לדוגמא: אמא ששלחה את בנה למטפלת שפתחה משפחתון בסלון של דירה בת שלושה חדרים בלי חצר. אחרת סיפרה לי ששלחה את הילד למטפלת מחוץ ליישוב, שמארחת את הילדים במעין מרתף חשוך עם חלונות צרים וקטנים סמוך לתקרת החדר. הילדים מסתובבים על שטיח ואפילו אין עריסות במקום".

"זה פשוט אבסורד"

הילה שמואל, היא אם לבת שמונה חודשים: "בכל היישוב אין מסגרת לילדה כי המעונות מלאים. סיימתי חופשת לידה, ובמקום למצוא עבודה אני מובטלת.
למרים ילד בן חצי שנה: "לרוב אני מכניסה את הילדים למסגרות אחרי 5-6 שבועות. אני חייבת להגיש את הדוקטורט שלי עד סוף החודש הנוכחי, אבל הגעתי למצב שפניתי כבר ל-17 מקומות ולא מצאתי מקום".
ליעל אברוך, פעוטה בת ארבעה חודשים: "זה פשוט אבסורד, אתה גר בשכונה שרובה משפחות צעירות, ואני צריכה להסיע אותה לעיר אחרת כדי לתת לה מענה חינוכי".
ראש המועצה עודד רביבי: "מצוקת כוח האדם התעצמה בקורונה וקיימת בכל רחבי הארץ. הבעיה חריפה יותר באפרת לאור העובדה שקשה למצוא תושבות מאפרת והסביבה שמעוניינות לעבוד כמטפלות. זו הסיבה שכל מעונות היום המפוקחים בארץ פתחו בשביתה בתחילת השנה בדרישה לפתוח את סל התשומות שיאפשר את העלאת שכר המטפלות ושיפור התנאים שלהן.
"כולי תקווה שמאבקם הצודק יצלח ונשוב לימים שקטים יותר. יחד עם זאת אנחנו באפרת מודעים וערים למצוקה, בוחנים כל העת פתרונות נוספים ובכלל זה פתיחה של מסגרות נוספים. אנחנו גם תקווה יחד עם ההורים, שהמעבר עתה של המעונות לאחריות משרד החינוך יביאו לידי שינויים חיוביים שמתבקשים כל כך בכל הקשור לילדים הקטנים של כולנו".