טלטלה עוברת על הורי גן ילדים במרכז העיר, אחרי שבשבוע שעבר שלח אחד ההורים לקבוצת הוואטסאפ הקלטות שבהן נשמעת, לכאורה, אחת המטפלות צועקת על הילדים ומדברת אליהם בשפה בוטה. ההורים הגישו תלונה במשטרה, וזו פתחה בחקירה בחשד להתעללות בחסר ישע.
1 צפייה בגלריה
המטפלת הושעתה, המשטרה בודקת
המטפלת הושעתה, המשטרה בודקת
המטפלת הושעתה, המשטרה בודקת
(המחשה: שאטרסטוק)

"הבת שלי הפסיקה לאכול בבית", מספר אב לבת שנתיים שהפסיק לשלוח את הילדה לגן וזיהה לדבריו בהקלטה את קולה של בתו כשהיא בוכה. "בהתחלה חשבתי שזה וירוס, אבל אחרי שנחשפו ההקלטות הבנתי שהבת שלי נפגעה". אם נוספת לילד טוענת כי כבר לפני מספר שבועות התלונן עובד בגן על היחס לילדים, אולם לא נעשה דבר עם תלונתו והוא נאלץ להתפטר.

"סיוט של כל הורה"


מהקלטות שהגיעו לידי "ידיעות ירושלים" עולה כי בגן היו מקרים של צעקות, לכאורה תוך כדי איומים על הילדים. "שמעתי את הבת שלי מתחננת במשך חמש וחצי דקות למוצץ ומים ולא מקבלת וצועקת 'אבא, אבא', והגננת אומרת לה: 'אם לא תשתקי לא תקבלי את המוצץ'", מספר אחד האבות. "אנחנו לא ישנים ממה שמענו. במשך חודש הילדה לא אוכלת כלום. אמרו לנו שיש לה וירוס, היא משלשלת, קחו אותה הביתה. בבית היא היתה אוכלת ובגן היתה לה חרדה. עשינו מפגש ההורים, והתברר שעוד ילדים בגן הפסיקו לאכול".
לדברי האב, הוא האזין ל־18 שעות של הקלטות ונחרד. "שמעתי המון איומים, כמו על ילד שנוגע בבקבוק וצורחים עליו 'אין מים היום' או 'אם תיגע באוכל אתה תאכל לבד' או 'אם אתה נרדם עכשיו אתה לא יודע מה אני הולכת לעשות לך'. שמעתי גם דיבור מגעיל: 'אתה כמו כלב', או 'מה הם אוכלים טונה עם גבינה. מה הם ערבים?'".

קראו גם:

"ההקלטות זעזעו את כולנו", מוסיפה אם אחרת. "החשש של כל הורה התגשם לנו. הבן שלי כיכב בהקלטות האלה. מה שנשמע בהקלטות מרגיש כמו התעללות נפשית. היו איומים והפחדות. היא אמרה לבן שלי: 'אם אתה לא ישן אני לא יודעת מה אני עושה לך'; 'אם אתה לא ישן אני לוקחת לך את המוצץ', והיא לקחה לו את המוצץ בכוח. מרוב שהוא פחד הוא לא אמר כלום, רק צעק 'אבא, אבא'.
"מה ששמענו זו אלימות", מוסיפה האם. "המחדל המטורף הוא שלא היו מצלמות. אנחנו בחוסר אונים שלא יודעים אם היתה אלימות פיזית או לא".

העובד התריע ועזב


לטענת ההורים, בחודש נובמבר הגיעו למינהל הקהילתי תלונות מצד עובד שהועסק במתחם, אך למיטב ידיעתם דבר לא נעשה. בין היתר הוא סיפר על ילדים שמואכלים בכוח, צעקות והתבטאויות שאינן הולמות גן ילדים.
במכתב סיכום בעקבות פניית העובד מ־23 בנובמבר נכתב כי הוא התלונן על כך ש"יחס הצוות לילדים ולהורים בעייתי (ללא חיוך, צעקות והאכלת ילדים בכוח)... באשר לטענות שהעלה על תפקוד המעון, תיעשה בדיקה מול מנהלת המעון".
בעקבות תלונות שהגיעו שלחה מנהלת המעון הודעה למטפלות ובה היא דורשת מהעובדות שלא להכניס שום גורם לגן. "כפי שאתם רואים, האבא דיבר עם... זה משהו שהיה יכול מאוד להסלים הלאה, להגיע ליו"ר, לעשות בלגן לפתיחת מצלמות ולעניינים ושטויות וקשקושים. הנה דוגמה קלאסית. אל תכניסו כל אחד לכיתות במהלך היום בבקשה. אם אתם לא בטוחים לקרוא לי, להתקשר אליי".

"מעלילים עלי עלילות"


המטפלת שכנגדה עלו הטענות מכחישה את הדברים וטוענת שההקלטות הוצאו מהקשרן, "במקרה של המוצץ האבא הוא שביקש שאני לא אתן משום שהילד בתת משקל, והם אמרו שיבכה. יש עוד ילד שלא מסתגל כבר שלושה חודשים אבל בחיים לא אגיד לילד שאין מים, אני אוהבת את כל הילדים כמו שהם. אני מפנקת אותם בפירות בעוגיות ואני דואגת להם למים. אני לא יודעת מה הטענות שלהם.
למה פיטרו אותך?
"אמרו שאני בהפסקת עבודה אני לא יודעת למה, הם רוצים לבדוק. אני כל היום מחבקת ומנשקת את הילדים, אפילו מוסרים לי נשיקות באויר מרוב שהם אוהבים אותי, אני כבר כמה שנים בגן, בחיים לא היו תלונות. קשה לי עם התלונות האלה. כבר שבוע ימים אני לא מרגישה טוב יש עלילות עלי וזה לא נעים לי".

תגובות


מהמשטרה בתגובה: "מיד עם קבלת התלונה במשטרה בחשד להתעללות נפתחה חקירה, שעודנה מתנהלת בימים אלו. נמשיך לחקור את המקרה במקצועיות וביסודיות ולבצע את כל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת".
מהעירייה נמסר: "מדובר באירוע שהתרחש במעון השייך למינהל הקהילתי, ואשר נמצא בהפעלה ובאחריות של רשת 'התחלה חכמה' של החברה למתנ"סים. האירוע נמצא בחקירת משטרה. העירייה מגנה כל מקרה של אלימות בכלל, וכלפי ילדים בפרט, ותפעל למנוע זאת בכל דרך".
מהנהלת המעון נמסר: "מיד עם קבלת התלונה הראשונית, המטפלת אשר כלפיה הופנו התלונות הושעתה. בהמשך לכך, התקיים תחקיר בהובלת מנהלת מחוז ירושלים של הרשת. מהתחקיר עלה כי מעולם לא נצפתה אלימות פיזית בכיתה, לא על ידי הצוות, לא על ידי מנהלת המעון ולא על ידי המדריכה הפדגוגית או הפיקוח. שלום הילדים הוא בעל חשיבות עליונה עבור צוות המעון, אשר משתף פעולה באופן מלא ושקוף הן עם ההורים, וככל שתתקבל פנייה מהמשטרה המעון ישתף פעולה ויפעל על פי ההוראות.
"בנוסף לקשר מתמשך עם ההורים, הנהלת המעון מכינה תוכנית עבודה להבראת הכיתה, שתכלול הדרכה נוספת וחידוד ההנחיות הפדגוגיות, וכן ייערכו תצפיות כדי לעקוב ולטפל בכל מצב נדרש".