עיריית ירושלים נערכת לגל חום קיצוני - ועדת הבריאות בעירייה דנה בשבוע שעבר בהנחיות לציבור לקראת גל החום הקיצוני, כשהדגש הוא על דאגה לתינוקות וקשישים. הדיון השבוע נערך אחרי שכבר בחודש מרץ 2023 פרסמו רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון והשירות המטאורולוגי תרחיש ייחוס לאומי למזג אוויר קיצוני ולגלי חום שיימשכו מספר ימים כתוצאה ממשבר האקלים.
6 צפייה בגלריה
ירושלים בעומס חום
ירושלים בעומס חום
ירושלים בעומס חום
(המחשה: שאטרסטוק)
על פי התרחיש, בעמקי המזרח ישררו בדרך כלל התנאים הקיצוניים ביותר, ובפסגות ההרים ישררו בדרך כלל תנאים פחות חמורים. גם במישור החוף צפויים גלי חום ארוכים בחודשים יוני עד ספטמבר, ויש צפי לגלי חום חמורים.
על פי התרחיש, גל חום במישור החוף עלול להגיע לטמפרטורה של 35 מעלות ויותר מ־50 אחוזי לחות, בהרים ל־42 מעלות, בנגב ובעמקי הצפון ל־44 מעלות, ובבקעת הירדן ובערבה ל־49 מעלות.

המחקר המפחיד של העברית


בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הבריאות של עיריית ירושלים, הוצג דוח של הרשות לאיכות הסביבה, ולפיו מחקר של האוניברסיטה העברית מצא כי בשנים הקרובות צפויים גלי חום קיצוניים בקיץ הישראלי, וכי אלה צפויים להיות תכופים יותר פי 7 וארוכים יותר פי 3 בהשוואה להיום. אחד התרחישים המדאיגים הוא עלייה בתמותה. לפי המחקר, גלי החום עלולים להוביל לזינוק בתמותה הישירה העודפת של בני אדם עד פי 10 מהממוצע שנתי.
עוד צוין בדוח כי על פי התחזית המעודכנת של מזג האוויר באזור ירושלים, צפוי גל חום במשך שלושה ימים עם טמפרטורות גבוהות מ־32.5 מעלות צלזיוס.

קראו גם:

בעקבות התרחיש מקדמים בעיריית ירושלים עבודה בין אגפית למיפוי ומתן הנחיות לשמירה על בטיחות בבית ובחוץ באזורי מזג אוויר של חום קיצוני. בישיבה השבוע הוחלט על פיילוט בשיתוף הרווחה והכנת תוכנית תשתיות מותאמת חום במרחב הציבורי וחוסן אנרגטי לתושבי העיר.

6 צפייה בגלריה
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית
(צילום: אוהד צויגנברג)

בין היתר תבוצע הכנה בפן הבריאותי של אוכלוסיות בסיכון - ילדים בגילים 0 עד 4, אזרחים ותיקים, אנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם, השמנת יתר מחלות כרוניות אחרות, שכן מזג האוויר החם במיוחד עלול לגרום להתייבשות, מכת חום ומחלות.
בין הדגשים להיערכות, דאגה של אנשי מחלקת הרווחה ליצירת סביבה קרירה, כגון סגירת תריסים והפעלת מאווררים או מזגנים, קריאה לצמצום היציאה החוצה בשעות הלוהטות וכן לקיום פעילות גופנית בשעות הערב או במקום ממוזג וכן לעודד שתיית מים וקירור הגוף והגנה ביציאה החוצה. "יש הרבה מה לעשות כדי להקל על תושבי העיר", אמרה חברת המועצה לורה ורטון, שהשתתפה בישיבה. "דיברנו על סיוע לקשישים ולאוכלוסיות שונות וגם לבעלי חיים. אני מקווה שנוכל לשמש דוגמה להתמודדות טובה בקיץ ובכלל ויכולה להעיד שאנשי המקצוע עושים עבודה מצוינת בהיערכותם".

6 צפייה בגלריה
לורה ורטון
לורה ורטון
לורה ורטון
(צילום: רפי קוץ)

תחזית מדאיגה


אז למה זה קורה ולמה דווקא השנה יש חשש מתרחיש של חום קיצוני? "אנחנו במצב 'אל ניניו'", מסביר מנהל אתר 'ירושמיים', החזאי בועז נחמיה. "מדובר בתופעה אקלימית שמתרחשת אחת לכמה שנים, של עלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס השקט ממערב לפרו לפרק זמן ממושך, וזה משפיע למעשה על כל כדור הארץ. יש חימום כפול גם כתוצאה מ'אל ניניו', וללא קשר יש עלייה בטמפרטורה של האוקיינוסים, איזון כפול של חימום, וזה גורם בטווח הארוך לעלייה בסיכוי לגלי חום בכל כדור הארץ".

6 צפייה בגלריה
בועז נחמיה
בועז נחמיה
בועז נחמיה
(צילום: אסף עיני)

לדברי נחמיה, אם מסתכלים היסטורית הרי שההשפעה של אל ניניו על ישראל לא משמעותית. "ובכל זאת, אפשר להגיד שהסיכוי לגלי חום גבוה יותר מהרגיל. ה'אל ניניו' משפיע על ארצות הברית והאוקיינוס השקט. יש כאן כמה הערכות. מצד אחד, יש אלמנט שאומר לנו שיהיה קיץ חם. מצד שני, הסטטיסטיקה אומרת שההשפעה על ישראל היא לא גדולה. אם מסתכלים על ארצות של המודל רואים שאין גל חום שצפוי ביולי, אבל זה לא מבטיח שלא יהיה, שכן זו הערכה נסיונית ולא ניתן לחזות מעבר לשבוע.
"בסיכומו של עניין, הקיץ התחיל ממש נעים ובשבוע הקרוב ימשיך להיות נעים. הטמפרטורות לא יעלו על 30 מעלות, וכשמסתכלים על חודש יולי לא רואים גל חום", מוסיף נחמיה, אך מדגיש: "אבל צריך כמובן לצפות שיהיה גל חום בגלל ההשפעה העולמית. ככל שכדור הארץ מתחמם מודלים אקלימיים אומרים שכמות גלי החום תגבר באופן כללי, ואנחנו חלק מזה. זה לא אומר בהכרח שזה יהיה בקיץ הזה. זה יכול להיות בקיץ הבא או בכל קיץ אחר, אך באופן כללי יש גרף עלייה".

החשש של אוהבי החיות


מי שמודאג מאוד מהתרחיש היא מנהלת ומייצגת 'ירושלים אוהבת חיות', חדווה ונדנברוק, שקוראת לציבור להוציא מים לבעלי החיים שמסתובבים במרחב העירוני ולא יכולים לדאוג לעצמם. "אני מתחננת שאנשים יוציאו כלים עם מים החוצה, אחרת החתולים, היונים, הציפורים והקיפודים ימותו מצמא. החיים שלהם כל השנה לא טובים והם תלויים באנשים טובים שיוציאו בקבוק מים החוצה. למות בצמא זה נורא. הרבה בעלי חיים מתים מצמא בעיקר בימי הקיץ החמים. עכשיו ההתחממות הגלובלית לא תורמת לבעלי החיים, היא מכחידה אותם.

6 צפייה בגלריה
נמסים מחום
נמסים מחום
נמסים מחום
(המחשה: שאטרסטוק)

"לגבי צל, הם מוצאים לבד מקומות מוצלים, ולכן אני מבקשת כדי שלא נראה אותם מתים ברחובות, כי זה מחזה קשה לראות בעלי חיים גוססים מצמא, שכל משפחה תוציא קערית מים החוצה, זה מציל חיים, בעיקר בחום הזה. שיבינו שבעלי החיים הם חלק מהסביבה שלנו. אפשר לשים תחת המזגנים קערית כדי שהמים יזלגו לשם וישמשו את החיות".

דרוש צל


"קיימת הסכמה בין חוקרים העוסקים במרחב העירוני שצל, עצים וצמחייה הם אחד המרכיבים החשובים של איכות החיים במרחב העירוני, והוא גם תופס מקום במחקרי המכון מזה 20 שנה", אומרת ד"ר חוה ארליך, ראש תחום עירוניות וקיימות במכון ירושלים למחקרי מדיניות, מרצה במכללה האקדמית אונו ולשעבר מתכננת מחוז תל אביב במינהל התכנון במשרד הפנים. "צל מאפשר שהייה במרחב ומפחית משמעותית את הטמפרטורה ברחוב, וצמחייה בוגרת ומגוונת תורמת עוד לכך כמובן. בפרויקטים של התחדשות עירונית ותמ"א 38 חשוב לקחת בחשבון את פוטנציאל הפגיעה בעצים בוגרים וצמחייה. המענה לכך הוא בהגדלת המחויבות לשתילה חוזרת בפרויקטים שבמסגרתם נעקרו עצים, לגינון על גגות וחזיתות ולמחויבות להגדלת שטח הכיסוי של עצים ברחובות ירושלים".

6 צפייה בגלריה
עומס חום
עומס חום
עומס חום
(צילום המחשה: shutterstock)

גם נחמיה סבור שזה הפתרון. "צריך לשתול הרבה עצים, ובמקביל לא לעקור עצים בוגרים מכיוון שהם נותנים צל ומקררים את העיר והרחוב פי 3 מעץ צעיר. כשמתכננים צריך לחשוב על כמה שיותר צל, איך מתגברים על השמש ולא איך מתגברים על הקור, לשתול כמה שיותר עצים ולדאוג לצל בכמה שיותר מקומות".

הטיפ של טכנאי המגזנים


אז האם המזגן יציל אותנו במקרה של גל חום חיצוני? "בקיץ פונים הרבה יותר מאשר בחורף כי בחורף יש עוד אלטרנטיבות לחימום, כמו רדיאטור, תנורים חשמליים, אח של עצים ועוד. בקיץ פתאום נזכרים לבדוק את תקינות המזגנים, וכשזה לא עובד מתחילים לפנות", מספר דוד דוברובסקי מ'ד.ד. מיזוג אוויר'. "התקלה הנפוצה ביותר היא הזנחה של המזגן כשלא מקפידים לנקות באופן סדיר את הפילטר, וזה גורם לריחות, סתימות במערכות, לחצים גבוהים במערכת הגז וסתימות במערכת ניקוז המים".
אם מדברים על גלי חום קיצוניים, האם המזגנים יוכלו לצנן אותנו? "בוודאי. מזגן מוגדר כמכשיר שמטפל באוויר, ולמעשה מה שהוא עושה זה להוריד את עומס החום שיש בבית לתנאי הנוחות של האדם".
ואיך נוכל להתקרר במקרה של הפסקת חשמל? "כשאין חשמל מקלחת קרה תצנן אתכם ושתיית מים קרים. שבו בצל והקפידו לסגור וילונות וחלונות שלא יחדרו קרני שמש ומשבי חום".