המיזם הישראלי שעלול להגביר את האלימות. בית הכנסת ההיסטורי בכפר התימנים (כפר השילוח) במזרח ירושלים, שהוקם בשנת 1881 בידי עולי תימן, צפוי להפוך למרכז מבקרים חדשני בעלות של מיליוני שקלים. בתחילת השבוע הושגה פשרה היסטורית, כך לפי הודעת הדוברות, בין נציגי המתיישבים בכפר התימנים והקדש בנבנישתי לבין המדינה בנושא. אלא בינתיים בכפר נשמעים קולות אחרים ויותר מאיימים על מרקם החיים השבריריים ממילא באזור.
1 צפייה בגלריה
סילוואן
סילוואן
סילוואן
(צילום: שלומי כהן)

עקפו את המכשולים

במסגרת התוכנית שאושרה יהפוך בית הכנסת העתיק בכפר התימנים (סילוואן) למרכז מבקרים חדשני בעלות של 4.5 מיליוני שקלים. המתחם יכלול שימור ושחזור של קומת בית הכנסת העתיק 'אהל שלמה', תיבנה תצפית על גג בית הכנסת לעבר העיר העתיקה ועיר דוד, וכן ישוקם ויונגש לציבור בור המים המקורי שהיה במקום. בנוסף יוצגו במקום תערוכות שונות ותיעוד היסטורי של החיים ב'כפר התימנים'.
קראו גם:
בית הכנסת, שהוקם על ידי יהודי תימן בסוף המאה ה־19, שימש את ההתיישבות היהודית באזור עד שננטש, מספר שנים לפני הקמת המדינה, בעקבות מאורעות תרפ"ט והמרד הערבי. כבר בשנת 2017 החליט משרד ירושלים ומורשת על הקמת מרכז שיוקדש להתיישבות היהודית במקום ולתרבות ולמסורת של עולי תימן, אך העניין עמד בפני מספר מכשולים משפטיים. בתחילה עתרה לבית המשפט עמותת 'עיר עמים' נגד כוונת המדינה להקים מרכז מבקרים בשטחי ההקדש, בטענה כי הקמת מרכז כזה עוברת על דיני ההקדשות.
עתירה זו עיכבה לאורך שנים את הפרויקט, דבר שהוביל לעתירה נוספת - הפעם של הקדש בנבנישתי עצמו נגד רשם ההקדשות, שערם קשיים על שינוי ייעודו של המבנה.
אלא שלאחר עבודת מטה ארוכה ומשותפת של משרד המשפטים ומשרד ירושלים ומורשת הושגה פשרה השבוע בבית המשפט המחוזי ולפיה המבנה הקיים יושכר לעמותה שתפעיל ותנהל את מרכז המבקרים, ובכך תאפשר את הקמתו ותשמוט את הטיעונים שמאחורי עתירות של ארגונים דוגמת 'עיר עמים' גם בעתיד.
כידוע, אין יחסי שכנות טובים בין התושבים היהודים לערבים בסילוואן. בכפר נרשמים לא פעם עימותים והתנכלויות בין המגזרים ויש מי שרואה באישור תוכנית זו עוד קיסם מיותר המושלך למדורה.
התושבים הערבים מתלוננים על הזנחה ונלחמים במיזמים השונים הנכפים עליהם מעת לעת, כגון הקמת הרכבל שיימתח ממתחם התחנה הראשונה עד לעיר העתיקה ויעבור בשטחם.

מריבות הסילוואן

2018 עתירה נגד הגבלת הגישה של התושבים הערבים למעיין הגיחון על ידי עמותת אלע"ד
2019 שגריר ארה"ב בישראל מבקר במנהרות הנחפרות על ידי עמותת אלע"ד מתחת לבתים הערבים - ומעורר סערה
2022 ביהמ"ש דוחה את ההתנגדויות ונותן אור ירוק להקמת הרכבל, בין היתר על ומעל שטחי הכפר

התסיסה בשטח

"במקום שייפתח מרכז לבית הכנסת, שידאגו להקים מתנ"ס", מתרעם מוכתר סילוואן, דאוד סיאם, "שיעשו פעילויות לילדים כפר שמאכלס 70 אלף תושבים שהילדים בו זרוקים ברחובות וכל בן 7 יש לו במשטרה מעל 5-6 תיקים".
הוא מזהיר כי מיזמים כאלה רק גורמים לתסיסה בקרב הנוער ולהגברת האלימות."בעתיד מה יצא מהילדים האלה? דעא"ש פליליסטים עבריינים", כך סיאם. "מה שהוא (השר אלקין - מש"מ) עושה עכשיו הוא גורם לתסיסה בשטח פגיעה בשני הצדדים, הילדים שאצלנו משועממים יזרקו אבנים והמבקרים יפגעו ואז השטח בוער, וכל זה בחסות שרים של ממשלת ישראל.
"חיינו עם תימנים בשלום ובשלווה כל החיים. הסבתות שלנו היו מטפלות בתינוקות אחד של השני ואפילו מניקים אותם. אז עכשיו, במקום שנחיה בשלום הם עושים מלחמה. בשביל מה? אנחנו רוצים להסתדר ולחיות יחד".