אופטימיות גדולה נרשמה בליל הבחירות, בקומה שש שבכיכר ספרא. ראש העירייה משה ליאון היה משוכנע שהקדנציה בראשות העיר והפופולריות לה הוא זוכה בעקבותיה, תתורגם הפעם לא רק לניצחון סוחף בבחירות לראשות העירייה, אלא גם להכנסת מספר רב של חברי מועצה מהרשימה שעמל להרכיב.
5 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
משה ליאון
(צילום: ארנון בוסאני)
אלא שככל שהלכו והתבררו תוצאות האמת הסתמן שליאון הכניס למועצת העיר הרבה הרבה פחות מבין 4-6 מושבים שניבאו לו הסקרים. גם קולות החיילים כך נראה, לא צפויים לחולל שינוי דרמטי.

ליאון: אכזבה והישג

בבחירות לראשות העירייה דווקא הצליח ליאון לסחוף את הציבור עם 81.6% שבחרו בו ולא במתמודד שמולו - יוסי חביליו. לדברי מקורבים לליאון, הנתון הזה היווה עבורו ועבורם מעין סגירת מעגל אחרי שבבחירות הקודמות ב-2018 הוא ניהל מאבק צמוד מאוד מול יריבו דאז, עופר ברקוביץ', שמאז נעלם מהציבוריות המקומית. "אני גאה בהישג חסר התקדים, ובמיוחד גאה להיות ראש עירייה שיש עליו הסכמה רחבה ותמיכה גורפת", הצהיר בבוקר שלאחר הבחירות. "זכיתי בתמיכה של כ-65% מקולות הציבור הכללי בעיר, ואקים קואליציה רחבה שתבטא הסכמה רחבה, שמירה על הסטטוס קוו ושותפות של כל האוכלוסיות בעיר". בראיון לרשת ב' הוא הוסיף ואמר: "אני מתכוון להקים קואליציה רחבה - אז האמירות על כך שהמועצה הפכה לחרדית הן לא רלוונטיות".
"זאת אכזבה גדולה", הודו מנגד בסביבת ליאון לגבי חלוקת הנדטים המסתמנת. "אבל אפשר וצריך להסתכל על חצי הכוס המלאה. בקדנציה הקודמת ליאון לא הכניס ולו מנדט אחד והיה ראש עירייה ללא חברי מועצה מסיעתו, וכעת הוא הצליח להכניס בוודאות שני מנדטים".
חצי כוס מלאה או ריקה, אבל גם עם שניים ואפילו שלושה חברי מועצה, בגדול ליאון נשאר בסיטואציה דומה לזו שהיתה בקדנציה האחרונה ויזדקק להשקיע בתחזוק קואליציה שתאפשר לו לפעול בחופשיות. לפי הרכב המועצה הפעם, נראה שקל זה לא יהיה.

החשש מרוב חרדי


אחוזי ההצבעה בירושלים עמדו הפעם על 31.5% והם היו נמוכים מהבחירות הקודמות אז הגיע שיעור ההצבעה ל־38.6%. יתכן וזו העייפות ממערכות בחירות באופן כללי, ויתכן כי זו אווירת הדכדוך מהמלחמה, או ההנחה שכך או כך ליאון ייבחר. בעוד שבשכונות המסורתיות והחילוניות נרשמו אחוזי הצבעה נמוכים יחסים, בשכונות החרדיות היתה התגייסות. לפני ספירת קולות החיילים, דגל התורה נותרה עם שישה מנדטים מה שאומר שהיא תמשיך לשלוט במועצה ובתיקים מובילים כמו תכנון ובנייה. גם אגודה נותרה עם שלושה ותוכל לדרוש לפחות לשמור על חצי סגן ותפקיד המשנה לראש העיר.

5 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
(צילום: shutterstock)

ש"ס, שניהלה בערים רבות קרבות שטלטלו את שיתוף הפעולה הפנים-חרדי, התחזקה ועלתה מחמישה לשישה מנדטים, מה שמבטיח לפחות שני סגנים וכן תיקים מובילים. ההערכה היא שגם ספירת קולות החיילים לא ממש תשנה את התוצאה, שכן חלקם מצביעים באופן מסורתי למפלגה. בבוקר שאחרי הבחירות, במפלגות החרדיות שמרו על דריכות והרוב סירבו להתייחס לתוצאות. "נחכה לספירה הסופית של כל הקלפיות", אמר אליעזר ראוכברגר מדגל התורה. "מעבר לזה אני שמח על ההישג שלנו ששמרנו על כוחנו ואפילו גדלנו במספר הקולות ואנחנו מאחלים לכל המתחרים וחברי המועצה הוותיקים והחדשים שנעבוד יחד ונוביל את ירושלים קדימה, זאת המטרה של כולם לעשות למען ירושלים והתפתחותה".
עם זאת, נזכיר כי בתשובה ל"ידיעות ירושלים" רק בשבוע שעבר התחייב מנהיג ש"ס צביקה כהן כי מפלגתו לא תשב בקואליציה בה יהיה שותף יו"ר האיחוד הירושלמי של יוסי חביליו, שאותו האשים בפלגנות והסתה נגד הציבור החרדי. כהן התחמק מלענות לנו האם אחרי הניצחון השתנתה דעתו, אולם נראה שבסופו של דבר לא יהיה זה המחסום בפני הצטרפות לקואליציה.
אגב, ביום חמישי שעבר, 5 ימים בלבד לפני הבחירות, חיים אפשטיין מסיעת "בני תורה", המייצגת את "הפלג הירושלמי", הודיע כי הוא חוזר בו ולא יתמודד על ראשות העיר מול ליאון וחביליו. לא מדובר בהחלטה שלו אלא של הרבנים מהזרם הליטאי-קיצוני, אשר החליטו על הסרת המועמדים לראשות העיר משורה של ערים ובהן ירושלים, בית שמש, בני ברק ומודיעין עילית.

חיזוק מהחרד"לים


לא רק החרדים התחזקו אלא גם הדתיים שנחשבים קיצוניים יותר ביחס לזכויות להט"ב, סגירת מקומות בשבת והיחסים עם בני דתות אחרות בעיר. סיעת 'נעם' בראשות עו"ד אלדד רבינוביץ הצליחה להכניס מנדט אחד והיא מהווה שחקן חדש במגרש הפוליטי בעיר. מי שדעותיו קרובות הוא אריה קינג (מאוחדים), שזכה בשני מנדטים. נראה שלליאון תהיה החלטה קשה האם להכניס אותם לקואליציה, "סיעת מאוחדים הוכיחה שהיא הסיעה הימנית והדתית לאומית הגדולה בירושלים. בבחירות הקודמות המפד"ל היו יותר גדולים, עברנו אותם, ואם נעם לא היו רצים בנפרד הפער היה משמעותי ביותר", אמר קינג. "יש אמירה שהציבור בירושלים הלך ימינה, ואני גאה שנהיה כמו שהיינו עד עכשיו עם התואר של המפלגה".
קינג כבר הודיע על דרישתו הראשונה והיא הגדרה נפרדת בעיריית ירושלים למינהל חינוך דתי-לאומי, "לא יהיו מוסדות חינוך דתיים שכפופים למינהל החינוך החרדי או למינהל הכללי - זו הדרישה שתקבע האם ניכנס או לא".
רבינוביץ' נשמע נחרץ פחות ואמר: "אנו שמחים מאוד שנכנסנו למועצה, לומדים את המצב ואת האפשרויות העומדות לפתחנו".

כוח נשי


דווקא בגזרה הנשים, שבמהלך הבחירות גילו שקיצוניים השחיתו את תמונותיהן, נרשם עידוד קל, כאשר מספר חברות המועצה יקבל חיזוק עם חברה נוספת, שישית במספר. ועדיין מדובר בחלק קטן מאוד מ-31 מושבי המועצה. "אנחנו עדיין ממתינים למעטפות הכפולות ולקולות החיילים והחיילות", אמרה מספר שתיים בהתעוררות, מרים סלע. "נכון לעכשיו, להסתכל על מועצת העיר ירושלים ולראות רק כחמישית מכוח המועצה נשים – זו נקודת פתיחה מאתגרת עבור החברה הירושלמית וזה מוכיח שיש לנו עוד עבודה. אני מאמינה שבמובן הזה יש לי שליחות כפולה - להיות נציגת ציבור של כל מי שבחרו בי, ויחד עם זאת להיאבק על מקומן של נשים במרחב הציבורי בכלל, ובפוליטיקה המקומית בירושלים בפרט".

5 צפייה בגלריה
מרים סלע
מרים סלע
מרים סלע
(צילום: יואב דודקביץ')

חברת מועצה מהאיחוד הירושלמי ד"ר לורה ורטון שהחזיקה את תיק הנשים במועצה אמרה: "אני גאה בכל אישה שהצליחה להיכנס למועצה. לצערי, כל עוד יושבות במועצה מפלגות המייצגות קיצוניות דתית, כנראה שיהיה ייצוג מוגבל לנשים. עם זאת, אני גאה בכך שגם בנסיבות אלה, בקדנציה שחולפת, על ידי מהלך שהובלתי לקביעת שריון לנשים בבחירות למינהלים הקהילתיים, לראשונה בישראל נבחרו נשים חרדיות לתפקידים בהליך דמוקרטי. נמשיך לקדם סדר יום פמיניסטי ונעצים את כל נשות העיר ואת השוויון המגדרי בה".

5 צפייה בגלריה
ד"ר לורה ורטון
ד"ר לורה ורטון
ד"ר לורה ורטון
(צילום: מולי גולדברג)


חגית משה, ששימשה כסגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך אמנם תהיה במועצה, אך מכיוון שהסיעה בראשה היא עומדת, המפד"ל – הציונות הדתית, נחלשה ומשני מנדטים נשארה ככל הנראה עם מנדט אחד, צפוי שגם כוחה במועצת העיר ייחלש. גם סיעת הליכוד הצליחה לגרוף מנדט אחד בלבד, אולי בגלל החילופים, זמן קצר לפני הבחירות, והעמדת יעל ענתבי בראשה, יש חברת מועצה נוספת.

החילונים לא נהרו

אחוז ההצבעה הנמוך פגע בציבור הליברלי בעיר שזכה לשבעה מנדטים לעומת תשעה. 'התעוררות', שהיתה הסיעה הגדולה ביותר במועצה היוצאת, עם שבעה מנדטים, נחתכה ביותר מחצי, ולפני ספירת קולות החיילים יש לה שלושה מנדטים בלבד. הפעם כך נראה, בסיעה למדו את לקח הישיבה השוחקת באופוזיציה שפוררה אותם, ונראה שיחתרו לכניסה לקואליציה, קבלת תיקים חשובים והשפעה מבפנים. "אנחנו בסך הכל מרוצים, בהמתנה דרוכה לקולות החיילים, אבל אין ספק שהגוש הציוני בירושלים נפגע בבחירות האלה באופן משמעותי", הודה יו"ר הסיעה אדיר שוורץ. "אני מתחייב שנעשה את הכי טוב שלנו, בכל יום ויום בשביל ירושלים, לצד כלל השותפים במועצת העיר".


5 צפייה בגלריה
יוסי חביליו מצביע
יוסי חביליו מצביע
יוסי חביליו מצביע
(צילום: האיחוד הירושלמי)

עוד קודם ליום הבחירות היה חשש מהשאננות של המצביעים החילונים. בטקטיקת "גוואעלד" של הרגע האחרון קרא חביליו שעתיים לפני סגירת הקלפיות להורות על הארכת פתיחתן עד לחצות, בטענה שמי שנפגע הוא הציבור העובד והמשרת, על אף שהיה זה יום שבתון במשק והעובדה שמשרתי המילואים יכלו להצביע במעטפות כפולות. גם הפרסומים על חשש מרוב חרדי במועצה לא עשו את שלהם ולתושבים החילונים לא ממש בער ללכת ולממש את זכותם הדמוקרטית.
למרות זאת החתירה של חביליו למנוע בזבוז קולות ולאחד ארבע סיעות (יש עתיד, מרצ, עבודה וחוזה חדש המזוהה עם מחאת קפלן) הביאה לו ארבעה מנדטים, שניים יותר מהפעם הקודמת. חביליו שנחשב לסמן הליברלי הקולני במועצה היוצאת, שימש כחבר קואליציה אופוזיציוני, ונראה שלא אחת זה דווקא שירת היטב גם אותו וגם את ראש העירייה ליאון. השאלה הגדולה כעת היא האם ההתחזקות שלו תתורגם להשפעה גדולה יותר, ולתפקידים בכירים יותר, או שבמקרה וידם של החרדים והדתיים תהיה על העליונה, בין היתר אם ש"ס תעמוד בהבטחתה ערב הבחירות שלא תשב איתו, הוא יעבור לספסלי האופוזיציה, אבל הפעם באמת.

נשארו בבית

שתי סיעות אמנם לא נכנסו למועצה אבל בהחלט רשמו הישג תודעתי. הראשונה היא 'אחדות ירושלים' שעשתה היסטוריה כשהציבה במקום השני אישה חרדית, מלכה גרינבלט, שבאומץ לב רצה עד הסוף למרות איומים שונים. "מודה לה' יתברך שזיכה אותי לשרת את הציבור נאמנה במועצה", אמר יו"ר הסיעה אבישי כהן שגם הוא לא יכהן כחבר מועצה. "אמשיך לשרת את הציבור שמבקש לשמוע את הקול המאחד והממלכתי, אמשיך ביוזמות שלי, היכן שאפשר להשפיע נשתף פעולה בנושאים שנדרשים".


גם יו"ר סיעת "כל תושביה", סונדוס אלחות', ערבייה שמתגוררת בקריית יובל, עשתה היסטוריה בהחלטתה להתמודד. "היו לי המון מכשולים בדרך, הראשון שבהם הוא עצם היותי אישה ערבייה שפרצה את כל הגבולות. הקושי הנוסף היה להוציא את האוכלוסייה הערבית להצביע בשל אי אמון שיש להם במנהיגים היהודים. מעבר לכך היו קשיים כמו עיכוב במחסום של אוטובוסים עם מצביעים".
עוד מתמודדים שלא נכנסו הם אלון לוי ויהודה בן יוסף שעל אף היותו דמות מוכרת ותיקה במועצה לא הצליח להיבחר. יהונתן יוסף שסיעתו נפסלה לא יכול היה להיבחר והודיע על תמיכתו בדגל התורה, למרות שהוא נכדו של הרב עובדיה, מייסד ש"ס.