אחרי אין ספור תלונות של תושבים ונוסעים אודות הרכבת הקלה בעיר, נערכה סוף סוף ישיבה בנושא בעיריית ירושלים. בישיבה השתתפו מנכ"ל חברת ההפעלה והתחזוקה של הרכבת הקלה, בועז הירש, מנכ"ל צוות אב לתחבורה, תמיר כהן, חברי מועצת עיריית ירושלים ומוזמנים נוספים. השורה התחתונה? לחברת לביא אין תשובות ונראה שתושבי ירושלים הנוסעים ברכבת הקלה הולכים לסבול עוד הרבה זמן.
"זו היתה ישיבה עצובה", אמר ל'מיינט ירושלים' חבר המועצה יהודה פרוידיגר (הבית היהודי), "יושבים שם מנכ"ל הרכבת הקלה ומנכ"ל תכנית אב לתחבורה והם לא יודעים להגיד תשובות. אמרנו להם תגידו לנו את הדברים הכי קשים, אבל לפחות תגידו. מתי אתם רואים שיש שינוי? הם לא ידעו להגיד".
אולי יעניין אתכם גם:
הבעיות של הרכבת הקלה, הרשימה המלאה
לדברי פרוידיגר, בישיבה הוצגו מספר בעיות שהירושלמים מכירים כבר היטב:
- חריקות על המסילה כשהרכבת נוסעת
- רעש שנשמע כמו התחלה של אזעקה בתחילת כל נסיעה מהתחנה
- בלימות חדות שגורמות לנוסעים להידחף קדימה בתוך הקרון
- צפיפות איומה בקרונות החדשים, שצרים יותר מהקרונות הישנים
- בגלל הצפיפות, נוסעים המתניידים על כסאות גלגלים ונשים עם עגלות אינם יכולים לעלות
- חסרים מאחזי יד
- הרכבות החדשות איטיות יותר מהישנות
- זמני ההמתנה לא נכונים
והרשימה הזו רק חלקית, כמובן. "על כל הדברים האלה לא היתה להם תשובה", טוען פרוידיגר. "מנכ"ל הרכבת הקלה טען שהוא היה שעה וחצי בשטח והוא לא שמע חריקות, כבר באותו היום הוא קיבל תלונה נוספת על חריקות. לדבריו התברר שביום הרכבות נוסעות בלי חריקות ובלילה יש חריקות והם לא יודעים להסביר למה. ואם הוא לא יודע מה הבעיה - הוא לא יכול לפתור אותה.
"אמרנו להם: 'היום השירות שלכם הוא זוועה, העירייה בונה עליכם את כל הבניה של הבניינים הגבוהים, שאתם תתנו מענה ושהרכבת הזו תוכל לקחת את כולם. אתם לא באמת יכולים, נכון? אולי תוציאו דף הבהרה לעיריית ירושלים שאי אפשר לבנות עליכם מגדלים של 40 קומות? הוא די גמגם".
איפה נעלמו הרכבות?
וגם זה עלה בדיון: מסתבר שלפני הארכת קו הרכבת היו 19 רכבות שנסעו על הקו, היום יש 24 רכבות, מספר שלא מספיק לקו כל כך ארוך. וגם התוכנה של הרכבת החדשה והצרה אינה דומה לתוכנה הישנה, מה שמייצר אינספור בעיות.
"הם מקווים שעוד חצי שנה הם יוכלו להוסיף רכבת אחת, לטענתם בשל עדכוני תוכנה מורכבים. תכנית אב לתחבורה אומרים שהם קונסים אותם, אבל זה לא נכון", טוען פרוידיגר. "מתברר שכשמכניסים קו חדש, יש תקופה של הסתגלות שבה אי אפשר לקנוס את החברה, בחברות האוטובוס זה 5 חודשים.
"בחברה גם טענו כי יש כנראה בעיה במתן עדיפות לרכבת ברמזור, כלומר יש צמתים שבחוזה אמור להינתן העדפה לרכבת וזה לא קורה. נציג מנתי אמר שזו לא הבעיה של הרמזור, הבעיה היא שהם לא סידרו שהתוכנה שלהם תדע לדבר עם התוכנה של הרמזורים, אז איך הם רוצים שתהיה העדפה?"
"הרבה תשובות היו על למה אנחנו נמצאים במצב הזה, אבל בסופו של דבר את התושבים מעניין שירות שיהיה נורמלי, שיהיה אפשר להשתמש בו ביום יום ולסמוך על כלי התחבורה הזה", אמר בעקבות הישיבה חבר המועצה ומחזיק תיק התחבורה, דוד זוהר (דגל התורה).
"על הרבה מההיבטים הטכניים, שזה רעשים ומאחזי יד, הם אמרו שיטפלו בהקדם והם נתנו תשובות של כיול התוכנה. בנושא התדירות והעומסים, לא קיבלתי תשובות מתי נגיע ליעד של לפחות 6 דקות ואפילו 5.40, אבל ביקשתי שאחת לשבוע אקבל מהם דיווח של מה הדברים שסודרו במהלך השבוע וגם אלו דברים הפיתרון שלהם מתרחק. צריך לזכור שאת ההשבתה עשו על קו פעיל ולהחזיר אותו לעבודה אחרי 5 ימים בלבד כשכל המערכת היא חדשה, זה מורכב.
"אין פה כישלון שמישהו אמר לא אכפת לי מאנשים, אבל יש להם לאן להתקדם. בישיבה השתתפו חברים מכל הסיעות וראש העיר גיבה ותמך בזה, ואנחנו נקיים דיון המשך", הוא מבטיח.
כפיר: הוספנו רכבות
מכפיר נמסר בתגובה: "יש להדגיש כי מרבית הסוגיות המועלות בכתבה זו נמצאות בטיפול - ובחלקן נרשמו התקדמות ושיפורים משמעותיים. טענות אחרות אינן מדויקות - כך למשל, הרכבות החדשות אינן איטיות יותר מהישנות - אלא עוצמתיות יותר. הנהגים נוסעים בזהירות יתרה כתוצאה מכך, על מנת להימנע מבלימה עוצמתית כפי שנטען. נושא החריקות נמצא בטיפול וברובן המכריע של המקומות בהן נמצאה הבעיה החריקות נפסקו. גם מספר מאחזי הידיים בקרונות נמצא בטיפול.
"בנוסף, הבהרנו בעבר כי הרכבות אינן צרות יותר - ואין הבדל משמעותי ביכולת הקיבולת שלהן. עוד נבהיר כי תדירות הרכבת משתפרת באופן הדרגתי. לפני כשבועיים הוספנו שתי רכבות לשירות בשעת השיא, והיום התווספה רכבת נוספת והתדירות צפויה להשתפר ולעמוד על 6:15 דקות".
תגובת צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים: "הצוות פועל אל מול הזכיין באופן תדיר ומאומץ לטובת שיפור השירות תוך ביצוע בקרה שוטפת ומקיפה על כלל רכיבי התפעול. במסגרת זו, חריגות במדדי השירות נענים בכלל הצעדים הנדרשים, בהתאם לחוזה ההפעלה. בשבועות האחרונים מספר החריגות במגמת ירידה ונעמוד על כך כי הזכיין יספק את השירות בהתאם לביקוש ולתכנית התפעולית".