אור בקצה המנהרה: בתום 13 חודשים של עבודות כרייה, נפרצה המנהרה השנייה בכביש 60 (כביש המנהרות), בדרכו להפוך לכביש רחב שיאפשר תנועה בטוחה וזורמת יותר בציר גילה- צומת חוסאן. לאחרונה, נרשם צעד משמעותי בפרויקט עם פריצתה של המנהרה החדשה השנייה בפרויקט ובימים אלה מסתיימות עבודות הכרייה והחפירה במקום.
4 צפייה בגלריה
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
(צילום: קבוצת אורון)

במסגרת העבודות בפרויקט להכפלת כביש המנהרות, נדרשו צוותי העבודה בשטח לכרות מנהרה חדשה, שאורכה כ-900 מטרים, במרחק של 3.4 מטרים בלבד מהמנהרה הקיימת והפעילה. כאמור, בימים אלה פרצו הצוותים העובדים בשטח את המנהרה החדשה לאחר 400 ימי כרייה, ובכך הגיעו לשלביה האחרונים של כריית המנהרה. לצד סיום הכרייה, נערכים בקבוצת אורון לשלב הבא, שכולל את יציקות התימוך הסופי למנהרה, באמצעות תבנית פלדה ייחודית, שיוצרה במיוחד עבור הפרויקט באיטליה, והובאה משם כשהיא שוקלת 160 טון.

סיום העברת התנועה למנהרה החדשה: בעוד כשנה

"חפירת המנהרה נערכה בשלביות שקבענו מראש, ובהתאם לקצב ההתקדמות שתוכנן. כעת, מששני צידי המנהרה שנכרו במקביל התחברו ונפרצה החזית ביניהם, אנחנו כבר נערכים לשלבים הבאים- סיום ההעמקות והכרייה, כריית המנהרות המקשרות, הנישות והחדרים הנוספים שנדרשים במנהרה, ובמקביל- ביצוע עבודות איטום, הטמנת מערכות בבטון ויציקות התימוך הסופי עם התבנית הייחודית שהובאה מאיטליה", אמר מנהל פרויקט המנהור מטעם קבוצת אורון אחזקות והשקעות.
4 צפייה בגלריה
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
(צילום: קבוצת אורון)
4 צפייה בגלריה
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
(צילום: קבוצת אורון)

בקבוצת אורון מעריכים שהעברת התנועה למנהרה החדשה תתבצע בעוד כשנה, ואז יוכלו הצוותים הפועלים בשטח להיכנס למנהרה הקיימת, לביצוע שיקום התימוך הקיים, איטום וביצוע תימוך סופי מבטון יצוק כמו שמתחילים עכשיו לבצע במנהרה החדשה. רק לאחר סיום כל העבודות במנהרה הקיימת תתאפשר פתיחת שתי המנהרות לתנועה.
כביש 60, הידוע כאמור ככביש המנהרות, מחבר בין ירושלים וגוש עציון. הוא מהווה את הציר המרכזי שיוצא מעיר הבירה ונכנס אליה מאזור זה, ומעניק גישה לבית ג'אלה, ויישובי הסביבה. שדרוג הכביש וחידושו הוא פרויקט מורכב, שחולק לשני מקטעים שונים. מקטע צפוני- המשתרע ממחלף רוזמרין שבירושלים ועד הקצה הדרומי של גשר גילה, ומקטע דרומי- המתחיל בגשר גילה ומסתיים בצומת חוסאן.
4 צפייה בגלריה
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
פריצת המנהרה השנייה. כביש המנהרות
(צילום: קבוצת אורון)

פרויקט הכפלת כביש המנהרות במקטע הדרומי, מורכב ברובו מעבודות המנהור, ולצידן תבצע קבוצת אורון גם 3.5 ק"מ של כביש, שמרחיבים אותו הן לכיוון מזרח והן לכיוון מערב, וכן את הסדרת צומת חוסאן מחדש, כצומת גדולה ומרומזרת. גם המעבר התת קרקעי, מתחת לצומת, המכונה 'מעבר אל ח'אדר' יורחב בעקבות הרחבת הכביש שמעליו. מעבר תת קרקעי נוסף יבוצע מתחת לכביש 60, באזור הכניסה לבית ג'אלה ומחסום המנהרות.